זה שלושה עשורים שסוגיית העיר העתיקה בבאר־שבע עולה על שולחן הדיונים בתדירות הולכת וגוברת, כשהמטרה היא למצוא סוף סוף את הנוסחה המנצחת שתחזיר אליה את המוני המבקרים. הניסיון מלמד כי מדובר בתהליך ארוך ומייגע, בייחוד מאז נבנו ברחבי באר־שבע עוד ועוד מרכזי בילוי ומסחר שהותירו את העיר העתיקה הרחק מאחור.

7 צפייה בגלריה
הדמיות העיר העתיקה
הדמיות העיר העתיקה
הדמיות העיר העתיקה
(חיים דותן אדריכלות ותכנון ערים, אדריכלית חגית לוי־צור, פייגין אדריכלים, תור אדריכלים)
לא רק שנוצר אי שוויון בולט בין העיר העתיקה למתחמים כמו ביג, יס פלאנט, גרנד קניון, מבנה, סינמה סיטי וקניון הנגב, אלא שהפערים רק הלכו והעמיקו. במהלך השנים העירייה, באמצעות חברות הבת שלה ושלוחותיה, יזמה והקימה כמה פרויקטים מובילים ומספר לא מבוטל של "עוגנים", כמו שנוהגים לכנותם בעירייה, בתקווה שההמונים יחזרו לעיר העתיקה וייהנו מייחודיותה. עם הפרויקטים האלה נמנים מרכז קרסו למדע, שדרת האוכל, מרכז הצעירים, הצלמנייה, ועוד.
ואולם, למרות זאת ולמרות עשרות מיליוני השקלים שהושקעו בפרויקטים אלה, היא עדיין נמצאת בעמדת זינוק נחותה בתחרות על ליבו ועל כיסו של הציבור, ועדיין חסרים פרויקטים שיחוללו שינוי אמיתי. אלא שלעירייה יש עוד כמה וכמה תוכניות מגירה שקיבלו כבר את האישורים המתאימים והם עתידים, כך מקווים, להיות הגיים צ'יינג'ר, שיהפוך את העיר העתיקה ממקום בילוי מזדמן וזניח למקום מרכזי בעיר שימשוך אליו לא רק תושבים אלא גם מבקרים ותיירים.
העירייה מעודדת סטודנטים לעבור למעונות ולדירות בעיר העתיקה ומעניקה לסטודנטים אלה מלגת דיור. מדובר במלון המכיל 65 חדרים, גלריה לאמנות, חלל כנסים, חצר מרכזית המכילה מבנה לשימור, ספא, בר ומסעדה. תוכנית שאושרה תאפשר להקים במתחם הדסה בית מלון שיכלול עד מאה חדרים, מסעדה, בית קפה ועוד שירותים נלווים. תוכנית המתאר של האזור מעודדת ומקדמת עירוב שימושים כמו מסחר, מגורים, תרבות ותיירות שלדעת גורמים מקצועיים מתאימים למתחם בלב העיר העתיקה. התוכנית עוסקת בפיתוח בשלבים של רחוב שלושת בני עין חרוד שיהיה מודל גם לרחובות אחרים ובמסגרתה יוקמו בו בתי קפה, מסעדות, גלריות אומנות ובתי מלון

קיראו גם:


בילויים במקום חיילים

התוכנית לפנות את מטה פיקוד דרום היא מהלך משמעותי שיכול להשפיע מאוד על עתידה של העיר העתיקה. שנים רבות דנו בעתיד מטה פיקוד דרום שהפך לאחד מסמליה של עיר האבות. אלא שההצעה להעתיק את מטה הפיקוד נתקלה לאורך השנים בלא מעט קשיים ושוב ושוב ירדה מהפרק.
7 צפייה בגלריה
מטה פיקוד דרום הישן
מטה פיקוד דרום הישן
מטה פיקוד דרום הישן
(הרצל יוסף)
עתה, כשהתוכנית להקים את קריית התקשוב בשכונת רמות יצאה לדרך, מטה פיקוד הדרום, על מפקדותיו וחייליו, צפוי לעבור אליה ומטה הפיקוד יפונה. הקרקע שתתפנה נחשבת למבוקשת ביותר בקרב אנשי נדל"ן והתחרות לזכות בשטחי המתחם כבר החלה. אין ספק שהיתרונות של פינוי המפקדות גדולים לעין שיעור מהחסרונות. אנשי המקצוע שהמליצו לפנות את מטה פיקוד דרום סברו כי המיקום הנוכחי של הפיקוד כבר אינו מתאים לשינויים המתרחשים בעיר העתיקה ולתוכניות החדשות של העירייה.
תוכנית המתאר של האזור מעודדת ומקדמת עירוב שימושים כמו מסחר, מגורים, תרבות ותיירות, שלדעת גורמים מקצועיים מתאימים למתחם בלב העיר העתיקה ומשקפים היטב את השינויים בעיר העתיקה. החיילים המשרתים בפיקוד דרום הם אומנם כוח קנייה לא מבוטל, אבל ההערכה היא שהקמת מרכזי מסחר ומגורים במתחם תמשוך בעלי עסקים ותושבים שאף יבחרו להעתיק את מקום מגוריהם לשם.

מחכים לתיירים

בית המלון שמתוכנן לקום במתחם בית החולים הדסה לשעבר צפוי למשוך לעיר העתיקה לא רק תיירים אלא להפוך למתחם בילויים.

7 צפייה בגלריה
מתחם הדסה לפני ואחרי
מתחם הדסה לפני ואחרי
מתחם הדסה לפני ואחרי
(הרצל יוסף, פייגין אדריכלים)

חידוש העיר העתיקה פירושו לא רק למשוך מבקרים למסעדות, לבתי קפה ולמקומות בילוי אחרים, אלא גם להציע מאות חדרי לינה לאורחים שייספקו חבילה לתיירים. מספר בתי המלון בעיר שכבר נפתחו ועתידים עוד להיפתח, הם רק הסנונית הראשונה, וראוי לציין את תוכנית הקמת בית מלון במתחם בית החולים הדסה לשעבר.
מתחם הדסה נבנה בימי מלחמת העולם הראשונה ושימש מרפאה ובשנת 1949, שנה לאחר קום המדינה, הפכה המרפאה לבית החולים הראשון בעיר. לאחר סגירתו של בית החולים התמקם משרד קצין העיר באר־שבע בחלק מהמבנה עד שעבר למשכנו החדש. התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית תאפשר להקים במתחם הדסה בית מלון שיכלול עד מאה חדרים, מסעדה, בית קפה, ועוד שירותים נלווים על שטח כולל של כ־6,000 מ"ר.
בית המלון ישתלב באזור המשמש לבילוי ופנאי ברחוב ההסתדרות, ואמור להיות עוד נדבך בניסיון להפוך את העיר העתיקה ליעד אטרקטיבי, כשהתוכנית והפיתוח הסביבתי עשויים לשדרג מאוד את האזור ולמשוך אליו קהל מבקרים.

עושים רחוב

רחוב שלושת בני עין חרוד, שהיה בעברו שוקק חיים, צפוי לחזור לימי הזוהר שלו בזכות תוכנית לשדרוגו. מכל הרחובות, הסמטאות והמתחמים בעיר העתיקה, רחוב שלושת בני עין חרוד המוזנח, נותר הרחק מאחור, אך מסתמן שכל זה הולך להשתנות בקרוב.

7 צפייה בגלריה
עין חרוד
עין חרוד
רחוב שלושת בני עין חרוד
(הרצל יוסף)

התוכנית עוסקת בפיתוח בשלבים של רחוב שלושת בני עין חרוד שיהיה מודל גם לרחובות אחרים ובמסגרתה יוקמו בו בתי קפה, מסעדות, גלריות אומנות ובתי מלון. במסגרת התוכנית ישודרג הרחוב מתחילתו ועד סופו, כלומר ממדרחוב קק"ל ועד רחוב סמילנסקי, כאשר הדגש הוא על שילוב חדש מול ישן לפי המלצות אנשי המקצוע.
הניצנים הראשונים מורגשים כבר בכמה פינות ברחוב שבעבר הרחוק היה שוקק חיים. אחד הניצנים האלה הוא בית המלון העות'מאני שנחנך ברחוב בשנת 2018 ושבו מתארחים מבקרים מכל הארץ לצד תיירים מחו"ל הנהנים מרמת שירות גובהה. כמו כן הונחה לפני כארבעה חודשים על שולחן הוועדה לתכנון ובנייה תוכנית להקמת בניין בן ארבע קומות המשלב מסחר בקומת הקרקע ומגורים בקומות העליונות. התוכנית כוללת שימור מבנים ושמירה על הצביון המיוחד שלהם.

אדריכלי העתיד

קמפוס הפקולטה לאדריכלות שייבנה במתחם מחנה ורד לשעבר ונמצא בשלבי תכנון מתקדמים, מעורר התעניינות רבה. הפקולטה לאדריכלות נמצאת בשלבי תכנון מתקדמים ועתידה למשוך סטודנטים רבים שנאלצים לנסוע כיום למרכז הארץ כדי ללמוד אדריכלות. את הפקולטה לאדריכלות תקים המכללה האקדמית ע"ש סמי שמעון במתחם הבסיס הצבאי לשעבר מחנה ורד.

7 צפייה בגלריה
מתחם ורד לפני ואחרי
מתחם ורד לפני ואחרי
למעלה, מתחם ורד שיהפוך לפני התוכנית לקמפוס ללימודי אדדריכלות (למטה)
(הרצל יוסף חיים דותן אדריכלות ותכנון ערים, אדריכלית חגית לוי־צור)

הקמפוס ללימודי אדריכלות שיוקם במתחם יהיה הראשון מסוגו בדרום והוא כבר מעורר התעניינות רבה. המתחם יהיה פתוח לא רק לסטודנטים אלא גם לקהל הרחב ותושבים ותיירים יוכלו לבקר בו וליהנות ממיצגים אומנותיים, גלריות, סיורים וסדנאות שיהיו במקום. בנוסף על כך, ייבנו במתחם הקמפוס מעונות סטודנטים שיאפשרו לסטודנטים לא רק ללמוד בעיר העתיקה אלא גם להתגורר בה ולהפוך לחלק מתרבות הבילוי ומהנוף המקומי. המתחם יהיה פתוח לא רק לסטודנטים אלא גם לקהל הרחב ותושבים ותיירים יוכלו לבקר בו וליהנות ממיצגים אומנותיים, גלריות, סיורים וסדנאות שיהיו במקום

כאן גרים (ולומדים) בכיף

העירייה מעודדת הקמת מעונות והכשרת דירות לסטודנטים בעיר העתיקה ומעניקה מלגות דיור למי שעובר לאזור. יש כמה תוכניות לבניית מעונות סטודנטים ולהכשרת מבנים למגורים עבור מי שלומדים במוסדות להשכלה גבוהה שהם גורם חשוב בהתעוררות העיר העתיקה מתרדמתה. מעונות לסטודנטים יוקמו במתחם הקמפוס לאדריכלות ובעוד מקומות, במקביל להכשרת מבנים למגורי סטודנטים בעלויות נמוכות ובעידוד העירייה ומוסדות וארגונים אחרים.

7 צפייה בגלריה
פסאז' אוניקו
פסאז' אוניקו
פסאז' אוניקו
(הרצל יוסף)

אחד הפרויקטים האלה הוא הכשרת הקומות העליונות בפסאז' אוניקו. מדובר ביוזמה ובהשקעה של קרן מיראז' שמטרתה להתאים ולשפץ דירות למגורי סטודנטים. שטח המגורים בקומות העליונות של הפסאז' מסתכם בכ־1,350 מ"ר והוא כולל 18 יחידות דיור. שטחה של כל יחידה כ־60 מ"ר. העירייה מעודדת סטודנטים לעבור למעונות ולדירות בעיר העתיקה ומעניקה לסטודנטים אלה מלגת דיור. כך למשל, בזכות מלגת הדיור, ישלם זוג סטודנטים שיעבור לעיר העתיקה כ־1,500 שקל שכר דירה בחודש. בעירייה סבורים שמדובר במהלך שמושך לעיר העתיקה אוכלוסיות צעירות שבדרך כלל מפתחות את תחום התרבות, ונוסף על כך, מהווים כוח קנייה שיסייע רבות לסוחרים ולבעלי העסקים בעיר העתיקה.

ממפעל - למלון

על השטח בו פעל מפעל המים הבאר־שבעי בשנותיה הראשונות של העיר, יוקם מלון בוטיק.

7 צפייה בגלריה
מפעל המים לפני ואחרי
מפעל המים לפני ואחרי
מפעל המים (למעלה) יוסב למלון בוטיק (למטה)
(הרצל יוסף, תור אדריכלים)

מלון בוטיק "היולי" יוקם בפינת הרחובות החלוץ - אנילביץ', על מגרש מכון המים לשעבר. מדובר במלון המכיל 65 חדרים, גלריה לאמנות, חלל כנסים, יצר מרכזית המכילה מבנה לשימור, מסעדה, ספא, בר ומסעדה, ועוד. המלון מתוכנן בשיתוף פעולה של משרד "תור אדריכלים" והאמן ויזם הפרויקט דניאל טולדנו. המלון בתכנונו אמור להזין את העיר העתיקה במבקרים חדשים מהארץ ומחו"ל, ולשתף פעולה עם האירועים המתקיימים ברחבי העיר. המלון מספר את סיפורו של מכון המים בשנותיה הראשונות של העיר באר־שבע.