תמיד חלמתם לפגוש פנים מול פנים אריה, קרנף או זברה ליד הבית? "מדבריום", פארק בעלי חיים אינטראקטיבי ראשון מסוגו שייפתח בעוד כמה חודשים בבירת הנגב, מבטיח למבקרים חוויה ייחודית ומפגש קרוב עם כמאה מינים של בעלי חיים, ובהם אריות וקרנפים, עופות דורסים, קופים, תנינים, חזירי בר, צ'יטות, נמרים, ועוד רבים אחרים.
3 צפייה בגלריה
מדבריום
מדבריום
מדבריום
(הדמיה: באדיבות עיריית באר שבע)
מדובר בגן חיות מהדור החדש: אין בו כלובים או מחיצות וגדרות מלאכותיים, אלא הפרדה טבעית המבוססת על הטופוגרפיה של השטח ועל תעלות וסלעים. היעדר הגדרות והמחיצות מאפשר למבקרים לפגוש את בעלי החיים מקרוב, ולחוות את אורח חייהם באמצעות כניסה למערות, מעבר בצינורות, טיפוס על מתקנים, ועוד.
"זה לא גן חיות קלאסי", מסביר השבוע איתי קריספין, מנכ"ל החברה הכלכלית האחראית לפיתוח של הפארק החדש. "אנחנו לא מייצרים כלובים, גדרות ממתכת ודברים כאלה. התכנון של הפארק נוצר דרך טופוגרפיות ובורות. מי שנכנס ירגיש כאילו הוא בתוך עמק, בתוך ערבה, וכל מיני אזורים אחרים, ובעצם הוא לא יחווה כלובים. הוא כאילו ירגיש חלק מהמתחם. יש פה חוויה של לחיות בתוך הטבע, להסתובב בטבע".

זברה ליום אחד


תמר הדר ואפרת אדיב, מנכ"ליות משותפות של חברת "פלייפלוס", היזמיות של ה"לונדע" ואחראיות התוכן של חוויית המבקר במדבריום, מדגישות כי לא מדובר בגן חיות סטנדרטי. "זהו פארק מדברי אינטראקטיבי ראשון מסוגו המאפשר לבני אדם לחוות איך זה להיות בנעלי בעל החיים באמצעות מתקנים חווייתיים", מסבירה אדיב.
הדר מוסיפה, "מגלים בו את סודות המדבר, לומדים את הדברים הייחודיים שיש למדבר להציע, את הצמחים, את הסלעים, האקלים, וגם לומדים כמובן על בעלי החיים ואיך אנחנו בני האדם בעצם משתלבים בתוך הביוספרה הזאת. יש תחנות חוויה, מתקנים שבהם המבקרים מתנסים באיך זה לחיות בנעלי בעל החיים".
מה זה אומר בפועל?
הדר: "בפועל יש מתקנים שמדגישים את אחת התכונות הבולטות של בעל החיים, ואנחנו כבני אדם מתנסים באיך זה להיות בנעלי החיה".
את יכולה לתת דוגמה?
"למשל, לומדים איך זה לרחף כמו עוף דורס ואיך הם תופסים את המזון שלהם, או איך זה להיות חלק מעדר זברות ומה קורה כשאנחנו לבד ולא חלק מעדר. מה נדרש מאיתנו אם היינו קופים, מה היה נדרש מאיתנו כדי לשמור, מצד אחד, על שיווי משקל, ומצד שני, כן להיות מאוד גמיש. אתה בעצם מטייל בפארק ופתאום אתה רואה באזור המדברי סלע מאוד גדול, ואז אתה רואה כמה קופים, ופתאום נגלה לעיניך מראה של קופים משחקים. יש פארק משחקים שיש בו הוראות כמו 'נסה לטפס כמו הקוף', 'לאסוף את המזון בזמן שאתה על המתקן', ואז אתה הולך ועושה את המשימה".
"כל החוויות וכל הפארק באים ללמד אותנו איך זה לחיות במדבר, איך שורדים במדבר, איך בעלי חיים שורדים במדבר", ממשיכה הדר. "אנחנו שמים דגש מאוד גדול על החוויה המדברית, וכמובן שהפארק גם חינוכי וגם כייפי".
הפארק מבטיח מפגש בלי מחיצות עם בעלי החיים. איך זה עובד בדיוק?
"לכאורה, אתה לא ממש נוגע בבעלי החיים כי אנחנו לא רוצים שהם יידבקו במחלות שיש לבני האדם, ואנחנו בני האדם נשמור על עצמנו מפני בעלי החיים. האריות למשל, אתה לא הולך ומלטף אריה, אבל אנחנו כן מגיעים קרוב לבעלי החיים כדי ללמוד אותם. אתה מאוד קרוב ומסתובב באותו שטח כמוהם, אבל אתה לא מלטף אותם, אתה לא מגיע למצב של מגע עם בעל החיים. יש ריחוק מסוים, אבל לא על ידי גדרות. זה לא גן חיות רגיל, זה באמצעים טופוגרפיים".

3 צפייה בגלריה
עבודות הקמה
עבודות הקמה
בית לכמאה מינים. עבודות ההקמה
(צילום: הרצל יוסף)


פנינה מדברית


לפני כחודשיים, במחצית חודש אוקטובר, סגר גן החיות הוותיק "נגב zoo" את שעריו לקראת פתיחתו של "מדבריום".
נגב zoo החל את דרכו בשנת 1954, אז היה פינת חי בבית הספר שורשים בניהולה של מניה אוריאלי ז"ל. עם הזמן גן החיות הפך למקלט לחיות בר פצועות. עם השנים כמות המבקרים בגן החיות גדלה מאוד, ובשנת 2018 ביקרו בו 100 אלף מבקרים בשנה. בשנת 2019 נרשם עוד שיא כש־150 אלף בני אדם ביקרו בגן החיות.
על פי ההערכות, פארק בעלי החיים האינטראקטיבי החדש עשוי למשוך כ־300 אלף מבקרים בשנה, ולפי התחזיות, המספרים האלה צפויים להיות גבוהים אך יותר. עיריית באר־שבע רואה בפארק החדש עוגן חשוב לתיירות ומוקד משיכה לאלפי מבקרים, בהם גם מבקרים מחו"ל. את מדבריום תנהל חברת תרבות הפנאי "כיוונים" שתהיה אחראית לתחזוקתו של הפארק.
"השילוב של בעלי חיים בחלל אינטראקטיבי העושה שימוש גם במציאות מדומה בעזרת עזרים שונים על מנת להכיר למבקרים את עולמם של בעלי החיים, הוא ראשון מסוגו בארץ ואולי בעולם", נמסר מעיריית באר־שבע. "המטרה היא להגביר את האמפתיה של בני אדם לסביבה ולחיות. המיזם נולד מתפיסת עולם שאין שום הצדקה להחזיק חיות בכלוב ולאמלל אותן, הפארק אמור להגביר את אהבת האדם לחיות".
ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', הלהיב את תושבי העיר עם הפרויקט ואמר: "מדובר במגה־פרויקט בינלאומי ופורץ דרך בחשיבה שלו. פארק אינטראקטיבי מתקדם, שיחבר בינינו לבין לבעלי החיים, ללא מחיצות, בחוויה חדשנית שטרם נראתה בעולם. כזו המשלבת חוויה, טבע, סקרנות וחינוך - הכל במקום אחד. אני מבקש להודות לשותפים היקרים שלנו בקרן מנדל ובפיס. הפארק החדשני יהפוך לפנינה מדברית, עוגן בילוי, תרבות ותיירות מהמובילים והאטרקטיביים במדינת ישראל".

3 צפייה בגלריה
מדבריום
מדבריום
המדבריום. בלי גדרות ומחיצות מלאכותיים
(הדמיה: באדיבות עיריית באר שבע)

פרויקט בינלאומי


מדבריום, פארק החינוך ע"ש ג'ק, ג'וזף ומורטון מנדל בבאר־שבע, הוקם בהשקעה של כ־130 מיליון שקל. משפחת מנדל, שעל שמה קרוי הפארק, תרמה 20 מיליון דולר להקמתו והוא הוקם בשיתוף מפעל הפיס. הפארק יהיה חלק מארגון גני החיות האירופי.
הפרויקט השאפתני יצא לדרך בשנת 2020 ולביצוע הפרויקט נבחרו במכרזים כמה חברות וגופים, בהם גם חברות מחו"ל. כך למשל חברת "נווה ב.ב." מבצעת את הפיתוח, חברת "י.יופה" נבחרה לבצע את המבנים ואת יציקות הבטון, ואילו לטובת יצירת הסלעים המלאכותיים נשכרו שירותיהם של קבלנים מחו"ל.

כאן גרים בכיף


רוב דייריו של מדבריום יהיו רובם מ"נגב zoo" ולהם יתווספו עם הזמן עוד בעלי חיים. אז אילו בעלי חיים תוכלו לפגוש בפארק החדש? מדבריום ידמה סוואנה אפריקאית ויקלוט בעלי חיים בסכנת הכחדה, ובהם אריות, שועלים, קרנפים, תנינים, אלפקות, זאבים, חזירי בר, זברות, ג'ירפות, חסידות, טווסים, בבונים, חתולי ביצות, גמלים, ועוד רשימה ארוכה של בעלי חיים.

קראו גם:

דיירי הפארק החדש יהיו רובם מגן החיות נגב zoo ועם השנים יתווספו להם בעלי חיים ייחודיים שנפגעו או נפצעו במרחבים הפתוחים. "אוסף בעלי החיים בפארק הם בעלי חיים שאינם יכולים להיות בטבע", מסבירה תמר הדר, אחראית התוכן של חוויית המבקר בפארק, "אלה בעלי חיים שנולדו בשבי או שהם בעלי חיים פצועים שניסו לעזור להם להתגבר על הפציעה שלהם והם פשוט לא יכולים לשוב לטבע".
כמו נגב zoo, גם פארק מדבריום, המוגדר "מרכז קיימות חווייתי לבעלי חיים", ימשיך את המסורת של ביקורי קבוצות תלמידים מגני ילדים, בתי ספר יסודיים, חטיבות הביניים והחינוך המיוחד. מטרתם של ביקורים אלה היא להעשיר את עולמם של התלמידים ולהקנות להם ידע על בעלי חיים ואורחות חייהם.