לאחר למעלה משנה וחצי שלא שיחק כדורגל באופן מסודר מצא סוף סוף הבלם עמית ביטון קבוצה. השבוע הוא הצטרף לברואה מהליגה הבולגרית הראשונה.
4 צפייה בגלריה
ביטון. זכה פעמיים בגביע המדינה
ביטון. זכה פעמיים בגביע המדינה
ביטון. זכה פעמיים בגביע המדינה
(צילום: ראובן שוורץ)
כשהוא מלווה באביו כדורגלן העבר שמעון ביטון טס בשבוע שעבר הבלם הצעיר לבולגריה כדי לחתום בקבוצה. ביטון הוא בעל דרכון פורטוגלי ולכן אינו נחשב כשחקן זר בבולגריה.
קראו גם:
עד לחתימה נתקל השחקן בכמה קשיים בירוקרטיים. ביטון סבר שהעובדה שיש לו זכאות לדרכון פורטוגלי תאפשר את רישומו בקבוצה, אלא שאז התברר לשחקן שהוא צריך להציג בפועל את הדרכון. בעקבות זאת הבלם ואביו טסו מבולגריה לפורטוגל כדי לקבל את הדרכון הלכה למעשה.
רק באמצע שבוע זה ביטון סיים את כל ההליך הטכני, ולאחר מכן נרשם כשחקן של הקבוצה. אם הכל יילך כמתוכנן, ביטון יערוך היום (שבת) את הופעת הבכורה שלו במדי הקבוצה.
ביטון סבל בשנה וחצי האחרונות מחוסר מזל משווע, והוא מקווה כי יצליח לשקם את הקריירה בקבוצה האלמונית מבולגריה.
למרות גילו הצעיר יחסית (25 וחצי), עמית ביטון עבר בלא מעט קבוצות, וברקורד שלו שתי זכיות רצופות בגביע המדינה.

בלט במחלקת הנוער

ביטון החל לשחק כדורגל במחלקת הנוער של הפועל באר־שבע, ולאורך השנים היה שחקן בולט.
במרץ 2016 ערך את הופעת הבכורה שלו בקבוצה הבוגרת. ביטון פתח את עונת 2016-2017 בהפועל באר־שבע, ובינואר 2017 הושאל להפועל תל־אביב עד לסיום העונה. בקיץ 2017 הוא חזר לבאר־שבע אך שוב הושאל, הפעם להפועל עכו. בינואר 2018 עזב ביטון את עכו וחתם במועדון ספורט אשדוד עד לסיום העונה.
את עונת 2018-2019 פתח ביטון ברגל ימין בהפועל באר־שבע. כשהיה נראה שהוא מבסס את מעמדו בקבוצה הוא שוב הושאל לאשדוד.
בפברואר 2019 שוחרר ביטון מאשדוד והושאל לבני יהודה תל־אביב. בסיום העונה תחת הדרכתו של יוסי אבוקסיס זכה ביטון עם הקבוצה בגביע המדינה, ואף שותף כמחליף במשחק הגמר.
4 צפייה בגלריה
ביטון (משמאל) במדי הפועל ב"ש. בלט במחלקת הנוער
ביטון (משמאל) במדי הפועל ב"ש. בלט במחלקת הנוער
ביטון (משמאל) במדי הפועל באר-שבע
(צילום: עוז מועלם)
בקיץ 2019 חזר ביטון להפועל באר־שבע, ובינואר 2020 חזר לשתף פעולה עם אבוקסיס, שהחליף את ברק בכר. בסיום אותה עונה זכה ביטון בגביע השני של המועדון והשני שלו ברציפות כשחקן.
כאשר היה נראה היה שביטון עולה על דרך המלך התרחש מבחינתו אירוע כואב. במשחק האימון מול נס־ציונה בקיץ 2020 קרע ביטון את הרצועה הצולבת, והוא נעדר מהמגרשים למשך שמונה חודשים.
בתחילת חודש מאי 2021, לאחר שהחלים מהפציעה, אישרה הפועל באר־שבע לביטון לצאת להתרשמות בקבוצת קורטרייק הבלגית.
ביטון גילה יכולת טובה באימונים, אולם בסיום האימון האחרון התברר כי השחקן סובל ממתיחה בשרירי הבטן התחתונה, ולכן נדרש להפסיק את ההתרשמות ולשוב לישראל.

הגיש תביעת בוררות

לקראת סוף עונת 2020-2021 היו בסגל הקבוצה ארבעה בלמים: חאתם אלחמיד שחזר מסקוטלנד, מיגל ויטור, לואיי טאהא ואיתן רצון. ביטון היה הבלם החמישי בסגל, וכבר אז הרגיש צורך לעבור לקבוצה בה יצליח לקבל דקות משחק.
ביוני 2021 התבשר ביטון שהוא לא בתוכניות של באר־שבע לעונה הנוכחית, אולם בקבוצה סירבו לשחרר אותו ללא תשלום דמי השבחה בסכום לא הגיוני בסך 3.5 מיליון שקלים.
לנוכח התסבוכת שנוצרה פנה ביטון בקיץ שעבר לוועדה למעמד השחקן, וביקש לקבוע את דמי ההשבחה שמגיעים להפועל באר־שבע, שהודיעה אז שאינה רוצה להאריך לו את החוזה, אך מצד שני, גם לא משחררת אותו ללא תמורה למכבי נתניה, שביקשה לצרף אותו לשורותיה.
ביטון יצא באותה תקופה למחנה אימונים עם מכבי נתניה, והרשים את המאמן ריימונד אטפלד. בנתניה רצו בזמנו לצרף את הבלם, ואף היו מוכנים לשלם חלק מדמי ההשבחה. אלא שהעסק נמתח יותר מדי זמן, והקבוצה החליטה לוותר על השחקן.
בגלל התסבוכת שנוצרה ביטון הגיע תביעת בוררות לוועדה למעמד השחקן וביקש שתקבע את גובה דמי ההשאלה. זמן קצר לאחר מכן קבע בורר מטעם ההתאחדות לכדורגל כי הפועל באר־שבע תקבל דמי השבחה בסך 350 אלף שקל "בלבד" מכל קבוצה בישראל שתחתים את הבלם.
4 צפייה בגלריה
עם אבא שמעון והמדליה אחרי הזכייה בגביע עם בני יהודה
עם אבא שמעון והמדליה אחרי הזכייה בגביע עם בני יהודה
עם אבא שמעון והמדליה אחרי הזכייה בגביע עם בני יהודה
(צילום: הרצל יוסף)
מצד אחד ביטון היה מרוצה מהפסיקה, שכן בהפועל דרשו בזמנו דמי השבחה בסך 3.5 מיליון שקלים, אבל מצד שני, הוא חש אכזבה מכמה סיבות. הסיבה הראשונה היא שנתניה לא חיכתה להחלטת הוועדה למעמד השחקן. בנתניה הבינו לפני פסק הבורר שאין אפשרות לצרף את ביטון בסכומים סבירים, ובקבוצה הוחלט שלא לאבד זמן יקר. למרות שהבלם הרשים במחנה האימונים, החליטו בנתניה להחתים בלם אחר: רז שלמה.
ביטון גם היה מודע לכך שהסגלים בכל קבוצות ליגת העל כמעט וסגורים, ומעבר לכך היה לו ספק אם קבוצה בליגה הבכירה תשלם דמי השבחה בסך כ־100 אלף דולר לשחקן שהחלים רק באחרונה מפציעה ברצועת הברך.
המצב גרם לכך שמאז הקיץ שעבר ביטון לא השתייך לאף קבוצה. הוא התאמן באופן אישי, כאשר על פי התקנות של ההתאחדות הוא יכול היה לחתום בקבוצה מבלי שתשלם עליו דמי השבחה בסך 350 אלף שקל בשני מקרים: קבוצה שמשחקת בליגה א' ומטה או בקבוצה בחו"ל. ביטון לא רצה לשחק בליגות נמוכות וגם הרעיון לעבור לחו"ל לא כל כך קרץ לו.
לקראת סגירת חלון ההעברות בתחילת החודש ביטון קיבל הצעות משתי קבוצות מהליגה הלאומית: בית"ר תל־אביב - בת ים והפועל רעננה.
באר־שבע הייתה מוכנה להתגמש בדמי ההשבחה, והודיעה לשחקן שהוא יכול לעבור לאחת משתי הקבוצות תמורת 50 אלף שקל. אלא שלפני החתימה ברעננה ביטון קיבל את ההצעה מבולגריה והחליט ללכת על העניין.
"למרות הדברים הלא שגרתיים שעמית עבר בשנה וחצי האחרונות הוא מאמין ביכולתו להיות שחקן משמעותי בקבוצה בבולגריה ומאמין שיצליח לחדש את הקריירה שלו", אמר השבוע מקורב לשחקן.

ברואה רוצה להגיע לצמרת

ברואה, קבוצתו החדשה של ביטון, מדורגת במקום השביעי בליגה הבולגרית עם 25 נקודות אחרי 19 מחזורים. הקבוצה משחקת באצטדיון העירוני המיושן שמכיל 12,000 מקומות ישיבה.
בסגל של הקבוצה שמשחקית בתלבושת ירוקה-לבנה ארבעה שחקנים צרפתים, ושחקנים מאוקראינה, סנגל, מאלי וברזיל.
ברואה צירפה במהלך ינואר את הקשר קווין טאפוקו, ששוחרר מהפועל חיפה, ואת הבלם סיאם בן־יוסף. ביטון יהיה השחקן השלישי שמצטרף לברואה בחלון ההעברות של ינואר.
4 צפייה בגלריה
האצטדיון של ברואה. מכיל 12,000 מקומות
האצטדיון של ברואה. מכיל 12,000 מקומות
האצטדיון של ברואה. מכיל 12,000 מקומות
(מתוך האתר הרשמי של ברואה)
בקבוצה מקווים ששחקני החיזוק יעזרו לברואה להתקדם במעלה הטבלה ולהגיע בסיום העונה לאחד מהמקומות שמובילים למוקדמות הקונפרנס ליג.
ברואה היא הקבוצה של העיר סטארה זאגורה, העיר השישית בגודלה בבולגריה ואחד המרכזים הכלכליים החשובים במדינה.
סטארה זאגורה שוכנת 231 קילומטרים מזרחית מהבירה סופיה. מבחינה גיאוגרפית סטארה זאגורה שוכנת במרכז בולגריה. בעיר מתגוררים כ־140,000 תושבים מתוכם כ־100 יהודים.