1 צפייה בגלריה
דשבורד, ספידומטר, קילומטראז', נהגת במכונית. אילוסטרציה: freepik
דשבורד, ספידומטר, קילומטראז', נהגת במכונית. אילוסטרציה: freepik
דשבורד, ספידומטר, קילומטראז', נהגת במכונית. אילוסטרציה: freepik
עד כמה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה עגום? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס עולה המסקנה שלא תפתיע רבים מתושבי הנגב, כי התושבים מחוץ למרכז הארץ נוסעים הרבה יותר ברכב הפרטי מאשר תושבי גוש דן והערים הגדולות.
רהט היא העיר עם מספר הקילומטרים הגבוה ביותר שכלי רכב פרטי נוסע בשנה (22.6 אלף קילומטרים בממוצע) לעומת גבעתיים שהיא העיר שבה מספר הקילומטרים הנמוך ביותר שכלי רכב פרטי נוסע (11.7 אלף קילומטרים בממוצע).
מהנתונים החדשים שמתפרסמים (סיכום של שנת 2016) עולה כי אחרי תושבי רהט נמצאים תושבי ערד (19.6 ק"מ בממוצע), בהמשך תושבי נתיבות (18.1 אלף ק"מ) ודימונה (18 אלף ק"מ).
לשם השוואה תושבי רעננה נוסעים בכל שנה 13.4 ק"מ בממוצע, תושבי תל אביב-יפו נוסעים 12.6 אלף ק"מ בבמוצע ותושבי גבעתיים, כאמור, כמעט ולא מניעים את הרכב ונוסעים בממוצע 11.7 אלף ק"מ בממוצע בשנה.
בעמותת אור ירוק השוו את הנתונים גם למספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים ומהנתונים עולה כי במרכז הארץ יש יותר כלי רכב לנפש מאשר בפריפריה וככל שמתרחקים מהמרכז כך יורד מספרם.
ראשון לציון מובילה עם 594.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים ותל אביב-יפו שניה עם 580.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים. בנגב נמצאים מספרים נמוכים יחסית של בעלות על כלי רכב, אם כי לא הנמוכים ביותר. ברהט 227.7 מכוניות ל-1,000 תושבים, בערד 345.8, בנתיבות 260.4 ובדימונה 323.4.
במקומות הנמוכים ביותר נמצאות הערים החרדיות - מודיעין עלית היא העיר עם מספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים הנמוך ביותר-55.6 כלי רכב לכל אלף תושבים, ביתר עלית במקום השני עם 79.1 כלי רכב ל-1,000 תושבים ואלעד במקום השלישי עם 133.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים.
עשרת הערים עם ממוצע קילומטראז' כלי הרכב הגבוה ביותר:
עיר
נסועה שנתית של כלי רכב בבעלות פרטית בממוצע
כלי רכב הרשומים בערים - שיעור ל-1,000 תושבים
1.
רהט
22.6 אלף ק"מ
227.7
2.
ערד
19.6 אלף ק"מ
345.8
3.
כפר קאסם
19.5 אלף ק"מ
423.3
4.
שדרות
18.3 אלף ק"מ
333.1
5.
טייבה
18.2 אלף ק"מ
403.4
6.
נתיבות
18.1 אלף ק"מ
260.4
7.
דימונה
18 אלף ק"מ
323.4
8.
באקה אל גארבייה
18 אלף ק"מ
411.2
9.
מודיעין עלית
18 אלף ק"מ
55.6
10.
ביתר עלית
17.9 אלף ק"מ
79.1
  • נתוני שנת 2016
עשרת הערים עם ממוצע קילומטראז' כלי הרכב הנמוך ביותר:
עיר
נסועה שנתית של כלי רכב בבעלות פרטית בממוצע
כלי רכב הרשומים בערים - שיעור ל-1,000 תושבים
1.
גבעתיים
11.7 אלף ק"מ
402.4
2.
רמת גן
12.3 אלף ק"מ
388.1
3.
תל אביב-יפו
12.6 אלף ק"מ
580.7
4.
הרצליה
12.9 אלף ק"מ
467.1
5.
רמת שרון
13.1 אלף ק"מ
469.1
6.
גבעת שמואל
13.1 אלף ק"מ
354.9
7.
פתח תקוה
13.2 אלף ק"מ
391.0
8.
בני ברק
13.3 אלף ק"מ
134.3
9.
רעננה
13.4 אלף ק"מ
439.1
10.
קריית אונו
13.4 אלף ק"מ
391.6
ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק: "דווקא ביישובים שממוקמים הרחק ממרכז הארץ, הצורך בתחבורה ציבורית טובה ויעילה הוא הכרחי לניהול שגרת חיים נורמלית ובמיוחד כשתחזוקת הרכב והמחיר כה גבוהים. בהיעדר תחבורה ציבורית זמינה נאלצות משפחות רבות לבזבז כסף מיותר לשימוש ברכב פרטי כדי להגיע לעבודה, ללימודים או לבילוי ופנאי"
"אם המדינה תאפשר לתושבים שגרים מחוץ למרכזי הערים להגיע אליהם בקלות, נוכל לצמצם את הפערים החברתיים. משרד התחבורה חייב לתקן את העיוות רב השנים שהעדיף תחבורה של כלי רכב על פני הסעת המונים. זה יתרום לכלכלה, יקטין את זיהום האוויר וגם יצמצם את תאונות הדרכים".