מאות אוהדים הגיעו השבוע למתחם האימונים של הפועל באר־שבע לאימון שנערך יותר עבורם ופחות עבור השחקנים. בכל עונה יש את האימון הזה שהאוהדים פורצים אל כר הדשא, מרימים את השחקנים על הכתפיים, ומדליקים אותם לקראת העונה שתבוא.
4 צפייה בגלריה
האוהדים באימון הפתיחה של הפועל באר שבע
האוהדים באימון הפתיחה של הפועל באר שבע
אילון אלמוג על הכתפיים באימון הפתיחה של הפועל באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

האוהדים של הפועל באר־שבע עמדו בחלק שלהם במשימה. הם הגיעו, עודדו ללא הפסקה, והעניקו לשחקנים אווירה תומכת ומחבקת. אבל מתחת לפני השטח מתפתח קו ביקורת לא קטן נגד התנהלות המועדון בשוק ההעברות האחרון, שהיה עד לשבוע הנוכחי החלש ביותר של הקבוצה בשנים האחרונות, ואולי בכלל, בעידן אלונה ברקת.
"אין כאן אוהד אחד שמרוצה ממה שקורה בקבוצה מבחינת הרכש", אמר אחד האוהדים ל"מיינט באר שבע והנגב" באימון בו פרצו לדשא, "אבל היום שמנו את זה בצד והגענו לתמוך בשחקנים ובמועדון שהוא מעל הכל. אנחנו עדיין רוצים להאמין שהשחקנים שיצטרפו לקבוצה יהיו שוברי שוויון, אחרת זאת תהיה עונה קשה".

4 צפייה בגלריה
האוהדים באימון הפתיחה של הפועל באר שבע
האוהדים באימון הפתיחה של הפועל באר שבע
האוהדים באימון הפתיחה של הפועל באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

אם לאימון הגיעו אוהדים שנחשבים להארדקור, כאלה שיילכו אחרי הקבוצה בכל מקרה, להפועל באר־שבע יש גם קהל צרכני לא קטן, ואלה משמיעים את דעתם ברשתות החברתיות. גם שם סופג המועדון ביקורת רבה במהלך השבועות האחרונים על חוסר המעורבות שלו בשוק ההעברות.
"אנשים רוצים לראות שמשהו זז בצורה רצינית", אומר אופיר, אוהד הקבוצה שנים רבות, "וקיץ כזה באמת שאני לא זוכר. זה כאילו הפועל באר־שבע אומרת לאוהדים שלה זה מה יש ועם זה נסתדר, אבל אנחנו רוצים להתרגש עם המועדון, ליהנות במשחקים. את העונה שעברה סיימנו במפח נפש גדול. במקום להרים את הקהל עם איזה החתמה מעניינת או שתיים, התחושה היא שהמועדון לא חלק מהמשחק. אני מנוי של הקבוצה מאז שאני זוכר את עצמי ואעשה מנוי גם העונה לי ולבן שלי, אבל לא אתפלא אם אוהדים רבים יבחרו לא לחדש את המנוי".

בונים על פרץ


צריך לשים את העובדות על השולחן ולומר שהפועל באר־שבע עדיין נחשבת לאחת משלוש הגדולות בכדורגל הישראלי, ובטוח שבמועדון רוצים לשמור על הטייטל הזה, אבל הסגל של הקבוצה נכון לשבוע הנוכחי, אמצע חודש יולי, הוא לא סגל של קבוצה גדולה שהיריבות בליגת העל חוששות ומסתגרות במשחקים מולה.

4 צפייה בגלריה
המצטרפים החדשים של הפועל באר שבע
המצטרפים החדשים של הפועל באר שבע
המצטרפים החדשים של הפועל באר שבע
(צילום: הרצל יוסף)

לבאר־שבע יש אמנם חמישה זרים: הלדר לופס, אנדרה פוקו, אנטוניו ספר, דיינר קיניונס וארתור שושנצ'אב, אבל לא מדובר גם בכוס התה המושלמת של אנשי הצוות המקצועי ומקבלי ההחלטות במועדון.
זה לא סוד שאנשי המועדון האמונים על עניינים אלה פועלים בימים אלה במרץ ובשקדנות כדי למצוא את הזרים המתאימים וגם המאמן רן קוז'וך האמין שבימים הקרובים יצורפו לסגל שחקנים נוספים. השורה התחתונה היא שבמועדון משדרים שבסופו של יום העניין יסתדר.
הסיפור הוא שההצלחה בקונפרנס ליג חשובה מאוד להפועל באר־שבע, והיה עדיף להיות בסגל חזק יותר כבר כעת. זה לא סוד שהמועדון סימן כמטרה להגיע לשלב הבתים, מה שיאפשר להכניס לקופה סכום נכבד שמתקרב לעשרים מיליון שקל. בנוסף, הצלחה באירופה תיתן מנוף משמעותי להצלחה בליגה.
בהיעדר זרים חדשים על הפרק, ועל בסיס ההנחה שהשוק הישראלי מאוד דליל, הפועל באר־שבע הצליחה להחתים השבוע את אליאל פרץ.

4 צפייה בגלריה
אליאל פרץ
אליאל פרץ
אליאל פרץ
(צילום: ראובן שוורץ)

לא מדובר בשובר שוויון ולא בכוכב גדול, אבל בהחלט בשחקן סגל שיכול להשתלב ולסייע לקבוצה, בוודאי כעת כשקשה למצוא שחקנים ישראלים ברמה טובה וברמת שכר סביר כפי שמשלמים בהפועל באר־שבע.
פרץ (27), מגיע לבאר־שבע אחרי עונה לא גדולה באפולון לימסול הקפריסאית. קודם לכן שיחק בהפועל חיפה, בוולפסבורג האוסטרית, בהפועל חדרה, ובתחילת הדרך במחלקת הנוער של מכבי תל־אביב ואחר כך בקבוצת הבת בית"ר תל אביב.
אלי לוונטל, פרשן הכדורגל החיפאי, לא התלהב מפרץ: "פרץ שחקן שיכול לשחק בעמדות 8 ו־10. בזמן שלו בהפועל חיפה לא היה 10 יותר טוב אז הוא שיחק על העמדה הזאת. להבדיל בעונה האחרונה שיחק את ה־10 בהפועל חיפה תומר יוספי, ויש הבדל לא קטן ביניהם בפרמטרים של מספרים ויכולת. בעיניי, יוספי עשה עבודה טובה יותר והוא כדורגלן טוב יותר מפרץ, אצל פרץ חסרים לי המספרים. הוא מיעט להבקיע ולבשל בהפועל חיפה ונדמה לי שבכל הקבוצות שהוא עבר המספרים לא היו הצד החזק שלו. יש לו גם דברים טובים כמו טכניקה טובה והוא פיזי מספיק למאבקי הליגה. בכל מקרה, פרץ הוא לא השובר שוויון שבאר־שבע צריכה. הוא יכול להיות שחקן סגל טוב ואולי גם יפתיע בהשתלבות שלו".

קראו גם:

מי שמכיר היטב את אליאל פרץ הוא מאמן הכדורגל הבאר־שבעי ניסו אביטן, שאימן את פרץ בהפועל חדרה, לפני מספר עונות.
אביטן אמר השבוע: "הייתי המאמן הראשון שנתן לו את הבמה בליגת העל ואצלי הוא פרח. הוא שחקן סגל טוב עם יכולות לא מבוטלות שבהחלט יכול להיות לעזר רב בחוליית הקישור של באר־שבע. אם הוא מתאים למה שהפועל באר־שבע צריכה ומחפשת? אני קצת בספק, כי נראה שכמו שהסגל נראה עכשיו, יש יותר מדי שחקנים על משבצות קרובות בחלק היותר קדמי של מרכז השדה, וצריך יהיה לסדר את מה שקורה שם".
מועמד נוסף להצטרף לקבוצה הוא החלוץ ארון איסקה ששיחק בעונה שעברה באופי כרתים מהליגה היוונית. איסקה הספיק לשחק בעונה שעברה משחק אחד בהפועל חדרה, אבל עזב את הארץ לאחר פרוץ המלחמה. בחלון ינואר הקודם עשו מאמצים בבאר־שבע להחתים את איסקה, אבל ללא הצלחה, ובמקומו הגיע שושנאצ'ב. בימים אלה מרכזים בקבוצה מאמצים נוספים להנחית את השחקן בבאר־שבע.

בונים מערך


בדיוק 50 ימים אחרי המשחק שנעל את עונת אשתקד, גמר גביע המדינה, הפועל באר־שבע תפתח בשבת הקרובה רשמית את פעילותה בעונת המשחקים החדשה כשתתארח אצל מכבי חיפה באצטדיון סמי עופר ל"משחק האירופאיות", שם מכובס למשחק במסגרת גביע הטוטו, שמקצר לנציגות הישראליות באירופה את הדרך למשחקי ההכרעה של המפעל המדובר.
שלושה ימים אחר כך, בשלישי הקרוב, באר־שבע תמריא לבולגריה כדי להיערך למשחק הראשון במסגרת הסיבוב השני של מוקדמות הקונפרנס ליג, למשחק "בית" בבולגריה מול צ'רנו מורה מעיר הנופש וארנה.
באר־שבע וחיפה יגיעו למשחק ביניהן כששתיהן לא השלימו את מלאכת בניית הסגל. בבאר־שבע לא שוכחים ש"משחק האירופאיות" אשתקד עשה נזק עצום לקבוצה שדווקא הגיעה למשחק הזה עם סגל כמעט מלא, וגם באופן מסוים מבטיח, אבל הובסה והושפלה 6:1 מול מכבי תל־אביב.
לבאר־שבע לקח הרבה זמן להתאושש מהטראומה הזאת, ולכן ערב המשחק מחר בסמי עופר, האדומים לא רוצים, ויעשו את הכל כדי לא לחזור לתסריט מאשתקד.
השאלה המסקרנת אחרי מחנה האימונים היא מהו סגנון המשחק והשיטה שקוז'וך מתכוון להריץ בתחילת העונה. על פי ההתרשמות מהמשחקים הפנימיים במהלך מחנה האימונים בפולין וכן שלושת משחקי האימון מול קבוצות מהליגה השנייה בפולין, נראה שהמאמן הולך על משהו מסוים שמתאים כרגע לסגל הנוכחי.
השחקנים מספרים על עבודה באימונים בקצב גבוה, ועל כושר גופני במינון גבוה יותר ממה שהיה להם בשנים האחרונות, כי קוז'וך רוצה שהקבוצה שלו תיזום ותלחץ בכמה שיותר פרקים במהלך המשחק. מבחינת שיטת המשחק, לפחות בתחילת הדרך, צריך לשכוח מה־4־4־2 ה"שטוח" של אליניב ברדה.
קוז'וך מעדיף כרגע שיטה של 4־3־3 כאשר במרכז השדה קשר אחורי אחד, רועי גורדנה, ולפניו עוד שני קשרי 50:50, אחד חצי ימין ואחד חצי שמאל. בקבוצה מעריכים שהשיטה הזאת התקפית בעיקרה כפי שהאוהדים של באר־שבע אוהבים ורוצים לראות את הקבוצה שלהם, אבל במשחקים מסוימים מרכז השדה עלול להיות רך מדי כי רועי גורדנה אולי יודע לחלץ כדורים ולבנות משחק היטב, אבל הוא לא הגרזן ולא האיש שיכול לעבוד קשה ולשרוף 11 עד 12 קילומטרים ב־90 דקות.
במשחקים מסוימים, כשקוז'וך ירצה מרכז שדה חזק יותר, שחקנים כמו שי אליאס ומריאנו בריירו יהיו חייבים להיות על המגרש.
עד שיגיעו השחקנים הזרים שהקבוצה תחתים, הרכב הקבוצה אמור להיראות כך: אופיר מרציאנו יפתח לפחות עד שניב אליאסי יחזור מהקמפיין האולימפי.
ההפתעה ברביעיית ההגנה שתרוץ במשחקים הקרובים היא בהצבתו של אור בלוריאן ליד איתן טיבי במרכז ההגנה, ולא למשל של מריאנו בריירו שעשה בעונה שעברה כמה משחקים מצוינים בעמדת הבלם. כמגן ימני יפתח שחקן הרכש גיא מזרחי ובצד שמאל העמדה משוריינת להלדר לופס הוותיק והטוב.
בלוריאן, על פי התוכניות, אמור לצאת להשאלה נוספת אם וכאשר יוחתם בלם זר שימלא את מקומו של מיגל ויטור.
במרכז השדה ישחקו רועי גורדנה כשלפניו בצד ימין יוצב יוני סטויאנוב. הקשר בצד שמאל אמור להיות תומר יוספי. שחקנים נוספים שיכולים להשתלב בין העמדות האלה הם אנטוניו ספר, אליאל פרץ, דיינר קיניונס ואמיר גנאח.
בשלישיית ההתקפה קוז'וך יריץ את גיא בדש בקו ימין, את רותם חטואל בצד שמאל ומי שכרגע מועדף להיות ה־9 במרכז ההתקפה הוא אלון תורג'מן, מה שמחזק את ההערכות שהקבוצה תחליף את ארתור שושנאצ'ב אם תאתר זר בעל רקורד מוכח.