בהפועל באר שבע עשו במהלך השבוע האחרון מאמצים גדולים כדי לחזק את הסגל. ערב המשחק מול מכבי תל־אביב, בקבוצה ניהלו מגעים עם שניים משחקני היריבה: הבלם מתן בלטקסה, שביום רביעי חתם על חוזה לשתי עונות בקבוצה, והקשר דן ביטון שהמניה שלו במכבי נמצאת בירידה חדה.
3 צפייה בגלריה
דן ביטון
דן ביטון
דן ביטון
(צילום: עוז מועלם)

עם כל הכבוד לבלטקסה, השם הבאמת מעניין הוא זה של דן ביטון, שגדל במחלקת הנוער של הפועל באר־שבע ואף הספיק לשחק בקבוצה הבוגרת באליפות הראשונה של ברק בכר.
כמו שקורה בלא מעט מקרים בהפועל באר־שבע, שחקנים מקומיים לא מקבלים את הקרדיט ואת הסבלנות שהם צריכים, וביטון מצא את עצמו במ.ס אשדוד, במסגרת עסקה בה עבר מיכאל אוחנה להפועל באר־שבע.
ביטון הפך לשחקן משמעותי באשדוד, שמימשה את הזכות לרכוש אותו. באר־שבע כבר היתה מחוץ לתמונה כאשר ביטון עבר לשחק בלודוגורץ, אלופת בולגריה, ובהמשך, חזר לארץ והפך לשחקן משמעותי בעונות האחרונות במכבי תל־אביב.
ביטון הוא פיספוס ענק של הפועל באר־שבע מבחינה מקצועית וכלכלית. ג'קי בן זקן שמכר אותו לאלופת בולגריה, עשה את זה תמורת סכום של 1.25 מיליון יורו.
למרות היכולת המצוינת שלו בעונה שעברה, מכבי תל־אביב הודיעה לנציגיו של ביטון כי הוא רשאי לנהל משא ומתן עם כל קבוצה.
בהפועל באר־שבע זיהו הזדמנות להחזיר את ביטון למועדון בו גדל. הבעלים אלונה ברקת העבירה לנציגי השחקן הצעה בסדר גודל של 250 אלף יורו לעונה בחוזה של שלוש שנים, לא כולל מענקים. "זה הסכם נמוך יותר מזה שיש לו במכבי", מגלה גורם בבאר־שבע, "אבל מבחינת באר־שבע, זו בהחלט הצעה גדולה. אנחנו רוצים מאוד שדן ביטון יהיה בקבוצה".
ביטון נישא לפני כשנה ולדברי מקורביו, הוא מעוניין לבנות את עתידו בבאר־שבע לצד משפחתו. ההצעה הנוכחית יכולה להשתלב בתוכניות שלו.
בהפועל באר־שבע אמרו השבוע כי ביטון מעוניין בשלב זה לחתום על חוזה לעונה אחת בלבד, ככל הנראה בעצת סוכנו דודו דהאן, שעדיין מאמין שהוא יכול להוציא את ביטון לגיחה נוספת בחו"ל בסיום העונה הנוכחית.
באר־שבע לא מתלהבת מאפשרות של חוזה לעונה אחת. בקבוצה יש מי שטוען שביטון לא מגלה רצון גדול לחזור לבירת הנגב. עם זאת, מלבד האפשרות להישאר במכבי ולהתייבש על הספסל, האפשרויות היחידות שעומדות בפני השחקן כרגע הן של באר־שבע ואולי בית"ר ירושלים.
"הסיפור עם ביטון לא כל כך פשוט", אומרים במועדון. "במקום מסוים הוא עדיין זוכר את העובדה שבחרו לוותר עליו. זה לא מקרה אופיר דודזאדה שחזר מחו"ל והחליט לשנות כיוון ולחתום במכבי. דן ביטון שוחרר מבאר־שבע. ויתרו עליו. חבל שנושא של אגו ייכנס לתמונה, הוא יכול להשתלב בהרכב של הקבוצה ולתרום באופן משמעותי".
בבאר־שבע הוסיפו כי אם ביטון יחתום, יהיה למועדון קל יותר לשחרר את תומר יוספי. "זה ווין־ווין סיטואיישן", אומרים במועדון, "אם יוספי יישאר והצוות המקצועי יידע לחבר בין שניהם, הגיע הזמן שהאוהדים שלנו ייהנו משיתוף פעולה בין שני שחקני בית".
ההערכות בבאר־שבע הן שהסיכוי שביטון יגיע הוא בערך 50%. "נתנו לו את כל הסיבות להאמין שאנחנו רוצים אותו איתנו", סיכמו במועדון.

יש בלם


ביום רביעי הקרוב ייסגר חלון ההעברות הראשון של עונת 24'/25'. עד ליום זה ימשיכו בקבוצה במאמצים להנחית את דן ביטון.
במקביל למשא ומתן שהתנהל עם בלטקסה, הקבוצה ניסתה ללא הצלחה בשבועות האחרונים להחתים בלם זר. במועדון מקווים כי על רקע סגירת חלון ההעברות באירופה, בלמים יגמישו את התנאים שלהם ויהיה אפשר לחזק את מרכז ההגנה.
בעניין בלטקסה אפשר לציין שזו לא היתה הפעם הראשונה שבאר־שבע היתה מעוניינת בשחקן. גם אליניב ברדה רצה להביא אותו לקבוצה מספר פעמים אבל הדברים לא הסתדרו.

3 צפייה בגלריה
בלטקסה במדי אוסטריה וינה במשחק ב"טרנר"
בלטקסה במדי אוסטריה וינה במשחק ב"טרנר"
בלטקסה במדי אוסטריה וינה במשחק ב"טרנר"
(צילום: דניאל כהן)

בלטקסה יכול לשחק כבלם בקו של ארבעה שחקני הגנה וגם כמגן שמאלי בקו של חמישה שחקני הגנה, וכך יוכל רן קוז'וך להרוויח גיבוי להלדר לופס.
בלטקסה (28) מביא איתו לא מעט ניסיון, וסביר להניח שהוא יקבל לא מעט דקות העונה. לאחר חתימתו, אמר: "אני מתחיל פרק חדש בקריירה ואני נרגש לעשות זאת בהפועל באר־שבע. שיחקתי בעברי באצטדיון טרנר, אני מכיר את העוצמות שלו ומחכה לשחק מול הקהל האדום".

חלק מהמשולש?


ביטול המשחק מול בני סכנין מנע מהפועל באר־שבע להתכונן בצורה טובה יותר לקראת המשחק מול מכבי תל־אביב במוצאי השבת הקרובה.
שאלת השאלות ערב העימות הישיר בין הקבוצות היא האם הפועל באר־שבע נחשבת עדיין לצלע משמעותית במשולש הצמרת של ליגת העל, או שעל רקע ההתפתחויות בעונה וחצי האחרונות מדובר בעוד משחק ליגה רגיל ולא בקרב צמרת משמעותי?
בעונות האחרונות היה די ברור שהמשחק מול מכבי תל־אביב מהווה סוג של מדד לגבי הפועל באר־שבע כקבוצה ולגבי שחקניה כבודדים, באשר לשאלה האם הם מתאימים לרמות הגבוהות.
גם בשבת הקרובה ניתן יהיה לקבל תמונה די ברורה לגבי היכולות של באר־שבע לדגדג העונה את הצמרת הגבוהה, אלא שהפעם התחושה היא שהאדומים מגיעים למשחק מעמדה של אנדרדוג מובהק על רקע פערי הרמות ההולכים וגדלים בין שני המועדונים בכל הקשור להשקעה הכספית בבניית הסגל.
רק באחרונה חיפה מכרה את פרנצזי פיירו לא.א.ק אתונה בסכום של 3.5 מיליון יורו, ומכבי תל־אביב מכרה את פליסיו מילסון לכוכב האדום בלגרד תמורת סכום של 6 מיליון יורו. באר־שבע בכלל לא חלק מהמשחק הזה.

3 צפייה בגלריה
סיפק את הסחורה. פיירו
סיפק את הסחורה. פיירו
3.5 מיליון יורו. פיירו
(צילום: עוז מועלם)

"במשחק אחד נתון הכל יכול לקרות", אומר הפרשן אורי אוזן. "לבאר־שבע היה טוב אילו המשחק היה נערך בעיתוי אחר, עדיף אולי בין המשחקים של מכבי בליגה האירופית ואז אולי היה ניתן לתפוס אותם עייפים יותר. למשחק הקרוב הם יגיעו אחרי הפגרה, ונכון שהיו להם שחקנים בנבחרות, אבל זה לא אותו עומס. הולך להיות משחק לא פשוט עבור באר־שבע".
יחסי הכוחות ברורים?
"מכבי תל־אביב פייבוריטית ברורה. יש לה שחקנים טובים יותר. מבחינת הפועל באר־שבע המשחק הקרוב הוא אתגר גדול. לבאר־שבע היו פחות שחקנים בנבחרות ולקוז'וך היה זמן להתכונן למשחק מהסוג הזה. אם באר־שבע תשיג תוצאה טובה, זה יכול לתת לה דחיפה משמעותית".

קראו גם:

בבאר־שבע קיוו במהלך השבוע האחרון שהרכש החדש, לוקאס ונטורה, יוכל להשתלב בהרכב, ואולי אפילו לשחק לצידו של קינגס קנגאווה המצוין, שכבש השבוע את שער הניצחון במשחק של נבחרת זמביה. הבעיה היתה שכדי לרשום את ונטורה בטופס המשחק באר־שבע צריכה לשחרר זר אחד.
במועדון עשו במהלך השבוע האחרון מאמצים גדולים להשאיל את החלוץ ארתור שושנאצ'ב לאומוניה ניקוסיה ואף הגיעו להבנות עם הקבוצה הקפריסאית, אך המשא ומתן בין השחקן לקבוצה לא עלה יפה.
בגזרה אחרת, בקבוצה פועלים להעביר את הקשר דיינר קיניונס, שלא בדיוק עושה את זה לצוות המקצועי. בכל מקרה, אחד מהשניים יצטרך ללכת על מנת שוונטורה יוכל להשתלב במשחק מול מכבי.