ביום שאחרי ההתפרעויות על כר הדשא באיצטדיון טרנר, בהפועל באר שבע נערכים לדיון המשפטי בבית הדין של ההתאחדות לכדורגל בנוגע להשלכות ביטול המשחק בין הקבוצה לבני סכנין במחזור האחרון.
2 צפייה בגלריה
התגרה האלימה באצטדיון טרנר
התגרה האלימה באצטדיון טרנר
התגרה האלימה באצטדיון טרנר
(צילום: הרצל יוסף)

התחושות בקרב אנשי המועדון היו קשות לאורך כל השבוע האחרון. במועדון הפנו אצבע מאשימה לכיוון אוהדי סכנין שליבו את האווירה הקשה ביציעים כאשר ביזו את ההמנון הלאומי, אבל במקביל, החליטו כי אוהדי הקבוצה, שפרצו לכר הדשא, לא ייצאו נקיים בכל מה שקשור להתנהלות המועדון.
למרות הביקורת של ברקת על התנהלות אוהדי סכנין, הבעלים של באר־שבע אמרה שהיא לא מקבלת את התנהגות האוהדים, וכי היא מוקיעה כל דבר שקשור באלימות.
בהתייחסות ליום שאחרי והקשר שבין הבעלים של הפועל באר־שבע אלונה ברקת לבין ארגון האולטראס, אמרו גורמים במועדון: "אנחנו מעריכים שאלונה תחשב מסלול מחדש בכל הקשר למערכת היחסים עם אנשי האולטראס. האוהדים יודעים ומבינים שאלונה ואלימות אלה שני קווים מקבילים שלעולם לא ייפגשו".

2 צפייה בגלריה
אלונה ברקת
אלונה ברקת
אלונה ברקת
(צילום: הרצל יוסף)

בהמשך לכך, במועדון סיפרו במהלך יום שני שאלונה ברקת והמנכ"ל גיא פרימור חשו מאוד פגועים מהתנהלות האוהדים. לדברי אנשים שבקיאים בעניין ברקת ופרימור, השניים שומרים על קשר הדוק ומכבד עם נציגי האולטראס. בימים שלפני מועד המשחק מול סכנין ובמיוחד ביום המשחק, היו השניים בקשר רציף עם אנשי הארגון וסייעו באופן שוטף בלוגיסטיקה שמאחורי הכנת והפקת הסרטון לזכר אוהדי הקבוצה שנרצחו בשבת השחורה.
"התחושה של אלונה ושל גיא היא שהאוהדים שפרצו למגרש נהגו בכפיות טובה", אומרים במועדון. "הקשר עם האוהדים חשוב לנו מאוד, אבל היה ברור שהתנהלות כזו תפגע במועדון בבית הדין".
ישנם גורמים במערכת שטוענים כי נושא שלילת המנויים מאוהדים שפרצו למגרש ייבדק על ידי המועדון. בתחילת העונה התעקש המנכ"ל גיא פרימור שבמסגרת חידוש המנויים, כל בעל מנוי יהיה מחויב להצמיד כתובת מייל לפרטים שלו. סביר להניח שהעניין הזה יסייע למועדון להגיע לאותם אוהדים שעשו דין לעצמם ופרצו לכר הדשא.
על פי גורמים בבאר־שבע, הקשר בין המועדון לנציגי האולטראס לא יחודש בתקופה הקרובה אלא בעוד מספר שבועות, אבל אז המועדון ידרוש לקיים מולם נהלים וקשר מסוג אחר.
"צריך להבין גם את האוהדים שלנו. אתם לא באמת חושבים שברגע שהם פרצו למגרש, הם חשבו על ההשלכות", אומר השבוע אחד האוהדים ביציע הדרומי. "במהלך ההמנון אוהדי סכנין סובבו את הגב למגרש, וכמה מהם בשורות הראשונות סימנו לנו אצבע משולשת. זה היה יום אמוציונלי וקשה לכל המדינה עם החזרתם של ששת החטופים שנרצחו בעזה. אנשים לא שלטו על עצמם. אני בטוח שהמועדון יוכל להבין את האמוציות, זה לא אירוע פשוט".

מאבק משפטי


תובע ההתאחדות לכדורגל שקיבל לידיו את דו"חות המשקיף, השופט ואנשי המשטרה שהיו באיצטדיון בליל ראשון, ידון באירועים החריגים שהיו על כר הדשא בטוטו טרנר שניות אחדות לפני תחילת משחק הבית הראשון והחגיגי לעונה.
במהלך הימים האחרונים נשמעו הערכות של משפטנים כאלה ואחרים באשר לעונשים שצפויות הקבוצות לקבל, כאשר ישנם גם הערכות לפיהן מאחר ומדובר באירוע חריג ולא שגרתי כלל, לא בטוח שהדיינים יילכו לפי הספר.
ההערכה הרווחת אצל הרוב היא שבשל סירובה לעלות למגרש, סכנין תספוג הפסד טכני. נציגי סכנין יטענו מנגד כי השחקנים חשו בסכנת חיים ולא רצו לחזור לכר הדשא.
בני סכנין צפויה להפעיל לחץ רב בקרב הלוביסטים שיש לה במגזר הערבי ובקרב אנשי ציבור. למרות דבריו של אבו יונס, בקבוצה לא מוכנים לספוג עונש משמעותי למרות שהתקנון מדבר באופן חד משמעי על הפסד טכני כאשר קבוצה מסרבת לעלות למגרש.
בבאר־שבע יעמדו על כך שהקבוצה צריכה לקבל שלוש נקודות כפי שקורה בניצחון טכני. לזכות הקבוצה עומדת עמדת המשטרה שהבהירה לאנשי סכנין כי אין כל מניעה לקיים את המשחק. עם זאת, ברור לאנשי המועדון כי ההתפרצות לכר הדשא, לפחות על פי התקנון, עשויה להתסיים בעונש חמור שעשוי להגיע להפחתת נקודות.
האירוע בטרנר היה חריג ביותר, לא צפוי ויכול חלילה היה גם להיגמר בצורה קשה יותר.
הבעלים של הפועל באר־שבע, אלונה ברקת, שלא נוהגת להתייחס באופן אישי לקבוצה אלא במקרים מיוחדים, השמיעה השבוע ביקורת קשה נגד אוהדי סכנין. ברקת יצאה בגלוי נגד ההתנהלות של אותם האוהדים, שמה דברים על השולחן והעבירה מסרים רבים על מנת שמקרים כאלה לא יישנו.
בין יתר דבריה אמרה ברקת: "ראינו תופעה מאוד מטרידה של ביזוי ההמנון. האם גם ביום כל כך אמוציונלי אי אפשר לכבד את ההמנון? האוהדים שלנו הכינו סרטון למען האוהדים שנרצחו בשבעה לאוקטובר והיה לנו חשוב מאוד לכבד את זכרם. יש כאן בעיה מהותית שהמועדונים חייבים לטפל בה, ובהקדם. מדובר בהמנון של המדינה. זה חלק בלתי נפרד מהמהות והזהות שלנו כעם. היום זה קרה אצלנו ומחר זה יכול לקרות במקום אחר. צריך לקבוע מה עושים ובהקדם".
ניכר היה על ברקת שהיא נסערת מאוד מהאירועים כשיצאה מהמגרש. לסובבים אותה אמרה ברקת: "מה בסך הכל ביקשנו מאוהדי סכנין? דקה או שתי דקות של שקט? גם את זה אי אפשר לעשות?".

קראו גם:

בסביבתה של ברקת היו שטענו שכבר במהלך שידור הסרטון שהכינו האוהדים על הנרצחים בטבח הנורא של השבת השחורה, נשמעו מכיוון יציע סכנין קללות נגד החטופים והנרצחים, במה שהלהיט את האווירה אצל אוהדי באר־שבע.
מועדונים רבים בכדורגל הישראלי התייצבו השבוע לצד הפועל באר־שבע. ההערכה היא שיתקיים דיון בקרב מקבלי ההחלטות בכדורגל הישראלי באשר לדרך שבה יש לנהוג עם קהל החוץ של בני סכנין.

זמן ונטורה


לאורך כל השעה המבישה, מהרגע שהאוהדים רצו לעבר אוהדי סכנין ועד שהתקבלה הודעה רשמית על ביטול המשחק, ישבו בתא הכבוד של האיצטדיון נבוכים ולא מבינים לאן בדיוק הגיעו הרכש החדש, הברזילאי לוקאס ונטורה ואשתו.
נציגי המועדון גייסו במהירות דובר פורטוגזית כדי שיסביר לשחקן ולאשתו מה קרה ועל מנת להרגיע את השניים.
ונטורה עבר בבוקר יום ראשון בדיקות רפואיות, ובשעות הערב, שעתיים לפני המשחק, חתם על חוזה לשלוש שנים בהפועל באר־שבע.
הפועל באר־שבע שילמה לפורטימוננסה, הקבוצה הפורטוגלית של ונטורה, כ־400 אלף יורו בגין ההעברה, ואילו שכרו של השחקן בשנה הראשונה יהיה כ־250 אלף יורו, כאשר בכל שנה תהיה תוספת של 10 עד 15 אחוזים.
בצוות המקצועי בטוחים כי ונטורה יוכיח את עצמו כרכש טוב. ההערכות הן שוונטורה, שמגיע לקבוצה כשהוא כבר בכושר משחק, יוכל להשתלב במחזור הבא נגד מכבי תל־אביב. בעונה שעברה פתח ונטורה ברוב משחקי קבוצתו, שירדה ליגה בסיום העונה, והספיק לרשום בה שלוש הופעות בעונה הנוכחית.
ונטורה הוא קשר אחורי ואמור למלא את המקום שהשאירו אחריהם שי אליאס ורועי גורדנה שייעדרו תקופה לא קצרה.
בעניין אליאס, המועדון הוציא הודעה מסודרת על פציעה בשריר המקרבים שפירושה היעדרות של כשלושה חודשים.
לגבי גורדנה, שעל פי ההערכות קרע את המיניסקוס בברך השמאלית, טרם יצאה הודעה רשמית.
גורמים במועדון הסבירו שההחלטה לא להוציא הודעה רשמית היא לבקשת השחקן, שמבקש לעבור בדיקות נוספות והתייעצויות רפואיות נוספות.
גורדנה מאוכזב מאוד מהפציעה ומהעיתוי בו התרחשה. במשך שנים הוא חלם ללבוש את מדי הנבחרת הלאומית, ודווקא עכשיו כשהיה חזק בתמונת הסגל ואולי גם בהרכב, הוא נפצע ולא יוכל להשתתף בשני המשחקים הקרובים מול בלגיה ואיטליה בליגת האומות.