מריאנו בריירו, הקשר הארגנטיני־ישראלי של הפועל באר־שבע, עקף בערב ראשון את החלוץ יוג'ין אנסה, והפך למלך השערים של הקבוצה בעונה הנוכחית בכל המסגרות. לבריירו שישה שערים, כאשר לאנסה חמישה ולרמזי ספורי ארבעה.
הנתון הזה מעניין במיוחד כשמדובר בקשר אחורי, שמתמקד בעיקר בעבודת הגנה והנעת הכדור לעבר החלק הקדמי.
7 צפייה בגלריה
מריאנו בריירו. הגיע לקבוצה בעקבות מו"מ עם מרסלו מלי
מריאנו בריירו. הגיע לקבוצה בעקבות מו"מ עם מרסלו מלי
מריאנו בריירו. הגיע לקבוצה בעקבות מו"מ עם מרסלו מלי
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
בריירו כבש שער מדהים ברבע גמר גביע הטוטו מול אשדוד, והיה אחד הבולטים במשחק. במול ארדה, במסגרת סיבוב המוקדמות הראשון בקונפרנס ליג, כבש הקשר את השער הראשון בדרך לניצחון 0:2, ובסיבוב הבא היה זה שהבקיע את שער השוויון הזמני במשחק הראשון בפולין מול ווארצלאב.
השער הרביעי שכבש היה קריטי: שער שוויון במשחק הבית מול הפועל חדרה בליגה. את השער החמישי כבש, די במקרה יש לומר, בגמר גביע הטוטו מול מכבי חיפה. בערב ראשון כבש את שערו השישי העונה, שהוביל לניצחון 0:1 על מכבי פתח־תקווה בליגה.
מאז המשחק הראשון באירופה, בריירו הוא השחקן הטוב והיציב בבאר־שבע. הוא יודע להיות במקום הנכון, במרכז המגרש, כדי להיות מעורב במהלכים הגנתיים והתקפיים. תוסיפו לכך את השערים שכבש והרי לכם שחקן עם תפוקה מצוינת מעל למצופה, שהפך לאחד הבאנקרים בהרכב.
זה נראה כמו אחת העסקאות הטובות שעשתה באר־שבע בשנים האחרונות. מדובר בשחקן צעיר יחסית (26 וחצי) שנחשב ישראלי ונרכש בסכום מגוחך של 120 אלף יורו.
7 צפייה בגלריה
מריאנו בריירו (במרכז). קשר אחורי שיודע לתרום גם בהתקפה וגם בהגנה
מריאנו בריירו (במרכז). קשר אחורי שיודע לתרום גם בהתקפה וגם בהגנה
מריאנו בריירו (במרכז). קשר אחורי שיודע לתרום גם בהתקפה וגם בהגנה
(צילום: הרצל יוסף)

בזכות מלי

ההחתמה של בריירו, לקראת סוף קיץ 2020, הייתה מפתיעה. באר־שבע ניהלה משא ומתן עם קבוצת ראסינג קלוב מארגנטינה על צירופו של מרסלו מלי, ובמהלך המשא ומתן הציע לאליניב ברדה את הקשר האחורי מריאנו בריירו.
באר־שבע סיכמה קודם לכן על השאלתו של מלי, עם אופציה לרכישה, ולאחר שנעשה סקואטינג על בריירו הוחלט לצרף גם אותו בהשאלה עם אופציה לרכישה.
לשני הצדדים היה ברור כי בעסקה הזו העדיפות היא קודם למלי ורק אחר כך בריירו. גם המחירים היו בהתאם: סעיף הרכישה של מלי עמד על 400 אלף יורו, ואילו של בריירו על 120 אלף.
7 צפייה בגלריה
מרסלו מלי (מימין) ומריאנו באריירו. מצטרפים לבאר שבע
מרסלו מלי (מימין) ומריאנו באריירו. מצטרפים לבאר שבע
יחד עם מרסלו מלי. אחד עזב והשני הפך לבאנקר בהרכב
(צילום: הפועל באר שבע)
בקבוצה ציינו כי בראסינג קלוב הארגנטינית יש יותר מ־60 שחקנים שמתפזרים בקבוצות בארגנטינה ומחוצה לה. שחקן כמו בריירו, שלא נמנה על הכוכבים הגדולים של המועדון, התקשה לפלס את דרכו לסגל הצפוף של המועדון.
בתחילת העונה שעברה, כבר לאחר כמה משחקים, לכולם היה ברור כי בריירו יעיל יותר ממלי. ההחלטה הייתה שאם וכאשר תמושש האופציה לרכישה, הרי שבקבוצה יילכו על בריירו.
הקשר האחורי היה מהטובים בקבוצה בסיבוב הראשון בעונה שעברה, אבל אז נפצע בכתף ונעדר כחודשיים. לקראת סוף העונה הארגנטיני חזר לעניינים, וכאילו אותת: "יש ממה לצפות ממני בעונה הבאה".
7 צפייה בגלריה
בריירו חוגג. הבקיע שישה שערים העונה לעומת חמישה בכל הקריירה לפני כן
בריירו חוגג. הבקיע שישה שערים העונה לעומת חמישה בכל הקריירה לפני כן
בריירו חוגג. הבקיע שישה שערים העונה לעומת חמישה בכל הקריירה לפני כן
(צילום: הרצל יוסף)

רחמים התעקש

כחודשיים לאחר שבריירו הגיע לקבוצה התברר כי ישנה אפשרות שהוא יקבל אזרחות ישראלית בשל העובדה כי סבתו היא יהודייה. בקבוצה החלו בהליך הבירוקרטי הלא פשוט, וב־12 בינואר 2021 בריירו קיבל אזרחות ישראלית מתוקף חוק השבות.
לאחר שקיבל את האזרחות המיוחלת, הייתה אמורה הפועל באר־שבע להודיע לראסינג קלוב עד ה־31 במאי אם הקבוצה מממשת את האופציה לרכישת השחקן.
אלונה ברקת ביקשה להמתין ולא לקבל במהירות את ההחלטה, תוך שהיא רומזת שהמאמן רוני לוי לא כל כך נלהב מהרעיון לרכוש את בריירו.
המנכ"ל באותה תקופה, אסי רחמים, עמד על רגליו האחוריות, ולחץ על מימוש אופציית הרכישה. בזמנו אמר המנכ"ל בדימוס כי יש לקבוצה אפשרות לרכוש את השחקן במחיר סופר אטרקטיבי. שהרי מדובר בשחקן צעיר, ישראלי, בעל אישיות מדהימה ואחד שנקלט היטב במועדון ובעיר.
7 צפייה בגלריה
אסי רחמים. מחכה לטקס פרידה
אסי רחמים. מחכה לטקס פרידה
אסי רחמים. התעקש להחתים את בריירו
(צילום: הרצל יוסף)
ברקת נתנה אור ירוק, ובתחילת יוני הועבר לראסינג קלוב תשלום ראשון בסך 60 אלף יורו. באחרונה הועבר התשלום השני והעסקה נחתמה סופית.
אך גם לאחר סיום עונה טובה מבחינתו של בריירו, עם בניית הקבוצה בקיץ התברר כי רוני לוי לא בדיוק היה נעול עליו. לוי אמר אז שהוא מחפש שחקן "גרזן" בעמדה מספר 6, בעוד בריירו טוב יותר כבלם שלישי בקו הגנה עם חמישה שחקנים. "הגרזן" המבוקש לא נמצא, אך באר־שבע גילתה שבריירו הוא קשר אחורי יציב ואחראי, שרק הולך ומשתבח עם הזמן.
בריירו השתכר בעונתו הראשונה בסכום של 150 אלף יורו. עם רכישת כרטיסו והחתמתו על חוזה לשלוש עונות. שכרו בעונה הנוכחית גדל לכ־200 אלף יורו. על פי החוזה, בכל שנה צפוי שדרוג של עשרה אחוזים בשכר.
סביר מאוד להניח שעם ההצלחה יגיע גם שלב התגמול. במועדון מעריכים שבעוד מספר חודשים יקבל השחקן הצעה להעריך את חוזה מעבר לשלוש עונות תמורת שדרוג השכר.
בבאר־שבע גם לא שוללים את האפשרות שהקבוצה תקבל הצעה מקבוצה בחו"ל לרכוש את בריירו, ובמצב כזה המועדון יכול לעשות אקזיט לא קטן.

סטטיסטיקה מרשימה

אם מסתכלים על הסטטיסטיקה האישית של בריירו העונה מגלים נתונים מצוינים. הקשר מוביל בקבוצה במספר דקות משחק מצטברות בליגה עם 601 כאלה בשישה משחקים.
גם בעבודה במגרש בריירו ממצטייני ליגת העל: הוא מוביל את הליגה בתיקולים מוצלחים (36/57), מקום שני בליגה במאבקי קרקע מוצלחים (57/97), מקום חמישי בליגה בחילוצי כדור (52), מקום שלישי בחילוצי כדור בחצי של היריבה (12), ומקום ראשון בבאר־שבע בחילוצי כדור בשטח קבוצתו (40).בגרף הכיבושים בריירו כבש העונה שישה שערים בכל המסגרות. זאת לעומת חמישה בכל הקריירה עד העונה.
7 צפייה בגלריה
בריירו ברגע הבעיטה. שער העונה כבר במחזור הראשון של גביע הטוטו?
בריירו ברגע הבעיטה. שער העונה כבר במחזור הראשון של גביע הטוטו?
מהאוויר לחיבורים. בריירו ברגע הקסם מול מ.ס אשדוד
(צילום: עוז מועלם)

"שחקן טכני"

במועדון אמרו השבוע כי בריירו שיפר מאוד את יכולת המשחק שלו העונה בעיקר כיוון שהוא מרגיש נוח מאוד בעיר ובמועדון, וכן בשל העובדה שבקבוצה מאמינים בו ונותנים לו את הביטחון והתמיכה.
בריירו מרגיש טוב במועדון גם בגלל החמימות הלבביות. במועדונים בארגנטינה קיים דיסטנס בין השחקנים לצוות המקצועי והניהולי ופחות שמחת חיים, וכנראה שהפתיחות בארץ עושה טוב לשחקן. לכך אפשר להוסיף את הקשר החם שלו עם אנשי המועדון והאוהדים.
בקבוצה סיפרו שכאשר מלי ובריירו הגיעו לראשונה לבאר־שבע לפני תחילת העונה שעברה, הם התבקשו להיכנס לחדרו של המנכ"ל אסי רחמים. השניים נדהמו מהעובדה שהם יכולים להיכנס חופשי לחדרו של המנכ"ל בלי תיאום מראש. "בארגנטינה זה לא כך. אתה לא יכול להיכנס בכל יום לחדר של המנהלים", אמר בריירו בזמנו.
7 צפייה בגלריה
מריאנו בריירו חוגג. גול נהדר של הקשר האחורי
מריאנו בריירו חוגג. גול נהדר של הקשר האחורי
בריירו בפוזה אופיינית העונה. רק שימשיך ככה
(צילום: הרצל יוסף)
יש גם מי שטוענים כי השתחררות של בריירו מצלו של מלי, שבארגנטינה נחשב לשחקן טוב יותר, עשתה לו רק טוב. לכך תוסיפו את עזיבתו של ז'וסוואה שאיפשרה לבריירו להרגיש טוב יותר, משוחרר והרבה יותר בטוח במרכז המגרש.
"עוד לפני תחילת המשחק השבוע אמרתי ששחקן המפתח של באר־שבע מול פתח־תקווה הוא מריאנו בריירו", אמר השבוע הפרשן אורי אוזן. "אין ספק שהוא השתדרג מהעונה שעבר, למרות שבעיניי גם אשתקד הוא היה מהטובים בקבוצה.
"בריירו הוא שחקן מאוד ורסטילי. יש לו יתרון גדול בכך שהוא יודע מה הנקודות החזקות שלו, ושם הוא נמצא", אומר הפרשן. "הואצ שחקן מאוד טכני, בעל משחק ראש מצוין, שקורא את המשחק בכמה דרגות מעל לא מעט שחקנים, וזה מאפשר לו להיות הרבה בסביבת הכדור".
אוזן אומר כי בריירו הוא נכס לכל קבוצת כדורגל. "שנרכש במחיר מאוד אטרקטיבי, והוא בעל ערך גבוה בזכות העובדה שהוא ישראלי, צעיר בגיל, ואחד שהולך ומשתפר", מוסיף אוזן. "בעיניי, התפקיד שלו זה לא לנצח לבאר־שבע את המשחק, אבל אם בתקופה שהקבוצה משחקת פחות טוב בחלק ההתקפי ובריירו יכול לבוא ולסייע - אז מה טוב".