ההאטה בשוק הדיור מורגשת פחות בפריפריה. נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, בסקירתה את ענף הנדל"ן למגורים לחודש מרץ האחרון, שפורסמו בשבוע שעבר, מצביעים על כך שחודש מרץ 2023 יירשם כאחד החודשים החלשים ביותר בהיקף מכירת הדירות בשני העשורים האחרונים.
2 צפייה בגלריה
בניה בבאר שבע - תמונת פייסבוק
בניה בבאר שבע - תמונת פייסבוק
בניה בבאר שבע - תמונת פייסבוק
(צילום: הרצל יוסף)
על פי הנתונים, הירידה ברמה הארצית במספר העסקאות למכירת דירות חדשות בשיעור של 46 אחוז בהשוואה לחודש מרץ אשתקד מתמתנת נוכח העובדה שבאותה תקופה נסקרת עלה שיעור רכישות דירות בבאר־שבע במסגרת התוכנית "מחיר למשתכן", וגם נרשם גידול בהיקף העסקאות למכירת דירות בבאר־שבע ובנגב בכלל במסלול השוק החופשי.
"ניתוח מאפיינים סוציו־דמוגרפיים של הרוכשים בבאר־שבע", מציינת הכלכלנית הראשית של משרד האוצר בסקירתה האחרונה, "יש בו כדי לרמוז על תמריץ לרכישת דירה במסגרת זו של 'מחיר למשתכן' באזורי הפריפריה, בקרב מי שמתגוררים במחוזות המתאפיינים ברמות מחירים גבוהות, כמו תל־אביב, המרכז וירושלים".

גידול חד במכירות


על פי הנתונים, אזור באר־שבע בלט גם בחודש מרץ האחרון, בדומה לחודש קודם לכן, בגידול חריג במכירות הקבלנים בשוק החופשי וזאת על רקע של מבצעי מכירות "פריסייל" משמעותיים באזור.
הנתונים מצביעים על כך שמספר הדירות שמכרו הקבלנים בשוק החופשי באזור באר־שבע בחודש מרץ האחרון עמד על 559 דירות חדשות, גידול חד של 50 אחוז בהשוואה לחודש מרץ אשתקד. לשם השוואה, זוהי רמה הדומה לסך מכירות הקבלנים בשוק החופשי בחודש מרץ באזורי תל־אביב, המרכז ונתניה גם יחד.
על פי הנתונים, נמכרו בחודש מרץ האחרון באזור באר־שבע 454 דירות חדשות במסגרת התוכנית "מחיר למשתכן", השיעור הגבוה ביותר מבין שאר האזורים בארץ.
מניתוח מכירות הקבלנים בשוק החופשי לפי פרק הזמן הצפוי לקבלת הדירה, ביחס למועד החתימה על החוזה, עולה כי בעוד שבאזור המרכז ובאזור נתניה נרשמה בחודש מרץ האחרון ירידה משמעותית בשיעור הדירות הנמכרות "על הנייר", הרי שבבאר־שבע הוסיף לעלות שיעור זה עד לכדי 86 אחוז מכלל הדירות שמכרו הקבלנים בשוק החופשי, וזאת על רקע מבצעי "פריסייל" משמעותיים שעורכים הקבלנים באזור זה, בפרט בנתיבות.
עוד עולה מנתוני סקירתה של הכלכלנית הראשית במשרד האוצר כי בחודש מרץ האחרון גם נרשם גידול חד בהיקף רכישת דירות במסגרת "מחיר למשתכן" באזור באר־שבע בקרב זוגות צעירים.

2 צפייה בגלריה
הרווחיות בבנייה נעלמת
הרווחיות בבנייה נעלמת
בניה
(צילום המחשה: שאטרסטוק)

לעומת זאת, בפילוח גיאוגרפי נמצא כי נרשמה ירידה מתונה של שישה אחוז ברכישת דירות באזור באר־שבע בקרב זוגות צעירים בשוק החופשי.
הכלכלנית הראשית של משרד האוצר מציינת בסקירתה כי לראשונה מזה תקופה ארוכה התבצעו רכישות במסגרת "מחיר למשתכן" בעיר באר־שבע עצמה, כאשר המחיר הממוצע לדירה עמד על 1.08 מיליון שקל.

קראו גם:

"ניתוח מאפיינים של הרוכשים", מציינת הכלכלנית הראשית של משרד האוצר, "מלמד כי מחצית בלבד מהרוכשים הינם תושבי מחוז הדרום, כאשר קרוב ל־30 אחוז מהרוכשים מתגוררים במחוזות תל־אביב והמרכז. גם בהשוואה לרמות השכר של רוכשי דירה ראשונה בשוק החופשי בבאר־שבע בחצי השנה האחרונה בולטות רמות שכר גבוהות יותר של רוכשי 'מחיר למשתכן' בעיר זו, בפרט ברמות השכר החציוני".

"עדיין יעד אטרקטיבי"


לדברי תומר בוחבוט, זכיין "אנגלו סכסון" באר־שבע, "הנתונים משקפים את מה שאנחנו חושבים בשוק מזה תקופה. תוכניות ממשלתיות כמו 'דירה בהנחה' משפיעות על מחירי הדירות החדשות. מצד אחד הן מושכות את הממוצע כלפי מטה, אולם מצד שני הן מושכות רוכשים צעירים שלמעשה הם משקיעים שמשכירים את הדירה וממשיכים להתגורר במרכז. באר־שבע עדיין מהווה יעד אטרקטיבי למשקיעים סולידיים. יש היצע דירות בעיר במחיר של כ־600 אלף שקל ועד מיליון שקל, שמניבים תשואה של כארבעה אחוז, יותר מפי שניים מאשר באזורי הביקוש. משפרי הדיור יכולים לרכוש בבאר־שבע דירה גדולה יותר בלי להגדיל את המשכנתה בצורה דרמטית, ולכן עדיין רואים יותר עסקאות מאשר במרכז".