הישג יוצא דופן מסוגו לקבוצת בני נוער, בני 18, תושבי באר־שבע, שלא מכבר סיימו את לימודיהם התיכוניים, כאשר רגע לפני גיוסם לצה"ל הם זכו באחרונה בפרס הראשון בתחרות המיזמים הארצית "מיזם השנה 2021" של עמותת "יוניסטרים".
2 צפייה בגלריה
קבוצת "יוניסטרים" באר־שבע. ראשונים לפני כולם
קבוצת "יוניסטרים" באר־שבע. ראשונים לפני כולם
קבוצת "יוניסטרים" באר־שבע. ראשונים לפני כולם
( אוראל כהן)
עמותת "יוניסטרים" הוקמה לפני עשרים שנה על ידי היזם ואיש העסקים רוני צארום במטרה לצמצם פערים סוציו־אקונומיים באמצעות חינוך והכשרת בני נוער וצעירים מהפריפריה החברתית והגיאוגרפית בישראל לעולם היזמות.
את בני הנוער מלווים בהתנדבות אנשי עסקים המשמשים עבורם כמנטורים. לעמותה יש מרכזי פעילות ברחבי הארץ, בהם גם בבאר־שבע, הפועל זה ארבע שנים.
המיזם בגינו זכתה הקבוצה הבאר־שבעית, המונה עשרה בוגרי בתי ספר תיכוניים בעיר, הוא למעשה כרית ספוגית המכילה חומר כימי שיכול לזהות את סם האונס הנשתל בכוסות שתייה, ומאפשר לנשים ולגברים לצאת לבלות ללא חשש שחומר זר ומסוכן יוכנס לשתייה שלהם ללא ידיעתם.
קראו עוד>>
המוצר, שנמצא כעת בשלב של פיתוח אב טיפוס ראשוני, יהיה מורכב ממצוף במרקם של ספוג ואינדיקטור שיזהה את סם האונס במשקה באמצעות שינוי צבעו ברגע המגע עם הסם. המוצר הזוכה נקרא dd, ראשי התיבות של 'דראג אינדיקטור', כאשר קהל היעד שלו הם צעירים וצעירות היוצאים לבילוי במועדונים ובברים.
"מדובר בקבוצה של עשרה בני נוער, שסיימו השנה את לימודיהם התיכוניים ופיתחו מוצר שזוכה להתעניינות רבה", מספר עילם מינרבו, מנהל מרכז היזמות של "יוניסטרים" באר־שבע, "אנחנו אלה שנותנים לבני הנוער בתוכנית היזמים את הבסיס, הידע והליווי המקצועי, ובעצם שומרים מלמעלה שהכל תקין בהליך פיתוח של המוצר".

שלבי פיתוח

מיה אורלובסקי (18), מנכ"לית משותפת של חברת הסטארט־אפ "לין טכנולוג'י", שחתומה על פיתוח המוצר החדשני הזה, סיימה לא מזמן את לימודיה התיכוניים בבית הספר מקיף א' בבאר־שבע. זה שלוש שנים שהיא משתתפת בתוכנית היזמים של 'יוניסטרים'. "בשנה הראשונה", היא מספרת, "כשהיינו בכיתה י', היו לנו שני רעיונות של מוצרים שרצינו לפתח, והחלטנו בסוף השנה הראשונה לפתח מוצר שיסייע לקהילה".
מדוע בחרתם דווקא במוצר הזה?
"רצינו לפתח מוצר בעל משמעות למען הקהילה. נחשפנו אז למקרה של נערה שנאנסה לאחר ששתתה משקה שלתוכו הוכנס סם האונס. בעקבות אותו מקרה החלטנו ללכת על פיתוח מוצר שיציל את כל אותם צעירים וצעירות משתיית משקה מהול בסם אונס".
2 צפייה בגלריה
מיה אורלובסקי וטלי סבג. פיתוח חשוב
מיה אורלובסקי וטלי סבג. פיתוח חשוב
מיה אורלובסקי וטלי סבג. פיתוח חשוב
(הרצל יוסף)
במשך שנתיים עבדו חברי הקבוצה על פיתוח המוצר. מדובר במוצר שהוא למעשה מצוף ספוגי קטן, שמזהה סם אונס במשקה. המוצר בנוי משלוש שכבות - שתי מעטפות פלסטיק שביניהן דף ספוגי.
"על הספוג עצמו יש חלבון שסותר את החומר הפעיל שנמצא בסם האונס", מסבירה אורלובסקי. "התגובה הכימית למפגש של המוצר הזה עם המשקה מתבטא בשינוי צבע הנוזל שבכוס והוא מזהה את סם האונס שבמשקה.
"אם מופיע צבע כחול, זה מעיד על אי הימצאותו של סם האונס במשקה, ולעומת זאת, אם מופיע צבע אדום, אז המשמעות היא שלאותו משקה הוכנס סם האונס".
"המוצר עדיין נמצא בשלב של פיתוח וטרם הגענו להיתכנות כימית", מציינת אורלובסקי, "כדי שהמוצר יעבור משלב הפיתוח לשלב של ייצור ושיווק. יש לנו בשלב זה אב טיפוס ראשוני של המוצר, ואנחנו ממשיכים לפתח את המוצר לקראת היתכנות כימית שלו. אנחנו בשלב של איתור החלבון שיזהה את סם האונס".
איך קצב פיתוח המוצר מסתדר עם העובדה, שאתם עומדים בקרוב להתגייס לצה"ל ולעלות על מדים?
"חלק מאיתנו מתגייס בעוד כמה חודשים, חלק יותר מוקדם. אנחנו עכשיו במירוץ נגד הזמן כדי להספיק לפתח את המוצר עד שנתגייס לצבא".

גאווה עירונית

טלי סבג (18), שסיימה השנה את לימודיה התיכוניים בבית הספר התיכון מקיף אמי"ת באר־שבע, משמשת אף היא כמנכ"לית משותפת של חברת הסטארט־אפ, אשר הגתה את רעיון פיתוח המוצר לזיהוי סם האונס במשקאות.
"זו תוכנית שהתחלנו בה עוד בכיתה י' וכבר אז חשבנו על רעיונות ליצירת המיזם", מספרת טלי סבג, "היו לנו המון רעיונות ובסופו של דבר בחרנו במיזם של המיזם הנוכחי".
הבחירה לוותה באיזו שהיא התלבטות?
"זה היה רעיון שכולנו התחברנו אליו. רצינו לייצר מוצר בעל השפעה חברתית, מוצר שיעזור לאנשים. חיפשנו מוצר עם משמעות, שיכול לשנות חיים של אנשים ולא רק לשפר את איכות חייהם".
בשבוע שעבר זכתה קבוצת היזמים הצעירים מבאר־שבע בפרס הראשון בקטגוריית השנה השלישית של התוכנית הארצית של ארגון "יוניסטרים". מפתחי המיזם זכו בפרס של 3,000 שקל בתוכנית של "יוניסטרים" ליזמות ולחדשנות.
ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', לא הסתיר את גאוותו על ההישג והעלה פוסט בעמוד הפייסבוק שלו בו הוא ציין כי "אני גאה בכם האלופות והאלופים שלנו על חשיבה מהפכנית, חדשנית ופורצת דרך".
"אנחנו מאד מתרגשים מהזכייה", מציינות מיה אורלובסקי וטלי סבג, "על מנת לנסות ולמנוע מקרי אונס ולתת תחושת ביטחון לנשים, החלטנו לפתח מזהה כימי שמכניסים למשקה ויודע לזהות סם אונס. מדובר במכשיר קטן אותו ניתן לשאת בכיס או בתיק, ואנחנו בקשר עם חוקרים מהאקדמיה וכימאים על מנת להמשיך בפיתוח המוצר".
נדב בנג'ו, מנכ"ל "בנג'ו מאיצים קדימה", ליווה את הקבוצה הבאר־שבעית כמנטור בהתנדבות. "אחרי למעלה משנה בה אני מלווה את הנוער המדהים הזה", הוא מציין, "התרגשתי מאוד עם הזכייה שלהם. הם ההוכחה שהנוער שלנו הוא איכותי, אקטיבי ויזמי הפועל לשינוי משמעותי בחברה.
"המיזם של הקבוצה הוא פריצת דרך חשובה שנולדה מתוך צורך אישי שלהם כבני מוער המבלים במועדונים ונחשפים לתופעה נוראית זו. אני מאמין שבזכותם המיזם ייצא אל הפועל וישפיע על חיי החברה שלנו".
מנהל מרכז היזמות של "יוניסטרים" בבאר־שבע, עילם מינרבו, מסכם ואומר כי "זה כבוד משמעותי למרכז שלנו בפרט ולעיר באר־שבע בכלל. סיימנו את השנה בטעם הכי מתוק שאפשר עם הזכייה במקום הראשון".
עדכונים: חדשות באר שבע