במשטרת ישראל מכירים היטב את תופעת הקרבות הלא חוקיים בין בעלי חיים, כשברוב מוחלט של המקרים מדובר בקרבות בין כלבים.
אלא שבשבוע שעבר, בעקבות מידע מודיעיני, חשפו מפקחי יחידת הפיצו"ח של משרד החקלאות בשיתוף מדור הגנת הסביבה במשטרת ישראל והשירות הווטרינרי במועצה האזורית אשכול זירת קרבות תרנגולים ובה בית גידול של יותר מ־70 תרנגולי קרב בתוך מתחם מגורים של עובדים זרים במשק חקלאי בשטחי מועצת אשכול.
2 צפייה בגלריה
תרנגולים שהשתתפו בקרבות במתחם המגורים באשכול
תרנגולים שהשתתפו בקרבות במתחם המגורים באשכול
תרנגולים שהשתתפו בקרבות במתחם המגורים באשכול
(משרד החקלאות)
מחקירה ראשונית עולה כי בעלי התרנגולים הם עובדים זרים מתאילנד, אשר כלאו את התרנגולים לצרכי קרבות ובידור. במקום נמצאו שתי זירות ששימשו לניהול הקרבות. עוד עולה מהממצאים בשטח כי החשודים הפכו את המתחם לבית גידול במטרה לגדל דור נוסף של תרנגולים אשר ישמש לאותם קרבות.
בנוסף לכך, נמצאו במקום גם תרופות שהוברחו, כך על פי החשד, מתאילנד לטיפול בתרנגולים.
קראו עוד>>>>
ממשרד החקלאות נמסר כי מלבד החשש הממשי לצער בעלי חיים, עולה החשש להפצתן של מחלות מאחר שאותם עופות אינם נמצאים תחת פיקוח וטרינרי.
2 צפייה בגלריה
נוצלו לקרבות
נוצלו לקרבות
נוצלו לקרבות
(משרד החקלאות)
התרנגולים שנמצאו בשטח נבדקו על ידי אנשי משרד החקלאות והשירות הווטרינרי והועברו למתקן מוגן של משרד החקלאות, ובמקביל, גם נפתחה חקירה בנושא כאשר מדובר בביצוע עבירות על חוק צער בעלי חיים, לרבות קרבות תרנגולים לא חוקיים והחזקה לא ראויה של העופות.
בעקבות המקרה ציין שר החקלאות, עודד פורר, כי "מדובר בתופעה נוראית. המקרה הנוכחי טופל והופסק לאלתר ואנו נמצה את הדין עם מפרי החוק. אני אמשיך לעקוב מקרוב כדי שעובדי המשרד ימשיכו לפעול ככל שביכולתם, על מנת למגר תופעה בזויה מעין זו".
מהמועצה האזורית אשכול נמסר: "אנחנו רואים בחומרה רבה את האירוע הזה בפרט, ואת הפגיעה בבעלי חיים, בכלל. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם משרד החקלאות לאתר הפעילות לא חוקית של פגיעה בבעלי חיים ולאכוף את החוק על העבריינים. יש חשד למוקדים נוספים של התעללות בבעלי חיים, ואנחנו פועלים לאיתור אותם מוקדים".
עוד נמסר מהמועצה האזורית אשכול ל"מיינט באר שבע והנגב" כי "תופעת קרבות התרנגולים מוכרת. אנחנו יודעים שמדובר במנהג של העובדים הזרים מתאילנד, אך עד כה לא היה בידינו מידע מבוסס על כך לגבי מקרים שמתרחשים במשקים החקלאיים באזור.
"ככל הידוע, זה המקרה הראשון בשנים האחרונות שמתבצעת פעילות משטרתית על בסיס מידע מודיעיני לגבי קרבות תרנגולים".

"אירוע מזעזע"

קרבות תרנגולים הם בגדר של נוהג נפוץ בתאילנד בפרט, ובאזור דרום מזרח אסיה. בארץ היו בשנים האחרונות לא מעט מקרים, בהם גידלו עובדים זרים מתאילנד, שהועסקו במשקים חקלאיים, להקות של תרנגולים בתוך כלובים מאולתרים על מנת להכשירם לקראת קרבות התרנגולים שמסתיימים לא אחת במותם של התרנגולים המנוצחים באותם קרבות.
בחלק מהמקרים מדובר בקרבות שנועדו לשעשע את הצופים, אבל ברוב מוחלט של המקרים מתנהלים הימורים של ממש בין העובדים הזרים לגבי זהות המנצח.
במשטרה ובמועצות באזור הנגב קיים חשש כי הנושא עובר מתחת לרדאר בגלל שבעלי משקים חוששים ממעצר של עובדים זרים שהיו פעילים בתחום.
גורם המעורה בנושא, אישר השבוע ל"מיינט באר שבע והנגב", כי "בעלי המשקים החקלאיים, המעסיקים עובדים תאילנדים ומודעים לתופעה הזו, בה אותם עובדים מקיימים את קרבות התרנגולים, מעלימים עין ברוב המקרים על מנת ליצור שקט תעשייתי.
"החשש של בעלי המשקים החקלאיים הוא שיינקטו צעדים נגד אותם עובדים זרים בגין הפרת חוק צער בעלי חיים, ואז הם יישארו בלי ידיים עובדות במשקיהם. לכן, הם מעדיפים לעבור על כך בשתיקה".
מייסדת עמותת "תנו לחיות לחיות", אתי אלטמן, אמרה ל"מיינט באר שבע והנגב": "מדובר באירוע מזעזע. זה עצוב מאוד. תופעה של קרבות תרנגולים קיימת בתאילנד, אבל אין לה כל מקום כאן בישראל. זה מזעזע ויש לעקור את התופעה הזו. אני מאוד מקווה שיימצו את הדין עם אותם עבריינים. אם הם פוגעים בבעלי חיים, מן הדין שהם ייענשו על כך".
במועצה האזורית אשכול ציינו כי חשיפת המקרה בסוף השבוע האחרון היא בגדר צעד של הרתעה כנגד אותה תופעה של קרבות תרנגולים, שהתנהלו עד כה הרחק מעיניהם של גורמי הפיקוח והאכיפה.
ל"מיינט באר שבע" נודע כי בכוונת המועצה לקיים פעילות הסברתית מול קהילת העובדים הזרים באזור באמצעות מעסיקיהם ולהעמידם על חומרת התופעה.
לעדכונים: חדשות באר שבע