יום רביעי, הרצח המזוויע של ארבעה חפים מפשע במרכז הקניות בבאר־שבע היווה תזכורת וקיבל משמעות חזקה יותר מכל במאבקם של תושבי הנגב לזכות בביטחון ולהתהלך חופשי בעיר מגוריהם. הרצח הוא עליית מדרגה והמשך לאירועים הקשים שמתרחשים בחודשים האחרונים.
4 צפייה בגלריה
מהומות בנגב בעקבות הנטיעות בינואר 2022
מהומות בנגב בעקבות הנטיעות בינואר 2022
מהומות בנגב בעקבות הנטיעות בינואר 2022
(דוברות המשטרה)
ברביעי שעבר, סמוך לשעה שתיים לפנות בוקר, נהג מונית שהסיע שני נוסעים מאזור מרכז הנגב בבאר־שבע לכיוון שכונת רמות בעיר, נשדד באיומים. אחד הנוסעים שלף במהלך הנסיעה חפץ חד ושדד את כספו של נהג המונית.
הנהג לא נפגע, דיווח על השוד למשטרה, ושוטרים שהוזעקו למקום החלו לסרוק אחר החשודים ונפתחה חקירה.
רק שבוע קודם לכן אירע בשכונה ד' בבאר־שבע שוד אכזרי של ניצולת שואה כבת 92. שני החשודים במעשה, תושבי באר־שבע, באו בשעת לילה מאוחרת לביתה של הקשישה, תקפו אותה ושדדו אותה.
הקשישה נחבלה בפניה ופונתה לטיפול רפואי במרכז הרפואי סורוקה. אחרי חקירה נעצרו שני חשודים במעשה וזמן קצר לאחר מכן נעצר עוד חשוד, גם הוא תושב באר־שבע.
נוסף על מעשי השוד האלימים האלה אירעו בשבועות האחרונים בבירת הנגב גם קטטות בין משפחות מהמגזר הבדואי המתגוררות בעיר. בקטטות אלה נפגעו כמה בני אדם מדקירות.
ואם לא די בכך, בשלושת השבועות האחרונים פעלה המשטרה נגד חשודים בעבירות רכוש ובריונות בכביש ברחבי העיר.
באחד האירועים ניגח נהג רכב שהתבקש לעצור בניידת משטרה ואחד השוטרים, שחש סכנה לחייו, ירה לעבר הרכב החשוד. אחד מנוסעי הרכב נפצע קל. שני החשודים במעורבות באירוע הזה, תושבי תל שבע כבני 30, נעצרו לחקירה.
אם היה נדמה היה שגל האלימות והפשיעה בבירת הנגב דעך אחרי כמה חודשים אלימים במיוחד, מתברר שבשטח הדברים נראים אחרת. ואז הגיע הרצח הנוראי והיכה קשות בכולם. כמעט לא עובר יום בלי דיווח על מעשי אלימות ופשיעה בבאר־שבע ובנגב.

לחזק את הביטחון

בגלל אותה מציאות אלימה, שערערה את ביטחונם האישי של תושבי העיר, ובעיקר עוררה תחושה שקצרה ידיה של המשטרה לטפל במעשי האלימות והפשיעה, ביקשו אנשי הוועד להצלת הנגב להקים בשעתו יחידת מתנדבים.
אותה יחידת מתנדבים הייתה אמורה לשתף פעולה עם המשטרה ועיריית באר־שבע, להיות מכפיל כוח למשטרה במאבקה נגד גל האלימות והפשיעה, ולחזק את ביטחונם האישי של תושבי באר־שבע, בפרט, ושל תושבי האזור, בכלל.
לפני כשלושה חודשים התחילו להקים את יחידת המתנדבים שנקראה סיירת בראל, על שמו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, לוחם משמר הגבול שנפל בפעילות מבצעית על גדר המערכת ברצועת עזה בקיץ שעבר.
קראו עוד>>>
ליחידת המתנדבים נרשמו כ־140 תושבי העיר והאזור, נאספו תרומות למימון הציוד הבסיסי שנדרש לפעילות היחידה, ואף גובשה תוכנית פעולה משותפת עם המשטרה. בתחילת השבוע הזה היה אמור להיערך טקס ההשקה הרשמי של היחידה החדשה.
ואולם, תוכניות לחוד, ומציאות לחוד. בשבוע שעבר הודיעה המשטרה שמבחינתה הפרויקט ההתנדבותי מבוטל ולא ייצא אל הפועל, והיא לא תיקח חלק ביוזמה הזו.
הסיבה, לטענת המשטרה, נעוצה בכך שלפי חוק שירות המדינה אסורה התרמה למימון פעילות היחידה.
4 צפייה בגלריה
ראשי הרשויות והקהל בכנס השבוע. המומים מהחלטת המשטרה
ראשי הרשויות והקהל בכנס השבוע. המומים מהחלטת המשטרה
ראשי הרשויות והקהל בכנס השבוע. המומים מהחלטת המשטרה
(הרצל יוסף)
משום כך נעדרו נציגי המשטרה מטקס ההשקה שנערך בתחילת השבוע בבאר־שבע והשתתפו בו רק ראשי רשויות, אנשי הוועד להצלת הנגב ומתנדבי היחידה החדשה.

ממשיכים בכל הכוח

לפי התוכנית המקורית, סיירת בראל הייתה אמורה לשתף פעולה עם מחוז דרום ומרחב הנגב של המשטרה. המשטרה הייתה אמורה להכשיר את אנשי היחידה, כולם בוגרי יחידות לוחמות בצה"ל, והכשרה זו הייתה אמורה להעניק להם סמכויות שיטור.
מתנדבי היחידה, שהיו אמורים לפעול בצוותים בבאר־שבע וביישובי האזור, היו אמורים לתגבר את פעילות המשטרה.
בבאר־שבע אנשי היחידה תוכננו להגביר את תחושת הביטחון האישי של התושבים בשכונות, במרכזים המסחריים, בכניסות לעיר וביציאות.
בחודש דצמבר שעבר, כשהחלו לעבוד על הקמת היחידה, הוסכם בפגישה בין קצין אג"מ נגב לבין יו"ר הוועד להצלת הנגב, אלמוג כהן, שסיירת בראל תהיה פיילוט ותתמקד בעיר באר־שבע.
עוד סוכם שגיוס המתנדבים ליחידה ייעשה בשיתוף פעולה עם תחנת באר־שבע ועם יו"ר הוועד להצלת הנגב.
כמו כן סוכם באותה פגישה שהמתנדבים יעברו הכשרה בפיקוח אג"מ נגב של המשטרה, ושהם יפעלו לפי נוהלי המשטרה ובפיקוח של תחנת באר־שבע.
ואולם, בשבוע שעבר, בדקה ה־90 לפני השקת הפרויקט, הודיעה המשטרה שהיא מושכת את ידה מהיוזמה, ונימקה את ההחלטה בכך שהתרמת כספים למימון ציוד למתנדבי היחידה נוגדת את חוקי שירות המדינה.
בוועד להצלת הנגב לא מתכוונים לוותר וגם לא להרים ידיים. "עבדנו קשה מאוד בימים האחרונים על מנת להבטיח את קיומו של טקס השקת סיירת המתנדבים, ולמרות ההתנהגות השערורייתית של המשטרה והחלטתם לסגת מהנושא ממש ברגע האחרון, אחרי שכבר אישרו את הפרטים מולנו, אנחנו ממשיכים חזק בכל הכוח ואף נשתמש בביטול שלהם ככוח מינוף להקמת הסיירת", ציינו בתחילת השבוע בוועד להצלת הנגב.
"אנחנו לא נגד המשטרה", אומר השבוע ל"ידיעות הנגב" יו"ר הוועד להצלת הנגב, אלמוג כהן, תושב אופקים ולוחם יס"מ לשעבר. "חשוב לנו לחזק את המשטרה ומכאן מגיעה היוזמה שלנו.
4 צפייה בגלריה
דנילוביץ' נושא נאום בכנס ההשקה. "חייבת להיות חסות של החוק"
דנילוביץ' נושא נאום בכנס ההשקה. "חייבת להיות חסות של החוק"
דנילוביץ' נושא נאום בכנס ההשקה. "חייבת להיות חסות של החוק"
(הרצל יוסף)
"קיבצנו כ־140 מתנדבים, שמנה וסלתה של האוכלוסייה בנגב, וכל הסאגה הזו לסגת מהיוזמה שלנו היא בגדר התנהגות מחפירה של המשטרה אשר מועלת בתפקידה להגן על ביטחון תושבי הנגב. אנחנו מתנהלים מול המשטרה זה כשלושה חודשים בנושא הזה, וחבל מאוד שהם נזכרו יום לפני מועד קיום טקס השקת הפרויקט להודיע כי יש בעיה משפטית שבגינה הם לא יטלו בו חלק".

יש פתרונות

בוועד להצלת הנגב, כך מתברר, הציעו למשטרה באחרונה פתרונות משפטיים שיאפשרו בכל זאת את הקמת סיירת בראל, אבל גם פתרונות אלה לא הניחו את דעתה של המשטרה.
"עמותת הוועד להצלת הנגב עשתה מאמצים רבים לשם גיוס מתנדבים לשורותיה, כדי לשתף פעולה באופן מלא עם משטרת ישראל וכדי לסייע ככל הניתן לשם הגברת ביטחון תושבי הנגב", מציינים עורכי הדין נדב אלמוג ואביאל בוקובזה ממשרד עורכי הדין גלעד מנשה־נדב אלמוג, באי כוחו של הוועד להצלת הנגב.
"לצערנו הרב, עניינים שבשוליים אשר לחלוטין הם בני פתרון, הם אלה שהובילו את משטרת ישראל למשוך ידה מן הפרויקט המבורך ולחדול משיתוף הפעולה".
לדברי עורכי הדין אביאל בוקובזה ונדב אלמוג, "סיירת בראל הוא מיזם שהוקם ממניעי דאגה לשלומם וביטחונם של אזרחי ישראל תושבי הנגב. זו מטרתה היחידה והבלעדית. זו מהותה וזו תכליתה.
"העמותה שפעלה מלכתחילה לגיוס כספים, הציעה פתרונות יצירתיים מאוד כדי לסלק את הכשל, לרבות השבת כל הכספים לתורמים או לחילופין לתרום את המימון שהושג למטרות אחרות. הפתרונות הוצעו מבעוד מועד ועוד טרם החל שיתוף פעולה כלשהו עם משטרת ישראל.
"בנסיבות האלה לא ניכרת בעיה מהותית אשר יכולה להעיב על שיתוף הפעולה החשוב, זולת שיקולים נסתרים, קלושים ובלתי ברורים של המשטרה".
יו"ר הוועד להצלת הנגב אלמוג כהן מציין שהעמותה שבראשה הוא עומד אף התחייבה בפני המשטרה שהכספים שנאספו בקמפיין התרומות למען הקמת היחידה החדשה ישמשו לרווחת הלוחמים ולא למימון ציוד ללוחמים. אך לדבריו, גם הצעה זו לא זכתה להיענות מצד המשטרה כדי לאפשר את הקמת היחידה.
"לצערי, המשטרה מתגלה במערומיה כלפי הציבור", אומר כהן. "אנחנו לא נוותר ואנו נעתור לבג"צ בנושא הזה. ביטחון ילדינו הוא לא הפקר. המתנדבים שלנו הם מכפיל כוח למשטרת באר־שבע ונראה לנו לא הגיוני לוותר על כזה כוח".
הידיעה שהמשטרה מושכת את ידיעה מיוזמת סיירת בראל מעוררת סערה בקרב תושבי באר־שבע בפרט, ותושבי האזור, בכלל. "לא מספיק שהמשטרה אינה עושה את העבודה הנצרכת, היא גם מונעת מאחרים לעשות אותה", אומר תושב האזור, "מעניין, למה נועדה המשטרה?".
תושב אחר מציין, "אני לא מצליח להבין את שיקולי המשטרה. מצד אחד, טוענים במשטרה כי חסר כוח אדם, שוטרים פורשים מהשירות, מה שפוגע בפעילות ובנוכחות המשטרה בשטח, ומצד שני, מושכים את ידם מיוזמה כזו מבורכת שיכולה רק לעזור למשטרה כדי להגן על האזרחים. זה פשוט לא מובן".
עוד תושב מציין, "החודשים האחרונים הוכיחו לנו שהמשטרה לא יכולה להפגין נוכחות בכל רחוב או בכל סמטה, גם לא לטפל בכל תלונה. אז נכון, שיש מדי פעם מבצעים במסגרת המאבק באלימות ובבריונות בבאר־שבע, אבל הפשיעה נמשכת. אז כשמגיעה כזו יוזמה של אזרחים להתנדב ולתרום למאבק נגד הפשיעה, המשטרה דוחה את היוזמה הזו. זה פשוט לא יעלה על הדעת".

ראשי הרשויות תומכים

ומה אומרים ראשי הרשויות בנגב על ביטול שיתוף הפעולה של המשטרה עם סיירת בראל? ראש עיריית באר־שבע, רוביק דנילוביץ', אומר השבוע, "חייבת להיות חסות של החוק, של המדינה, של המשטרה, וכך פעלנו כולנו.
"משטרת ישראל ליוותה אותנו באדיקות ופירטה את כל הכללים וההנחיות בדיוק כפי שהיא רצתה. בחודשיים האחרונים קיימנו שיחות זום עם אנשים שלא הכרתי אותם קודם לכן, חלק מההיי־טק, מהתעשייה, קצינים בצה"ל, מלח הארץ.
"אלה לא אנשים שהם פורעי חוק, אלה לא אנשים שמחפשים עכשיו לקחת נשק אישי, לעשות שמירות או להקים מיליציה כדי לתפוס גורם כזה או אחר. אלה אנשים שבאים ואומרים שיש אפשרות למסד משהו בחסות החוק, בחסות המשטרה. יש לזה משמעות".
ראש המועצה המקומית להבים, יוסי ניסן, סבור שיש לברך על כל יוזמה שמטרתה לעזור למשטרה. "התפקיד שלנו הוא לאפשר את הדברים האלה", הוא מדגיש, "אם יש כזו יוזמה, שבאה מדם ליבם של התושבים באזור, צריך לסייע ולהירתם לטובת המאמץ הכללי כי זה האינטרס של כולנו, של כל המגזרים, של התושבים באזור.
"מכת הפשיעה נוגעת בכולנו. זה לא נחלת מגזר כזה או אחר. צריך לברך על היוזמה להקמת היחידה הזו ולמצוא כל דרך כדי להפוך את הדבר הזה לאפשרי וחוקי ולא לטרפד את היוזמה הזו".
4 צפייה בגלריה
מהומות בכבישי האזור
מהומות בכבישי האזור
מהומות בכבישי האזור
( דוברות המשטרה)
ראש המועצה המקומית עומר, פיני בדש, אינו מבין מדוע המשטרה החליטה שלא לשתף פעולה עם היוזמה. "כאשר יש ואקום והמדינה לא מתפקדת, אז קמים גופים כאלה כמו השומר החדש למלחמה בפשיעה החקלאית או הוועד להצלת הנגב, שקם בעקבות הבלגן במגזר העירוני ורוצה להגן על תושבי האזור.
"הם ביקשו להיות מתנדבים של המשטרה והכל היה בברכת המשטרה. לא ברור לי מדוע המשטרה קיבלה רגליים קרות. ייתכן והיועצים המשפטים תקעו את הסיפור הזה. אני לא מבין את גישת המשטרה. גוף כזה יכול היה להיות מכפיל כוח מבחינת המשטרה, משהו כמו מתנדבים של משמר אזרחי עם סמכויות".
במשטרה טוענים שגיוס הכספים וקמפיין ההתרמה היו בניגוד לחוקי שירות המדינה.
"אני לא מבין את הגישה הזו. הכספים גויסו לצורך מטרה מסוימת. אם המשטרה טוענת שזה בניגוד לחוק, אז שהמשטרה תצייד אותם. אני מאמין שיהיה פתרון שיחבר בין המשטרה לבין הגוף הזה. ה
"רי כל הזמן הצדדים היו בתהליך להתניע את היוזמה הזו, אז לא ברור לי מה קרה בסוף. יצטרכו למצוא דרך להכשיר את הנושא הזה. זה אפשרי לדעתי, אין דבר שאין לו פתרון. זה לא רק אפשרי, גם צריך למצוא לזה פתרון".

אסורה התרמה

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "משטרת ישראל הודיעה כבר בתחילת השבוע כי לא תיקח חלק ביוזמה המוצעת ומפקד מחוז הדרום לא ייטול חלק בכנס שנקבע, זאת לאחר שהובהר על ידנו כי על פי חוק שירות המדינה אסורה התרמה למטרה זו. נדגיש כי משטרת ישראל מקבלת בברכה אזרחים המעוניינים להתנדב ובתנאי שההתנדבות הינה במסגרת פקודות ונוהלי המשטרה".
מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "מדובר על יוזמה של מתנדבים הפועלים תחת משטרת ישראל, באישורה ובליוויה. העירייה הבהירה בכל הזדמנות שרק אם אותה התארגנות תזכה לאישור המשטרה, היא תשתף פעולה עימה ובלבד שכל פעילותה תעמוד בקנה אחד עם החוק.
"בעקבות יוזמה של תושבים מתנדבים להשתלב בפעילות התנדבותית לחיזוק הביטחון האישי, פנתה העירייה למשטרת ישראל והבהירה לאותם מתנדבים ולמשטרה כי כל פעילות שכזו חייבת להיות תחת המשטרה ובאישורה. הכנס המדובר תואם יחד עם המשטרה, כמו גם הדיונים שנערכו יחד עם המתנדבים ונציגי העירייה, שבהם השתתפו גם נציגי המשטרה האמונים על תחום ההתנדבות.
"כל פעילות המתנדבים והמשימות יהיו חייבות להיות בתיאום ובאישור המשטרה באופן שוטף. העירייה חזרה והבהירה במספר הזדמנויות כי היא מתנגדת לכל פעילות או יוזמה עצמאית מצד תושבים, וכי הפעילות חייבת להיות מאושרת על ידי המשטרה. רק לאחר שהמשטרה אישרה, הסכימה העירייה באופן עקרוני להקמת ההתארגנות שהיא התנדבותית והיא אף מברכת על פעילות התנדבותית ואכפתית מקרב התושבים, ואף מעודדת זאת ובתנאי שעומדת בהתאם להוראות החוק".
בלשכת השר לביטחון פנים נמנעו מלהגיב בנושא.
לעדכונים: חדשות באר שבע