האם ניקוז רוב דמו של תינוק פג אל מחוץ לגופו, במהלך ניתוח שבוצע מוקדם מדי, הוא אשר גרם למותו? כך, לפחות, טוענים הוריו של תינוק, תושבי אחד מיישובי הנגב, אשר הגישו באחרונה לבית משפט השלום בבאר־שבע תביעה לפיצויים נגד המרכז הרפואי "סורוקה" בגין רשלנות רפואית, שלטענתם, גרמה למותו של בנם התינוק שנפטר בהיותו בן שלושה חודשים.
2 צפייה בגלריה
חייו ניצלו בזכות הרופאים
חייו ניצלו בזכות הרופאים
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

על פי כתב התביעה שהגישו הורי התינוק באמצעות באת כוחם, עו"ד טל יגור, בנם התינוק נפטר לאחר שבוצע בו ניתוח לתיקון היצרות דו־צדדית באפו, אשר מנעה ממנו לאכול.
מומחה רפואי בתחום אף אוזן וגרון קבע בחוות דעת שצורפה לתביעה, כי מדובר היה במוות מיותר, אשר נגרם כתוצאה מטיפול ניתוח רשלני, שבו התינוק איבד את מרבית דמו.
על פי התביעה, מהלך הריונה הרביעי של האם, שנשאה תאומים בבטנה, נראה תקין לגמרי, אך בשבוע ה־26, היא הובהלה למחלקת המיון בבית החולים "סורוקה", תוך שהיא נמצאת בלידה פעילה ומתקדמת.
באותו יום יולדו שני הבנים בטרם עת, האחד במשקל של 810 גרם, ואילו התינוק המנוח נולד במשקל של 950 גרם. על פי כתב התביעה, שני התינוקות הועברו לאינקובטור, כשהתינוק המנוח נזקק לתמיכה נשימתית.

2 צפייה בגלריה
אלפי תינוקות נולדו בבתי החולים בעיר
אלפי תינוקות נולדו בבתי החולים בעיר
נזקק לתמיכה נשימתית
(צילום המחשה: shutterstock)

לאחר הלידה, קיבל התינוק המנוח עירוי נוזלים עד ליומו ה־11, ולאחר מכן הוא הוזן באופן מלא דרך הקיבה. התינוק סבל, כך נטען בכתב התביעה, ממספר אירועים של דימום מהקיבה ונזקק לנוזלים ועירויי דם, וכאשר הגיע לגיל שבו מתחילים ניסיונות האכלה דרך הפה, התינוק לא הצליח לאכול בשל חסימה באף. בדיקה העלתה כי הוא סובל מהיצרות דו־צדדית חמורה, שאינה מאפשרת לתינוק לנשום מאפו, מום שניתן לתקן באמצעות ניתוח.
לדברי עו"ד טל יגור, הוסבר להורי התינוק כי מדובר בניתוח דחוף ללא כל סיכון, ושבתוך יומיים הוא ישתחרר לביתו, כאשר בפועל, כך לטענת התביעה, לא הוכנו דמים ולא בוצעה סקירת דמים בטרם ביצוע הניתוח.
כשעתיים לאחר תחילת הניתוח, כך נטען בכתב התביעה, הבחינו הרופאים כי בנקז מחוץ לגופו של התינוק התנקזו 150 סמ"ק של דם, כלומר, מרבית דמו של התינוק המנוח. במהלך הניתוח, כך נטען, סופקה לתינוק מנת דם נוספת והמנתח הוחלף ממתמחה למנתח בכיר. חרף זאת, במקום להפסיק את הניתוח, לאחר שהתגלה כי מרבית דמו של התינוק נוקזה מחוץ לגופו, הרופאים המשיכו לנתחו עוד כשלוש שעות.
על פי הנטען בכתב התביעה, לאחר הניתוח החל התינוק לסבול מאי ספיקה רב־מערכתית, מצבו הלך והידרדר, ובתוך שישה ימים מביצוע הניתוח הוא נפטר בתחילת חודש דצמבר 2022.

"כל דקה חשובה"


בחוות דעת רפואית שצורפה לכתב התביעה ציין פרופ' זיו גיל, מומחה לאף אוזן גרון וגידולי ראש וצוואר, לאחר שבדק את נסיבות המקרה, כי מדובר במוות מיותר אשר נגרם כתוצאה מטיפול ניתוחי רשלני, וכי ניהול המקרה לווה במספר לא סביר של כשלים אשר גרמו למותו של התינוק.
"במצב בו יש אובדן דם גבוה", ציין פרופ' גיל בחוות דעתו, "על המנתח לעצור מיד את הדימום, והניתוח צריך להיות מופסק, וזאת על מנת לאפשר לצוות טיפול נמרץ פגים להתרכז בהצלת חייו של התינוק. כל דקה חשובה והמשך הניתוח מסכן באופן ישיר את חייו של התינוק".

קראו גם:

לדברי עו"ד טל יגור, "מאחר ואין מדובר בניתוח מציל חיים, והיו קיימות חלופות אחרות זמינות להזנתו של התינוק המנוח באותה העת, הרי שבגילו הצעיר ומשקלו, היה ראוי להמתין עם הניתוח ולא לבצעו בשלב כה מוקדם. המנוח לא זכה לטיפול סביר לפני ובמהלך הניתוח, ובעקבות כך נגרם מותו".
בתביעה מתבקש בית המשפט לחייב את "שירותי בריאות כללית", המפעילה את בית החולים "סורוקה", לפצות את הורי התינוק המנוח בסכום המירבי שבסמכות בית משפט השלום, קרי עד 2,5 מיליון שקל. טרם הוגש כתב הגנה.
מבית החולים "סורוקה" נמסר בתגובה: "כתב התביעה הועבר אלינו בימים אלה. נלמד אותו ונגיב כמקובל כחלק מההליך המשפטי".