קשה לזהות בימים אלה אווירה או סימנים של בחירות במרחב הציבורי, כשברקע המלחמה בעזה נמשכת, ורבים מגוייסים בחזית ובזמן של אי וודאות לאן כל זה מוביל. בשנים עברו, בימי בחירות כתיקונם, סניפי המפלגות היו מוקד לפעילות פוליטית תוססת, התקיימו אסיפות בחירות בכיכרות, שלטי חוצות מאירי עיניים שטפו את הצמתים והרחובות, והמלחמה על כל קול הלהיטה את הרוחות.
7 צפייה בגלריה
רוביק דנילוביץ'
רוביק דנילוביץ'
אין לו מתחרים. דנילוביץ'
(הרצל יוסף)

12 יום לבחירות בבאר־שבע שיתקיימו ב־27 בפברואר, עושה הרושם שהציבור אדיש, מגלה חוסר עניין וממש לא בכיוון. "למי יש ראש לבחירות", אומרת תושבת שכונה ג' אותה פגשנו בסוף השבוע במכולת השכונתית, "איפה שאתה מסתובב אתה פוגש את השכול ואת הכאב, זה זמן לבחירות?", היא שואלת בנימה של כעס.
מהעבר השני, המתמודדים מוצאים את עצמם בסיטואציה לא פשוטה ומדאיגה, כיצד להעביר את המסרים שלהם לציבור. לאור המצב של אי יכולת לפנות להמונים, המתמודדים ששקדו על קפיינים גדולים, בלית ברירה עשו סוויץ', גנזו את התוכניות הגרנדוזיות ועברו לחוגי בית מצומצמים ולפניות אישיות.
ראש רשימת "קהילה", צח ברק, שמתמודד למועצה, סיפר: "בגלל הסיטואציה, אנחנו מרגישים שהמציאות אחרי השביעי באוקטובר לא פשוטה עדיין להרבה אנשים. יש לנו הרבה מאוד חיילים ומילואימניקים שעדיין נמצאים בחזית, החלטנו לא לעשות דברים פומפוזיים ענקיים, אלא דברים מאוד מצומצמים ולעבוד על הקשר האישי".
גם מועמדים ומתמודדים אחרים בחרו בקמפיינים אישיים שבאים לידי ביטוי בחוגי בית ובפנייה לבעלי זכות הצבעה באמצעות הרשתות החברתיות.

אין תחרות


חוסר העניין בבחירות בבירת הנגב נגרם הפעם גם בשל העובדה, שרוביק דנילוביץ' מתמודד לקדנציה רביעית על ראשות העירייה, כשמולו לא ניצב אף מתמודד, מה שיוצר העדר תחרותיות לשמה.
בשתי מערכות הבחירות האחרונות (2013-2018) דנילוביץ' ניצח את יריביו בלמעלה מ־92 אחוזים, ובבחירות הנוכחיות הוא נותר בודד במירוץ. במצב הזה, ההתמודדות האמיתית עוברת להתמקד במועצת העירייה כאשר לא פחות מ־13 רשימות יתמודדו על 27 מושבים. הרשימה של דנילוביץ' "דרך חדשה" שינתה את פניה, השינוי הבולט ביותר הוא פרישתו של טל אל על שכיהן סגן וממלא מקום ראש העירייה, האיש שהחזיק בתיקים הרגישים והחשובים ביותר: תיק ההנדסה ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה, ונמנה עם הכוורת של דנילוביץ'.
החוג המצומצם של ראש העירייה ישאר על כנו ויכלול את סגניתו וממלא מקומו, ד"ר חפצי זוהר, שתמשיך להחזיק בתואר, עוזרו הנאמן צביקה כהן, המנכ"לית אבישג אבטובי, ואליהם יצטרף שלומי נומה, מנכ"ל חברת "כיוונים" שיתמנה לסגן ראש העירייה (שלושה סגנים אחרים שמורים לחברי הקואליציה). בין דנילוביץ' לנומה יש קשר ארוך ומתמשך, והחברות ביניהם היא מעבר לעבודה ולפוליטיקה.

7 צפייה בגלריה
שלומי נומה
שלומי נומה
שלומי נומה
(הרצל יוסף)

בקדנציה היוצאת רשימת "דרך חדשה" זכתה ב־16 מנדטים, דהיינו 60 אחוז מהמושבים במועצה, האם היא תשמור או אף תגדיל את כוחה? נמתין ונראה.

הצעירים באים

החידוש המרענן בבחירות הנוכחיות הוא בכניסתם של כוחות צעירים שמייצגים מגזרים וקהילות: דתיים, חרדים, חילונים, להט"בים, ערבים ויהודים, ואחרים, ומעוניינים להשפיע ולשנות את סדר העדיפויות.
מעבר לשאיפה לסגנות ולתיקים בכירים, הצעירים לא מוכנים לוותר על המאבק האידיאולוגי ועל דמותה וצביונה של העיר, כאשר מנגד, עומדים כוחות מסורתיים שמתנגדים לכל שינוי בסטטוס־קוו.
רשימת "חוזה חדש לבאר־שבעים המחנה הליברלי" בראשות עידו אטיאס וטימור מיכאלי, לא מתכוונת להיות קישוט במועצה ולוותר על עקרונותיה. "אנחנו בעד שהעיר הזאת תהיה לכולם טובה, נוחה ונעימה", אומר טימור מיכאלי, "אנחנו לא רוצים שהעיר תהיה שמרנית, אנחנו לא רוצים שהעיר תהיה דתית מדי, צריך לשמור על איזון, שלא תלך לשמרנות, באר־שבע היא מטרופולין, היא לא יכולה להיות שמרנית, אם היא תהיה שמרנית, צעירים לא ישארו פה".
מנגד, סגן ראש העירייה, הרב גדי מזוז, שמוביל את רשימת "עוצמה יהודית והציונות הדתית", עומד על עקרונותיו: "אנחנו עיר מסורתית, עיר של עולים חדשים שבאו מכל ארצות העולם, רואים את זה בבתי הכנסיות מלאים, למה? כי תושבי באר־שבע רובם ככולם הם אנשי מסורת, הם לא אנשים אנטי יהדות, מה שמדברים זה אנטי יהדות. אני מכבד אותו ומעריך אותו (את טימור מיכאלי - י.ל), אבל זה הלב שלי, הגוף שלי".

7 צפייה בגלריה
גדי מזוז
גדי מזוז
גדי מזוז
(פרטי)

גדי מזוז רוצה להמשיך בתפקיד הסגנות ומחזיק תיק הרווחה, והמצע שלו כולל את נושא הביטחון האישי של התושבים לאור מיקומה של העיר בראש הפשיעה, קידום הטבות מס לתושבים, טיפול בעסקים קטנים, ועוד.

מ'ליכוד' לפיצול

ניגודים ומחלוקות יש גם בתוך הליכוד שהפעם התפצל ורץ בשני ראשים: רשימת הליכוד בראשות עו"ד אמנון כהן ורשימת "64 מנדטים למחנה הליברלי" אותה מוביל סגן ראש העירייה, שמעון בוקר.
"ודאי שיש לנו שאיפה להכניס כמה שיותר מנדטים למועצת העירייה על מנת שתהיה לנו אפשרות להשפיע בתוך התהליכים שקורים בתוך העירייה", אומר אמנון כהן.
לגבי שאיפה לתפקידים, אומר כהן: "אנחנו לא מחפשים לעצמנו תפקידים. ברגע שיוודעו התוצאות. נראה מה כוחנו ביחס לאחרים".
חוששים מפיצול קולות?
"אני לא חושש באופן היסטרי, רציתי שיהיה איחוד, וכל מי שמעורב במשא ומתן יודע בדיוק עד איפה הסכמתי ללכת כדי שיהיה איחוד, עד כדי כך שכל חברי הרשימה שלי הסכימו לזוז ולתת את המקום השני לשמעון (בוקר) בשביל שנלך בקבוצה אחת, אבל הוא לא הסתפק בזה, ומעבר לזה, כבר לא היה ניתן לביצוע כי הסניף אמר את דברו".
כהן מדגיש כי "אנחנו מייצגים את תנועת הליכוד עם כל המשמעויות של זה, לליכוד יש חברים בכל המפלגות. זה נכון שבוקר חבר ליכוד, אבל מבחינת ייצוג של המפלגה במועצת העירייה, אנחנו מצביעים 'מחל' ואלה האנשים שייצגו את הליכוד במועצת העירייה".

7 צפייה בגלריה
בוקר וכהן
בוקר וכהן
בוקר וכהן. גרסאות שונות לפיצול
(פרטי)

סגן ראש העירייה, שמעון בוקר, מציג גרסה שונה: "רציתי איחוד רק כשאני קובע את הרשימה, כי החבר'ה האלה שנמצאים שם (ברשימת הליכוד) אלו חברים שאמנם רשומים בליכוד, אבל אף פעם הם לא היו ליכוד באמת, הם לא באו לליכוד, הם נעלמו מהליכוד כל כך הרבה שנים שלא יכולתי שהם יהיו ברשימה. זה היה עושה לי נזק. אני לא חושש מאיבוד קולות, תושבי באר־שבע יודעים שהליכוד זה שמעון בוקר, אני רשימת בת של הליכוד. תושבי באר־שבע מספיק חכמים מי מוביל אותם. בעזרת השם אני אהיה סגן ראש העירייה ואני שואף לתיק ההנדסה או האחזקה, ואשרת את הציבור נאמנה".

הרשימה המשותפת - גרסת באר שבע

על רקע מלחמת "חרבות ברזל", לראשונה תתמודד רשימה משותפת של ערבים ויהודים. ראש הרשימה, עו"ד שחדה אבן ברי, מודע למצב המורכב ונותר בכל זאת אופטימי. "זה ניסיון ראשוני ונקווה שיצליח, לא באנו בשביל לחפש תיקים, באנו לתת ייצוג ולהראות משהו חדש. אנחנו מנסים להביא משהו חיובי: שיתוף פעולה יהודי־ערבי. אני תמיד אופטימי, כמובן שהסביבה, האקלים והאווירה לא טובים, אבל דווקא בגלל שזה לא טוב, משהו אופטימי חייב להיות".
ג'ולי קייט, האישה היחידה בראש רשימה "באר־שבע ביתנו" שואפת להשפיע דרך תפקידים משמעותיים, וזה לא סוד שהתיקים הקרובים לליבה אלו תיקי הרווחה והקליטה.

7 צפייה בגלריה
ג'ולי קייט
ג'ולי קייט
ג'ולי קייט
(הרצל יוסף)

קראו גם:

"אם נקבל מספיק קולות וזה יתאפשר", היא אומרת, אולם מבהירה שלא בכל מחיר תצטרף לקואליציה: "אם יקבלו גם את הדרישות שלנו, זה לא מובן מאליו, זה לא בכל מחיר".
הקמפיין של סגן ראש העירייה שמעון טובול מסיעת "גשר" מתמקד ברחוב החרדי ופונה לכלל האוכלוסייה. הסיסמה "שמעון טובול לוחם עם נשמה" מתחבר לשירותו במילואים בעזה אותו סיים באחרונה. ברשימה חל שינוי: שני מועמדים שהוצבו ברשימה ועדיין משרתים בצה"ל לא יתמודדו בבחירות.
השירות במילואים פגע בקמפיין שלך?
"אני לא חושב שזה פגע כי אנשים יודעים להעריך את מי שתורם למדינה. אני עושה קמפיינים בחוגי בית וגם ברחוב בשלטי חוצות", אומר טובול.

משחק הכסאות

מי שנוכח חזק בשטח ומרבה להופיע בחוגי בית וברשתות החברתיות הוא חבר המועצה הוותיק משה ינאי מרשימת "אור". ינאי, יו"ר האופוזיציה בעירייה, הגיש הצעות לסדר רבות במהלך הקדנציה, כולן קשורות לשירות לאזרח, דאגה לעסקים קטנים וטיפול בשכונות הוותיקות.
ינאי לא מסתיר את שאיפותיו. "אני רוצה את תיק ממלא מקום ראש העירייה, תיק איכות הסביבה ותיק שיקום שכונות".
7 צפייה בגלריה
ינאי
ינאי
ינאי
(פרטי)

רשימה נוספת ומעניינת שמתמודדת למועצה היא "מפלגת האבות" בראשות לביא גוטקינג שמכוון לתיק התכנון והסביבה כפי שמופיע במצעו. "אם נקבל יותר כוח, אז גם תיק הרווחה מאוד קורץ לנו", אומר גוטקינג, ומבהיר: "אנחנו לא רצים לכיסאות, אם נשיג הישגים, נהיה בקואליציה, ואם לא, נוכל ליישם את המצע שלנו, נישאר באופוזיציה". נחום קרליץ שרץ ברשימת "ציר נאמן" רוצה "סגנות ותיק החינוך, אבל לא בכל תנאי". ברשימת ש"ס המתחדשת חל מהפך כאשר עופר כרדי שהוביל את תנועת ש"ס המקומית במשך שנים, פינה את מקומו בראש לרב אושרי אביזכר.

ומה קורה ביתר הרשויות בנגב?

הבחירות למועצות המקומיות ולעיריות בנגב מתאפיינות ביצרים, יריבויות, חיבורים ופרישות. נדמה שהאווירה הולכת ומתחממת מעט לקראת המועד המכריע.
בעומר, איש העסקים יוסי כהן החליט לפרוש מהמירוץ לראשות המועצה ולהתרכז בהתמודדות למועצת היישוב בלבד. בכך נותרו במירוץ לראשות עומר סימה כחלון וארז בדש, מה שמגדיל את הסיכויים להכרעה בסיבוב הראשון. כהן הצהיר כי הוא לא תומך באף מועמד מהשניים. "אנחנו אנשי הביצוע, נבוא עם התוכניות שלנו שכל היישוב מכיר, לא אכפת לי מי יהיה ראש המועצה", הוא אומר.

7 צפייה בגלריה
זוהר, מנרה, ביטון ודנינו
זוהר, מנרה, ביטון ודנינו
זוהר, מנרה, ביטון ודנינו
(הרצל יוסף, פרטי)

ברהט לעומת זאת יש אינפלציה של מתמודדים כאשר לא פחות משבעה מועמדים לוטשים עיניהם לכיסא ראש העירייה, בהם ראש העירייה הנוכחי, עטא אבו מדע'ם. ההערכה היא כי סיכויים גבוהים שיתקיים סיבוב שני.
אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, בערד יתמודדו חמישה מועמדים לראשות: עו"ד ניסן בן חמו, יאיר מעיין, גיא בריוזה, דב קלימן וגבריאל ריזינשוילי.
במיתר עם 8,418 בעלי זכות הצבעה, מתמודדים ארבעה לראשות המועצה: ראש המועצה המכהן, שמעון מזוז, שמעון פרץ, שי דוד, סער חרזי.
בלהבים המירוץ יהיה בין ראש המועצה יוסי ניסן לאלעד ארזי.
בהתמודדות על ראשות מועצת מצפה רמון נותרו שלושה מועמדים: פלורה שושן, אליה וינטר ודני שטרית.
בירוחם הולך להיות מעניין כאשר שלושה מתמודדים: אילן אלמקייס ושתי נשים, ראשת המועצה המכהנת, טל אוחנה, ועו"ד נילי אהרון.
באופקים יתמודד ראש העירייה, איציק דנינו, מולו יתייצב חבר המועצה טל מגרה.
בנתיבות ההתמודדות תהיה בין ראש העירייה הוותיק, יחיאל זוהר, לטל אדרי.
בדימונה שני מתמודדים לראשות העירייה: ראש העירייה המכהן, בני ביטון מטעם הליכוד, ואבי בן זקרי מטעם רשימת "הדימונאים".