ההכנות לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"ה נמצאות בשיאן עבור 45,167 תלמידי העיר בכל הרצף החינוכי, שיעשו את דרכם אל מסגרות החינוך ויפתחו (נקווה) ב-1 בספטמבר את שנת הלימודים בבאר שבע.
8,973 מתוכם יפקדו את גני הילדים, טרום טרום חובה, טרום חובה וחובה. 19,868 יחבשו את ספסל הלימודים בבתי הספר היסודיים, מהם 3,188 תלמידים נרגשים יחלו את לימודיהם בכיתות א'. בבתי הספר התיכוניים ילמדו 16,326 תלמידים.
מערכת החינוך בבאר שבע נמצאת בשנים האחרונות בתנופת עשייה וצמיחה, תוך בנייתם של מודלים חינוכיים ייחודיים וחדשניים הנלמדים ומיושמים בכל הארץ הן בהיבט הלימודי והן בהיבט הערכי.
כמו כן, עיריית באר שבע השקיעה, לקראת פתיחת שנת הלימודים, מיליוני שקלים בשדרוג תשתיות פיזיות קיימות בלמעלה מ-100 מוסדות חינוך בעיר. מדובר בשדרוג ובחידוש במוסדות בשכונות ותיקות וחדשות, ברמת תכנון ועיצוב גבוהים ובאבזור מתקדם.
גם בשנת תשפ"ה יופעלו מגוון מהלכים, מיזמים, פרויקטים ותוכניות מערכתיות חינוכיות ופדגוגיות ייחודיות ומעניינות לקידום ולטיפוח המצוינות ולחשיפת התלמידים לכל אורך הרצף הגילאי למגוון הזדמנויות למידה ייחודיות ומרחיבות דעת במגוון תחומי הדעת והיצירה. להלן חלק מהתוכניות.
חדשנות בחינוך: גנים ייחודיים ו/או תוכניות חינוכיות ייחודיות בגנים
חינוך בטבע: גן יער (שומרון) - גן ייחודי ראשון מסוגו בעיר בשכונת נאות לון. תפיסת החינוך בגן מבוססת על למידה וחקר בסביבה הטבעית, מהותה לספק לילדים הזדמנויות לחקר תוך גילוי חוויות למידה ועשיה בטבע. שיטת הלימוד מעניקה לילדי הגן הזדמנות לפתח חשיבה יצירתית, פיתוח ניהול סיכונים והתמודדות עם אתגרים שמציעה הסביבה החיצונית. המטרה : לחבר את הילדים לטבע ולעורר בהם אהבה ורגש לסביבה ולעצמם.
גן מדעי (מדעקידס) - גן המקדם לימודי מדעים, תכנות, רובוטיקה ועוד.
גן סיפור (גן גירית) - גן המקדם לימודי שפה באמצעים ייחודיים וכתיבת ספרים וסיפורים על-ידי הילדים.
גנים מוזיקליים - גנים המקדמים מיומנויות מוזיקליות והעמקת הידע המוזיקלי בקרב הילדים תוך ביטוי לכל תחומי הליבה הנדרשים בגן. הלמידה בגנים הינה חווייתית ומשלבת שירה, נגינה, תזמור, תנועה במרחב, ריקוד מובנה, מראות והיכרות מעמיקה עם מושגים מוזיקליים.
גני מנהיגות - הילדים לומדים תכנים הקשורים לתחום המנהיגות בדרך של סיורים, סדנאות, סביבות למידה, יישום השפה בפעילות היומיום בגן ועוד.
גנים דמוקרטים - גנים על אזוריים המושתתים על מתן חופש הביטוי והבחירה לילדים. השאיפה היא ליצור סביבה המאפשרת חופש פעולה לילדים תוך שמירה על זכויות האדם ועל חופש העצמאות ללמידה במרחב הגן.
כחלק מתפיסת החינוך גננות הגן שמות דגש על יכולת הילדים לפעול בעצמם מתוך שיקול דעת, אחריות וביטוי אישי, יכולות התורמות לעצמאות הילדים וחיזוק תכונות המנהיגות.
גנים מונטסורים - גנים הפועלים עפ"י התפיסה המונטסורית הסוברת כי השלב המשמעותי ללמידה הינו בגילאי 0-6 בו "המוח סופג" ומעצב את הילד.
נקודת המוצא המונטסורית סוברת כי הילדים רוצים ללמוד וטבעם הוא לחקור ולגלות בעצמם ולכן ניתנת לילד ההתנסות ללמידה עצמית, כאשר בסוף הילד הופך למבוגר הבטוח בעצמו בכישוריו ורואה בעולם חוויה בלתי נגמרת של התנסות ואתגרים. המרחב הלימודי בגן מחולק למרחבי למידה עצמיים מונגשים ומותאמים עם הנחיות פעולה. שיטת הלמידה בגן מזמנת חקר והתנסות עפ"י תחומי עניין והעדפה אישית תוך שימוש בחושים, בתנועה ובקשב לעצמך. הגנים הינם חלק מרף חינוכי של המסלול המונטסורי המתהווה בעיר ב"ש וייחודי באזור הדרום.
תוכניות ייחודיות
שלובים – טיפול רגשי בעזרת בע"ח
רובוקידס – פיתוח תוכנית הרובוטיקה בגני חובה
סינפונייטה לגיל הרך – קונצרטים מותאמים לגיל הרך, לקידום היכרות עם תכנים תרבותיים וכללי התנהגות מוסכמים במופעי תרבות.
מסלולים ו/או תוכניות ייחודיות בבתי ספר יסודיים
מעבדת דמיון - מרחב תגליות אינטראקטיבי בבית ספר 'גבים' המאפשר לתלמידים למידה המציתה את הדמיון. מדובר במרחב לימודי ללא לוח וללא שולחנות שעל קירותיו מופיעים מייצגים דיגיטליים, הכוללים כל סביבה שרק ניתן לדמיין כגון מוזיאונים בעולם, מערת האדם הקדמון, הכותל ומנהרותיו, גוף האדם וכד'. בזמן שהמורה מעבירה את השיעור ואת הפרטים החשובים על הקירות מופיעים הסברים ומשימות והילדים יכולים לדמיין, לגעת ולהשתתף באופן פעיל בשיעור שלא רק מספר על המציג אלא מאפשר להם להיות חלק ממנו. בממסגרת המיזם, ניתנת למורים בבית הספר ההזדמנות לפתח תכנים ייחודיים ומקוריים עבור התלמידים שלהם.
'ברנקו וייס' - מיזם חינוכי עירוני לקידום כלל בתי הספר היסודיים בעיר. המסלולים הפועלים במסגרת המיזם הנם: מסלול 'מבפנים' , מסלול 'פורצי דרך', מסלול 'ראשית קהילות' ומסלול 'מחוברים':
'פורצי דרך': בית הספר עובר מסע דרך שלוש אבנים מרכזיות: כתיבת סיפור בית-ספרי מותאמת לרוח הזמן, הסביבה והקהילה, בניית מערך חדש אשר תומך ומשקף את הזהות הבית-ספרית תוך פיתוח תרבות בית-ספרית של ארגון לומד ומתפתח.
'מבפנים': הובלת שינוי בית ספרי עמוק שיוביל לשיפור המדדים וליצירת מרחב של משמעות לכלל קהילת בית הספר היסודי, על ידי בניית מעטפת ליווי בשלושה מרחבים מרכזיים: 1. מרחב הניהול והמנהיגות (ליווי השדרה הניהולית, הטמעת תהליכי עבודה בכלים ניהוליים פרקטיים ומיומנויות של מנהיגות) 2. מרחב פדגוגי (ליווי צוות מורים בהטמעת פרקטיקות הוראה מותאמות לאוכלוסיית הלומדות והלומדים, בדגש על אוריינות, כלים לניהול כיתה, כלים פסיכו-פדגוגיים, בניית תכניות עבודה אישיות ופיתוח תהליכי הוראה למידה בתחומי הדעת השונים) 3. המרחב המצמיח (ליווי יועצות ויועצים וצוותי מורים).
'ראשית קהילות': תכנית ייחודית ומובילה של קרן משפחת ליאון המוקדשת כולה לפיתוח האישי והמקצועי של מחנכי הכיתות בבתי הספר, מתוך תפיסה שהצלחתם של תלמידות ותלמידי בית הספר היסודי תלויה במידה רבה ביכולת המחנכים לממש את תפקידם.
'מחוברים': תכנית מחוברים מבקשת ללוות את ביה"ס להיות בית חינוך הפועל ומקיים סביבת חיים המאפשרת לכל הבאות והבאים בשעריו: צוות חינוכי תלמידות ותלמידים - התפתחות ושגשוג בארבעה תחומים מרכזיים: רגשי, חברתי, פיזי, ואקדמי.
פלא"י באר שבע - פעילות להכרת אתרי יישובינו, תוכנית חינוכית להכרות עם אתרי העיר, לחינוך לאהבת המקום ולחיבור בין אדם וסביבה - התכנית מתחילה בגן הילדים.
"מצפה גלוקאלי"- מודל ייחודי המשלב סביבות למידה ייחודיות בבית ספר מצפה: מחקר עם אונ' בן גוריון על צפרות, תוכנית פודקסטים ייחודית ועוד.
כיתות ייחודיות בבתי ספר על יסודיים
כיתת רימו"ן במקיף ג' (על אזורית) - לימודי רפואה ורוח האדם.
כיתת מס"ע נחשון במקיף טוביהו (על אזורית) - מיקוד בסייבר בשיתוף מרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע באוניברסיטת בן גוריון בנגב.
כיתה אקדמית במקיף רבין (על אזורית) - קורסים אקדמיים במסגרת אוניברסיטת תל-אביב.
לימודי מדעי המוח במקיף ע"ש רגר בשיתוף מרכז חוסידמן לנוער שוחר מדע.
קידום לימודי תכנות וקוד בחטיבות הביניים - מינהל החינוך בעיר הציב יעד שכל תלמיד בחטיבת הביניים בבאר שבע ילמד שפה נוספת - שפת הקוד! העתיד של הילדים של היום מחייב הבנה מעמיקה בעולם המחשבים וכדאי להכיר ולדעת כיצד המחשב פועל וחושב.
נוער חוקר במרכז הרפואי סורוקה - קב' של בני נוער מצטיינים ממספר בתי ספר תיכונים בעיר מתנסים במחקר רפואי בנושאים רפואיים מגוונים בשיתוף רופאים מהמרכז הרפואי אוניברסיטאי סורוקה.
תוכניות אקדמיות בתיכונים בבאר שבע
מערכת החינוך בבאר שבע מקדמת את תפיסת האקו-סיסטם במסגרתה מתקיימות שותפויות עם גופים אקדמיים במרחב העירוני המאפשרים לתלמידי תיכון לימודים לצבירת נקודות זכות אקדמיות והמרה של בחינות בגרות בלימודים אקדמיים במסגרת מקצועות לימוד מגוונים במחלקות השונות של האוניברסיטאות והמכללות בעיר.
מדעי כדור הארץ – כיתת מגמה עירונית החל מכיתה י'. תוכנית להעמקה בנושא הסביבה וכדור הארץ. תכנית לימודים מבוססת חקר בשיטת הוראה ייחודית, נלמדת במרכז חוסידמן ובמעבדות שדה, מקנה 5 יח"ל וזימונים ליחידת מודיעין בצה"ל.
צעירי עתידים ( עתידיסטים להנדסה) - תכניות מצוינות המכשירות להשתלבות במקצועות ההנדסה והרחפנים דרך שרות צבאי טכנולוגי.
תכנית אקדמית ללימודי הנדסה - תכנית מבית "מכללת סמי שמעון " במסגרתה תלמידים יצברו כ - 30 נק"ז לתואר בהנדסה. התכנית בשיתוף עתידים בצה"ל.
מארי קירי – תכנית אקדמית בתחום הכימיה הנלמדת באוניברסיטת בן גוריון בנגב. במסגרתה צוברים נק"ז של שנה אקדמית בכימיה. המרה ל -5 יח"ל וקבלה אוטומטית למחלקה בבאר שבע.
"דרך הרוח" - כיתת מגמה עירונית - תכנית להעמקה במדעי הרוח: פילוסופיה וספרות. ההשתתפות מזכה בבגרות ברמת 5 יח"ל ואפשרות לעבודות גמר. ההשתתפות החל מכיתה י'.
תוכנית אלפא מרכז מדעני העתיד - התוכנית מספקת התנסות מחקרית במעבדות האוניברסיטה ופיתוח חשיבה מדעית וכתיבת עבודת מחקר ברמת5 יח"ל בגרות.
תכנית אודיסאה מרכז מדעני העתיד - תכנית ללימודים אקדמיים רב תחומים מדעים. שמזכה בהמרת בגרות.
האוניברסיטה הפתוחה - אקדמיה בתיכון - מגוון קורסים אקדמאיים בתחומים מדע רוח וחברה שמזכים בנקודות זיכוי אקדמאיות ובהמרת בגרות 5 יח"ל במגוון מקצועות לימוד.
תוכניות במדעי המחשב וסייבר
ניצנים - לימודי קוד ותכנות, עמותת בנתיבי אודי" בשת"פ חיל תקשוב. התוכנית בהובלת מרכז אודי למצוינות וחיל התקשוב של צה"ל. בתחום הטכנולוגיה והסייבר ומטרתה להכשיר את התלמידים להצטרפותם לקהילת התקשוב בצה"ל ולהשתלבות בתעשיית ההיי-טק.
סטארטק - לימודי תיכנות לתלמידי כיתות ח'-ט' בהנחיית המרכז לחינוך סייבר בשיתוף משרד הביטחון.
ממריאות - של המרכז לחינוך סייבר- לימודי תיכנות לתלמידות כיתות י'-יב', תוכנית המיועדת לתלמידות הרוצות להתקדם ולהתפתח בתחום המחשבים ועולם הסייבר. הקבוצה כולה מורכבת מבנות בלבד.
מגשימים - של המרכז לחינוך סייבר- לימודי תיכנות לתלמידי כיתות י'-יב', התוכנית מיועדת לתלמידים מצטיינים אשר רוצים להתקדם ולהתפתח בתחום המחשבים.
תוכנית "גשרים" - ללימוד תיכנות של תלמידי חטיבת הביניים ז'-ט' ע"י המרכז לחינוך סייבר בשיתוף פעולה עם חיל המודיעין ועיריית באר שבע. הקורס ללימוד שפת הקוד עוסק' בלימוד כלים מעשיים בתכנות משחקי מחשב ואפליקציות למובייל בדגש על הפיתוח האישי - חקר ופיתוח, תחושת מסוגלות, למידה עצמית לצד פיתוח יכולת עבודה בצוות. השאיפה היא שבסוף הקורס כל תלמיד ידע לכתוב תוכנית בשפת הקוד . בימים אלה מוקמות בעיר קריית המודיעין וקריית בית הספר ללימודי המחשב של צה"ל, שתי הקריות האלו הן הזדמנות נפלאה עבור תלמידנו ואנו רוקמים שיתופי פעולה בין בתי הספר לחיילות צה"ל.
קראו גם:
תוכניות ייחודיות בחינוך המיוחד
תוכנית גיבורים קטנים – תלמידים על הרצף האוטיסטי לומדים פעמיים בשבוע בבית הספר עתיד מחנה נתן לשם קבלת הכשרה עיונית ומעשית במסגרת מגמת ניהול לוגיסטיקה וטכנולוגיה. מטרת התוכנית להכשיר את התלמידים לקראת שירותם הצבאי ולקראת שילובם בעולם התעסוקה. כמו כן, תלמידי חינוך מיוחד למדו בארט-שף לשם קבלת תעודת הסמכה לעוזר שף, ובשנה"ל תשפ"ה אנו נערכים לקבלת תעודת " תומך גנן" בשיתוף החווה החקלאית וזאת לשם הכשרתם והכנתם של תלמידי החנ"מ לקראת שילובם בצבא ובעולם התעסוקה.
העצמה במוסיקה - תוכנית שבועית ייחודית לתלמידי החינוך המיוחד ללימודי נגינה ושירה בקונסרבטוריון העירוני. תכנית זו מקדמת חדשנות, הנגשה והכלה בחינוך המוזיקלי, מהווה גוף ידע מוביל בתחום, מפתחת ובונה דרכים להעצמת תלמידי החינוך המיוחד, תוך חשיפה, למידה והתנסות בכלים מוזיקליים שונים. באמצעות התנסות ולמידה מוזיקלית יפתחו התלמידים כישורים בינאישיים תוך שיפור באספקטים המוטוריים, החברתיים והרגשיים.
צליל מיוחד - אקו - תוכנית נוער מוסיקלית לילדים ולנוער עם ובלי צרכים מיוחדים המחברת בין עולם המוסיקה לעולם החונכות וההדרכה ומחברת בני נוער מהחינוך הרגיל לבין בני נוער בחינוך המיוחד בעלי רקע וידע מוסיקלי. החונכים והחניכים נפגשים אחת לשבוע בבית הספר קורצ'אק ומנגנים יחדיו במטרה להכיר את האחר וליצור מפגש משמעותי.
מצוינות במדעים - התוכנית משלבת לימודי מדעים יחד עם עידוד מנהיגות חברתית תוך העצמה אישית וחברתית. התלמידים לומדים נושאים מדעיים, תוך התנסות חווייתית ותוך זימון הזדמנות לרכישת מיומנויות טכנולוגיות ותוך חשיפה והתנסות במושגים מדעיים, מיומנויות ופיתוח דרכי חשיבה בתחום.
אתגרים – העצמה באמצעות פעילות גופנית. התוכנית מסייעת לבני נוער עם מגבלות פיזיות, חושיות ונפשיות למצות את הפוטנציאל האישי הגלום בהם להרחיב את יכולותיהם בכל תחומי החיים ולשלבם בקהילה באמצעות ספורט אתגרי בטבע. תוכנית זו מסייעת לשפר את היכולות ואת המיומנויות הפזיות, לחזק את תחושת המסוגלות והביטחון העצמי ולהרחיב את גבול היכולות הפיסיים והמנטליים של המשתתפים, תוך השפעה על תחושת המסוגלות בארבעה צירי השפעה: הרגשי, המוטורי, הקוגניטיבי והחברתי.
לב אדום - במסגרת התוכנית זוכים הילדים לאימון שבועי במתחם האימונים של הפועל באר שבע או בבית הספר המועבר על ידי מאמן מטעם הקבוצה ומקבלים ציוד אישי כפי שמקבלים ילדי בית הספר של המועדון. במסגרת תכנית זו מפתחים מיומנויות של מנהיגות, ביטחון עצמי, קבלת אחריות ויכולת התמודדות עם אתגרים.
תרפיה בחקלאות - תוכנית שבועית המתקיימת בחווה החקלאית ומטרתה לשלב ולחבר בין העולם המעשי העוסק בגידול צמחים, פיתוח חממה ועיסוק בחקלאות לבין העולם הרגשי, הפנימי של התלמיד תוך התבוננות פנימית וחיבור לעצמי ולכוחות הנפש הטמונים בתלמיד.
שוחרי רפואה - תוכנית העשרה שמטרתה הנגשת הידע הרפואי לתלמידים עם צרכים מיוחדים, ידע רלוונטי לעולמם למניעת חששות וחרדות במפגשים השגרתיים עם רופאים ומטפלים פרא רפואיים.
במפגשים בין הסטודנטים לרפואה לתלמידי החינוך המיוחד לומדים התלמידים על מערכות הגוף ותפקידן ומתנסים בפעולות מגוונות מעולם הרפואה.
טיפול באמצעות בע"ח - תוכנית העשרה בה נפגשים מטפלים באמצעות בעלי חיים עם תלמידי החינוך המיוחד. במפגשים אלו התלמידים לומדים להתמודד עם פחדים, להביע רגשות ולתרגל יצירת קשר ותקשורת הן עם בעלי חיים והן עם חבריהם לכיתה.