באחד הימים בתקופה האחרונה נסע אור יעקבי עם רכבו בסמוך למחלף שרה, בפאתי באר־שבע, ולפתע משום מקום, כך לדבריו, "חתך" אותו רכב שנסע משמאלו. "החזקתי בהגה בכל כוחותיי", הוא סיפר השבוע, "תוך שאני משתדל להימנע מלהתנגש בו.
7 צפייה בגלריה
חברי הסיירת השבוע. "מדובר בציונות נטו"
חברי הסיירת השבוע. "מדובר בציונות נטו"
חברי הסיירת השבוע. "מדובר בציונות נטו"
(הרצל יוסף)
"הוא נהג במהירות מבלי שהספקתי לקרוא את מספר הרישוי של הרכב שלו. העניין הוא שזה אירוע שקורה בתדירות גבוהה ביותר בכבישי האזור. במקרה אחר קיבלתי הודעה במסנג'ר של הקבוצה על אם שזועקת לעזרה לבתה בת ה־14, שבני מיעוטים עוקבים אחריה ברכב שלהם בשכונה ב' בבאר־שבע.
"יצרתי קשר עם אותה נערה והגעתי אליה. אספתי אותה לרכב שלי והחזרתי אותה הביתה. היא היתה נסערת ומבוהלת. גם נחשפתי למקרה בו בעלת עסק הוטרדה בבית העסק שלה בבאר־שבע על ידי חבורה של צעירים בדואים. הגעתי אליה ומצאתי אותה כשהיא בסערת רגשות.
"סיטואציה קשה. אי אפשר להישאר אדישים למקרים כאלה ודומים להם שמתרגשים עלינו בחודשים האחרונים. לציבור יש כוח לשנות. צריך לעשות מעשה".
קראו עוד>>>
אור יעקבי (27), תושב באר־שבע, נשוי ואב לשני ילדים, סטודנט העובד כמנהל אדמיניסטרטיבי בתחום מיזוג אוויר, החליט לעשות מעשה כאשר הוא נימנה על מקימי "סיירת בראל", יחידה של בוגרי יחידות קרביות בצה"ל, שאמורה להוות מכפיל כוח למשטרה ולכוחות הביטחון במאבק למיגור הפשיעה והאלימות בבאר־שבע, בפרט, וביישובי הסביבה, בכלל, בהם גם עומר ולהבים.
בימים אלה פותחים יוזמי הקמת הסיירת יוצאת הדופן הזאת, הנושאת את שמו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, אשר נפל לפני חודשים אחדים בגבול רצועת עזה, בקמפיין גיוס המונים למימון הוצאות פעילותה של היחידה.

"לדאוג לחיים שלנו"

"המציאות הזו", סיפר השבוע אור יעקבי, "פוגשת אותי בחיי היום יום. יש פה צורך בסיסי של ביטחון ברמה הקיומית מהיציאה להשליך את האשפה מהבית, דרך נסיעה בכבישים, וכלה בפריצה לבתים. זה פוגש אותנו בכל מקום בנגב. כבר הרבה זמן אנחנו משוועים לישועה, שאיזה גוף ייקח על עצמו אחריות לטפל בנושא הזה".
7 צפייה בגלריה
אור יעקבי: "יש פה צורך בסיסי של ביטחון ברמה הקיומית"
אור יעקבי: "יש פה צורך בסיסי של ביטחון ברמה הקיומית"
אור יעקבי: "יש פה צורך בסיסי של ביטחון ברמה הקיומית"
(הרצל יוסף)
וכשאין פתרון, לטעמך ולטעם עמיתיך בוועד להצלת הנגב, יוזמים את הקמת הסיירת?
"בדיוק. בסופו של דבר הגענו בוועד להצלת הנגב למסקנה שאנחנו צריכים קודם כל לדאוג לילדים שלנו ולחיים שלנו. הגיע הזמן לעשות מעשה. זה צו השעה. כל מי שלוקח חלק בהקמת הסיירת הזו צריך לדעת שהוא שותף לתהליך היסטורי חשוב מאין כמוהו ביצירת תחושת ביטחון לתושבי האזור.
"אני כבר חולם שהיוזמה הזו תפרוץ את גבולות האזור ותהיה גם באזורים אחרות בארץ, כמו גם בערים מעורבות, למשל".
אין פה קריאת תיגר על אותם גופים שאמונים על שמירת הביטחון והסדר הציבורי?
"בכלל לא. בשביל לשמור על הביטחון שלנו אין צורך להקים מליציות. צריך אזרחים שאכפת להם, שיעמדו כחומה בצורה בהגנה על הבית, על המשפחה ועל התושבים. ההבנה היא, שכדי שיהיה שינוי, צריך ליצור אותו. אי אפשר להמשיך להתלונן ולבכות. אנחנו עושים שינוי באופן חוקי. אם לא נעשה את אותו שינוי, אז זה לא יקרה".
יעקבי אופטימי באשר לעתיד. "אני מלא אמונה", הוא מציין, "שסיירת בראל והשיתוף של האזרחים מכל גווני האוכלוסייה יביאו לפתרון ולהחזרת השקט והמשילות לבאר־שבע, בפרט, ולאזור הנגב, בכלל. זה נוגע לכולם.
"אני בטוח שנעשה כל מה שביכולתנו כדי לשנות את המציאות שנכפתה עלינו, בעיקר בחודשים האחרונים. האמת היא שזה היה כל השנים, אבל בחודשים האחרונים זה החריף והגיע לממדים שלא הכרנו קודם".
הסיירת החדשה, שבימים אלה הולכת ומוקמת, נושאת את שמו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל. "אנחנו מלאי גאווה", מדגיש אור יעקבי, "שהסיירת שלנו נושאת את שמו של גיבור ישראל, שמסר את נפשו למען תושבי הנגב.
"כאשר בראל היה מאושפז לאחר פציעתו הקשה בבית החולים 'סורוקה', היינו שם בבית החולים, התפללנו לרפואתו וליווינו את המשפחה בשעותיה הקשות. היה ברור לנו שלאחר מותו ננציח אותו. הסיירת זו ההנצחה שלנו".

גיוס המונים

המציאות שאופפת בחודשים האחרונים את באר־שבע, בפרט, ואת אזור הנגב, בכלל, גל הפשיעה והאלימות שאינם דועכים, מדירה שינה לא רק מעיניהם של קברניטי היישובים ושל כוחות הביטחון באזור, כי אם גם מהתושבים עצמם.
התחושות של חוסר ביטחון אישי, חוסר משילות בשטח וחוסר אכיפה ראויה והולמת מול העבריינים, רק גורמים לתושבים לצאת ביוזמות שונות על מנת לשנות את המציאות הזו.
בוועד להצלת הנגב, גוף של אזרחים, תושבי האזור, שהחליטו להוות כוח במאבק לשינוי המציאות של הטרור האזרחי, פועלים בימים אלה להקמת "סיירת בראל" כיחידה מבצעית לכל דבר.
השבוע החליט הוועד להצלת הנגב לצאת בקמפיין של גיוס המונים במטרה לרכוש ציוד לחימה ולממן את פעילות היחידה החדשה.
7 צפייה בגלריה
אלמוג כהן: "הסיירת תחולק לצוותים בבאר־שבע וביישובי האזור"
אלמוג כהן: "הסיירת תחולק לצוותים בבאר־שבע וביישובי האזור"
אלמוג כהן: "הסיירת תחולק לצוותים בבאר־שבע וביישובי האזור"
(הרצל יוסף)
"הרעיון הזה של הקמת הסיירת", מספר אלמוג כהן, יו"ר הוועד להצלת הנגב, ממקימי הסיירת, "עלה כחלק מלקחי מבצע 'שומר החומות', כאשר תוך כדי הלחימה ברצועת עזה חווינו כאן ברחובות ובכבישים פרעות, יידויי אבנים ופשיעה הולכת וגוברת.
"הכוונה היא שהיחידה החדשה תיתן מענה גם בחירום וגם בשגרה, תוך תגבור כוחות השיטור בבאר־שבע ובנגב. חוסר המשילות בנגב מותיר אותו מדמם כבר כמה שנים. החלטנו בוועד להצלת הנגב שלא נשב בחיבוק ידיים ונפעל באופן אקטיבי לשינוי המציאות. כך נצליח להחזיר את הביטחון לנגב",
כיצד תפעל הסיירת החדשה?
"הסיירת תחולק לצוותים בבאר־שבע וביישובי האזור, תוך שיתוף פעולה מצד המחוז הדרומי ומרחב הנגב של המשטרה. זה בעצם מימוש של החזון קהילה־משטרה בצורה היפה ביותר. היחידה הזו תהיה מכפיל כוח למשטרה".
לדברי אלמוג כהן (34), תושב אופקים, נשוי ואב לשני ילדים, "הקמת הסיירת היא בשיתוף פעולה ובתמיכת משפחתו של בראל ז"ל ובתמיכת היחידה שלו במשמר הגבול. היה ברור לנו שננציח את שמו ביחידה החדשה. זה נובע מהזיקה של בראל לנגב.
הוא ראה את עצמו כמי ששומר על הנגב ועל תושבי האזור. הוא השתתף בפעילויות רבות לסיכול טרור ולחימה בפשיעה חמורה שקשורות בביטחון תושבי הנגב. המודל של הסיירת הזו הוא מודל שבו הקהילה משתתפת באופן פעיל לשמירה על ביטחונה האישי. מדובר בציונות נטו".

מסייעים למשטרה

על מקימי היחידה החדשה נימנה גם יורי צרבצקי (54), תושב באר־שבע, שאמור לשמש כמפקד הסיירת בבאר־שבע. צרבצקי מתנדב זה שנים במשטרה. הוא עוסק זה 25 שנה בתחום האבטחה ומנהל אבטחה במתקנים שונים. חוץ מזה הוא גם מדריך לחימה זה שני עשורים.

7 צפייה בגלריה
יורי צרבצקי: "מה שהביא אותי להימנות על מקימי היחידה הזו, זה הרצון לשמור על הבית"
יורי צרבצקי: "מה שהביא אותי להימנות על מקימי היחידה הזו, זה הרצון לשמור על הבית"
יורי צרבצקי: "מה שהביא אותי להימנות על מקימי היחידה הזו, זה הרצון לשמור על הבית"
(הרצל יוסף)
עם כל הרזומה הזה מגיע צרבצקי לפקד על הסיירת החדשה בבירת הנגב. "מבחינתי", הוא אומר, "זו גם פטריוטיות וגם ציונות. מה שהביא אותי להימנות על מקימי היחידה הזו, זה הרצון לשמור על הבית.
"כל מה שקורה כאן בחצי השנה האחרונה, מאז מבצע 'שומר החומות', כשהפשיעה כאן משתוללת, מחייב התגייסות של האזרחים כדי לסייע לכוחות המשטרה לבצע את משימותיהם".
אתה מאמין שהפעילות שלכם אכן תסייע לכך?
"אנחנו באים עם היוזמה הזו מתוך תחושה של שליחות, תוך רצון לתרום ולהביא לביטחון ולערך המוסף של החזרת הביטחון האישי לתושבי הנגב. יש לנו ציפיות להביא שקט ושגרת חיים תקינה לתושבי באר־שבע ולאזור כולו".
אביחי אזולאי (36), תושב באר־שבע, נשוי ואב לשלוש בנות, עוסק בתחום המכירות והוא גם פעיל שכונות, שמשמש כנציג תושבי רחוב בזל בשכונה א' מול גופים עירוניים שונים.
7 צפייה בגלריה
אביחי אזולאי: "ההצטרפות נובעת מכך שכל הגבולות נפרצו כבר לפני כחצי שנה"
אביחי אזולאי: "ההצטרפות נובעת מכך שכל הגבולות נפרצו כבר לפני כחצי שנה"
אביחי אזולאי: "ההצטרפות נובעת מכך שכל הגבולות נפרצו כבר לפני כחצי שנה"
(הרצל יוסף)
את ההצטרפות שלו, כחבר הוועד להצלת הנגב, ליוזמת הקמתה של 'סיירת בראל' הוא מנמק בכך ש"אני אוהב את העיר. יש רצון לחיים טובים יותר ולהעניק לתושבים ביטחון אישי בשאיפה לעתיד טוב יותר. ההצטרפות נובעת מכך שכל הגבולות נפרצו כבר לפני כחצי שנה.
"אנחנו לוקחים צעד אחד קדימה. זה הזמן לגלות ערבות הדדית ולסייע ככל שניתן לכוחות הביטחון במאבק למיגור הפשיעה והאלימות ברחובותינו".
איך עושים את זה?
"המטרה שלנו היא להוות תוספת כוח לכוחות הביטחון שפועלים ברחבי העיר. הכוונה היא שאנשי היחידה, כולם בוגרי יחידות לוחמות בצה"ל, יוכשרו לכך על ידי המשטרה ויוסמכו לקבל סמכויות שיטור.
"אנשי היחידה, שיפעלו בהתנדבות מלאה, יחולקו לצוותים ויפעלו באזורים שונים בעיר, בשכונות, במרכזים מסחריים, בכניסות לעיר וביציאות ממנה. אנחנו נחושים להחזיר את הביטחון האישי לתושבים".
"בראל חדריה שמואלי", מציין אביחי אזולאי, "חרף את נפשו בהגנה על הנגב, אהב את הנגב וכמחווה החלטנו להקים את היחידה על שמו.
"היה ברור לנו מראש שהיוזמה הזו תישא את שמו של בראל. אנחנו זוכים לתמיכה רבה הן מהסובבים אותנו והן מהציבור שנחשף ליוזמה הזו. לכולנו יש אינטרס לחזור לשגרת חיים תקינה".

מנציחים את בראל

קריאת הסיירת החדשה על שמו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, מצטרפת להנצחה נוספת של לוחם מג"ב שנפצע באורח אנוש בסוף חודש אוגוסט האחרון במהלך תקרית קשה בגבול רצועת עזה כאשר מחבל פלסטיני, פעיל חמאס, התקרב לחרך ירי וירה בבראל מטווח אפס.
7 צפייה בגלריה
סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל
סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל
סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל
( דוברות המשטרה)
בראל ז"ל, שנפגע בראשו, נלחם על חייו במשך תשעה ימים, שבסופם נאלצו רופאי בית החולים "סורוקה" לקבוע את מותו.
בתחילת חודש נובמבר האחרון, במעמד בני משפחתו של בראל ז"ל, חשפו תלמידי כיתה ז' בכפר הנוער "אשל הנשיא" את שם השכבה שלהם, שכבת "בראל" על שמו של לוחם מג"ב, בראל חדריה שמואלי ז"ל. שם השכבה נחשף בכתובת אש גדולה שנשאה את שמו של בראל ז"ל.
"תודה רבה על הזכות שהענקתם לנו", אמרו הוריו של בראל באותו מעמד, "הבחירה להנציח את בננו היא בעלת משמעות עבורנו, המשפחה והחברים. זו חוויה עוצמתית שמנחילה את הערכים של בראל. כפר הנוער 'אשל הנשיא הוא משפחה שלנו לכל החיים".
באשר ליוזמת הקמת הסיירת החדשה על שמו של בראל ז"ל, נמסר ממשפחתו כי "מדובר בפרויקט מקסים ומרגש שמשקף באופן מדויק את הערכים של בראל. הוא אהב את המדינה, לחם למען ביטחונה והקריב את חייו למען אנשים אותם הוא תמיד איחד סביבו".

היעד: 1.4 מיליון שקלים

יעד גיוס ההמונים לטובת הקמת הסיירת עומד על 1.4 מיליון שקלים, כאשר הכוונה היא שהכסף שייאסף ישמש למימון הפעלתם של כ־50 לוחמים, שיהוו את הסיירת החדשה.
מאחר שמדובר במתנדבים, הכסף יהיה מיועד בעיקר לרכישת הציוד שישמש את אנשי הסיירת בפעילותם, כמו כלי רכב ייעודיים, קרי רכבי שטח, שכפ"צים, וסטים וקסדות.
7 צפייה בגלריה
התפרעויות ליד בית החולים "סורוקה". אנשי הסיירת יוכלו לעזור
התפרעויות ליד בית החולים "סורוקה". אנשי הסיירת יוכלו לעזור
התפרעויות ליד בית החולים "סורוקה". אנשי הסיירת יוכלו לעזור
(הרצל יוסף)
"למעשה", מציינים יוזמי הקמתה של הסיירת, "אנחנו מתחילים מאפס, ככל שזה קשור להצטיידות שלנו לצורך פעילות הסיירת ולכן אנחנו יוצאים לקמפיין גיוס ההמונים".
באשר לסמכויותיהם של אנשי הסיירת החדשה, אלה יהיו בדומה לאלה שמוענקות לשוטרים.
על פי התוכנית, יוכלו אנשי הסיירת לעכב ולעצור חשודים בביצוע עבירות שונות, כמו גם לבצע חיפושים על גופם, וכל זאת לאחר שיועבר לאנשי הסיירת קורס הכשרה ייחודי על ידי המשטרה.
לעדכונים: חדשות באר שבע