המונים פקדו היום (ה') את השוק העירוני בבאר-שבע משעות הבוקר. ארבעה ימים לפני ליל הסדר וחגיגת הקניות בעיצומה, כמעט אין מקום לנוע במעבר בין הדוכנים החנויות והבאסטות העמוסות בסחורה, שלא לדבר על מציאת מקום חניה. פשוט אין.
3 צפייה בגלריה
השוק העירוני בבאר שבע
השוק העירוני בבאר שבע
השוק העירוני בבאר שבע
(צילום: יעקב לוי)

מגוון הריחות הטעמים והצבעים והלקוחות הרבים ייצרו יחד אווירה ססגונית של ערב חג. אולם כששואלים את תושבי העיר על רגשותיהם בדבר חג הפסח בצל מלחמת 'חרבות ברזל', התגובות מאופקות ומצביעות על תחושות מעורבות. כפי שאמרה לנו לקוחה ותיקה בשוק - "גם שמח וגם עצוב".

השוק העירוני ערב פסח
(צילום: יעקב לוי)


אם רוצים לבדוק את ברומטר הרגשות הבאר שבעי ערב פסח, אין ספק שהשוק הוא המקום המתאים לכך. את רחל בוסקילה, בת 72, אנחנו פוגשים כשהיא עושה דרכה לחנות הדגים של אילוז. בוסקילה היא לקוחה ותיקה בשוק ומגיעה לעשות את קניותיה כל יום חמישי: "עוד כילדה הייתי עוזרת לאמא שלי לסחוב את הסלים בשוק", היא מספרת ומבחינתה היא לא מחליפה את חוויית הקניות בשוק באף מקום אחר: "יש כאן הכל אבל מעבר לזה הסחורה טרייה וישר מהיצרן".
כשאנחנו שואלים כיצד תחגוג עם משפחתה והאם החג שונה מבשנים עברו, היא משיבה: "בטח שונה. כואב הלב, איבדנו בחורים צעירים, יש לנו חטופים, הלב יוצא למשפחות שלהם. נקיים את ליל הסדר כהלכתו למרות הצער, ונעביר מסר לאויבינו שאף אחד לא ישבור אותנו".

3 צפייה בגלריה
השוק העירוני בבאר שבע
השוק העירוני בבאר שבע
השוק העירוני בבאר שבע
(צילום: יעקב לוי)

במרחק כמה עשרות מטרים שוכנת חנות התבלינים של ציון, שם אנחנו פוגשים את משה כהן בן ה-68, שממתין לאישתו. היא הלכה להביא את שקית החסה ששכחה בדוכן הירקות. הוא מספר לנו שהשנה המשפחה עושה את ליל הסדר אצלו, ביחד עם הילדים והנכדים. "כמובן שנחגוג בצורה מאופקת, יש המון משפחות שכולות שצריך לכבד אותן, באמת יש הרבה כאב".
מה אומר לך חג הפסח השנה?
"שאנחנו אומרים שיצאנו מעבדות לחירות, אז השנה הפסוק הזה יותר חזק. בעזרת השם נגבור על אויבינו ונביס אותם, ושאלוהים ישמור על כל החיילים שלנו".

3 צפייה בגלריה
אבינועם מימון יו"ר ועד הסוחרים
אבינועם מימון יו"ר ועד הסוחרים
אבינועם מימון יו"ר ועד הסוחרים
(צילום: יעקב לוי)

ביטויים ותחושות דומים שמענו גם מאחרים. יו"ר ועד הסוחרים של השוק, אבינועם מימון, מספר כי האווירה בקרב הסוחרים והציבור זהה: "אפשר להגיד שהאווירה מאוד קשה, של חוסר אונים. החג הזה עצוב מאוד, לבנו עם החטופים, עם משפחות החללים ואנחנו מאחלים החלמה מהירה לפצועים. אנחנו מקווים שהחג הזה יוציא אותנו לדרך חדשה ובטוחה לכולנו".

קראו גם:

כשאנחנו מפלסים את דרכנו החוצה מחוץ לשוק, בכיוון קווי האוטובוסים שמסיעים את באי השוק לשכונות, אנחנו פוגשים את אליהו אברהם, פנסיונר שעבד בעבר בעבודות דרכים של מע"צ.
הוא לא מגלה את גילו ונשמע, בניגוד לרבים אחרים, די אופטימי לגבי העתיד: "אני רוצה שתעביר מה שאני אומר - אם אנחנו מאוחדים, אף אחד לא יכול לנו. עם ישראל חי וקיים, עברנו את פרעה ונעבור גם את זה". אמן.