"הייתי בדרך מבאר־שבע למיתר", מספרת יובל, עובדת בענף הפרסום מבאר־שבע. "השעה הייתה קצת אחרי שמונה בערב ורכב החל להיצמד אליי מאחורה באזור שבין צומת עומר לאום בטין. ממש ישב לי על הזנב של הרכב. פתאום הגיח רכב מאחוריו שעקף אותו ונצמד אליי מצד ימין. מצד שמאל ישנו שטח הפרדה. הרגשתי שמנסים ממש לגרום לי להתנגש בקיר. הסתכלתי לעבר הרכב מצד ימין וראיתי שם שני צעירים צוחקים. זאת תחושת חוסר אונים גדולה. בשלב מסוים שני הרכבים עקפו אותי ופשוט המשיכו בנסיעה במהירות גבוהה במיוחד".
האירוע הזה, יספרו לכם נהגים רבים, הוא לא פחות משגרתי עבור מי שנוסע על כביש 60, בקטע שבין צומת חטיבת הנגב ביציאה המזרחית מבאר־שבע ועד לאזור צומת שוקת. תושבים רבים מתלוננים ברשתות החברתיות ובקבוצות של היישובים הסמוכים על מעשי בריונות הכוללים עקיפות מסוכנות מהשוליים, חסימות של הדרך, והבהובים המפריעים לנהיגה.
"הכביש הזה עבר שדרוג די רציני שלא הסתיים עד היום", מספר אלי, תושב ערד. "הנתיבים בו הורחבו, אבל הוא הופך למסוכן במיוחד באזור שבו מתבצעות העבודות סמוך לקריית המודיעין. ישנו שטח הפרדה בעקומה מסוכנת שמחייבת את הנהגים לנסוע במהירות נמוכה. הבעיה היא שהכביש הזה נותן לך תחושה כאילו אתה במירוץ מכוניות. רכבים עוקפים בצורה מסוכנת, ואני נתקלתי בחודשים האחרונים בשני מקרים בהם רכבים נצמדו אליי מאחורה ופשוט גרמו לי לעבור נתיב בצורה מסוכנת. זה כביש שחייבת להיות בו יותר אכיפה של המשטרה".
"רולטה רוסית"
כביש 60 הינו כביש אורך ארצי המתחיל בבאר־שבע, עובר דרך שטחי יהודה ושומרון, ומסתיים בנצרת. בקטע המדובר נוסעים נהגים רבים אל באר־שבע וממנה מדי יום, המתגוררים בין היתר בעומר, מיתר, ערד, חורה, כסייפה, לקיה, ויישובי דרום הר חברון.
לאחר מבצע "שומר החומות" בו אירעו בכביש ובצירים הסמוכים אליו הפרות סדר משמעותיות, הגבירה המשטרה את האכיפה וניתן היה לזהות לאורך הציר ניידות משטרה, אולם ניכר כי בחודשים האחרונים חלה ירידה באכיפה, ועברייני התנועה שוב מרימים את הראש וגורמים לנהגים שרק רוצים לחזור לביתם בשלום חשש אמיתי.
"חשוב להדגיש", אומר תושב מיתר, "שלא מדובר בנהגים שנוסעים במהירות גבוהה ובזה מסתיים הסיפור. יש פה בריונות כביש בצורה הכי חמורה. אני מדבר על נהגים, בעיקר צעירים מהמגזר הבדואי, שפשוט מתפרעים. אלה מעשים שיכולים להסתיים בתאונה מחרידה ולגבות חיי אדם".
קראו גם:
יוסי נחמן, יו"ר ועדת הביטחון וחבר מועצה ביישוב מיתר, מכיר היטב את הנסיעה בכביש המסוכן. "הנהיגה על כביש 60 היא בבחינת סכנת מוות יומיומית", הוא אומר השבוע ל"מיינט באר שבע והנגב". "כביש שאמור להיות בן שני נתיבים לכל כיוון הופך בן רגע לארבעה נתיבים בגלל תחרויות של רכבים שנוסעים במהירות של 160 קמ"ש. מי שנוסע באופן יומיומי בכביש כבר התרגל לזהות במראות את האורות הגבוהים שמגיעים מהרכבים שמגיחים מאחור במהירות מטורפת. מי שלא יגיב נכון עשוי להתהפך עם הרכב. נהגים לא באמת יודעים מה עדיף: לברוח לנתיב אחר, לרדת לשול או להישאר במקום. הכביש הזה הוא רולטה רוסית".
נחמן קיבל עשרות פניות בנושא מתושבים באזור, ואף העלה את הנושא בפגישה שוטפת בנושא ביטחון שקיים בשבוע שעבר ביחד עם מספר תושבים מהאזור עם מפקד מרחב נגב, תנ"צ אמיר קליין.
"החוקים בכביש הזה הם בגדר המלצה בלבד", הוא מוסיף. "רמזור אדום זו המלצה וקו הפרדה רצוף בין צומת שוקת למחסום מיתר הוא המלצה. פורעי החוק האלה מתייחסים לכביש כאילו זה שביל עפר".
איך אפשר לשפר את המצב הזה?
"בראש ובראשונה חייבים להחמיר את האכיפה כולל שינוי משפטי כלפי פורעים אלו והחמרת העונשים כולל מאסר ממושך וקנסות עתק. דבר נוסף הוא שכיום כמעט ואין נוכחות משטרתית בצירים. הסכנה היא יומיומית. נסיעה בכביש הזה מרגישה כמו יציאה למלחמה. תחושה של המערב הפרוע. בערבי שישי אני אומר להורים שלי שלא להגיע אלינו כי מה שקורה בכביש הזה בסופי שבוע זו סכנת נפשות. חייבים לייצר פה שינוי אמיתי כי תרבות נהיגה אין פה. המשטרה חייבת לאכוף ולבצע הורדות מסיביות מהכביש, להטיל קנסות בעשרות אלפי שקלים, ולהחרים רכבים לחודשים ארוכים".
700 דו"חות תנועה
ממשטרת מרחב הנגב נמסר בתגובה: "שוטרי מרחב הנגב בשיתוף משטרת התנועה הארצית ויחידות נוספות ממשיכים לפעול באכיפה מוגברת בטיפול בעבירות תנועה ותופעות של בריונות בכביש המסכנות את משתמשי הדרך, וזאת במטרה לחזק את ביטחון התושבים הנורמטיביים בכבישים וברחובות העיר, לצמצם את תאונות הדרכים הגורמות לנפגעים רבים, ולמנוע את הקטל בכבישים. במסגרת הפעילות, כוחות משטרה גדולים פועלים לאורך כל ימות השנה באופן תדיר ורציף בצירי התנועה העירוניים והבינעירוניים, וזאת לאחר מיפוי מוקדם וממוקד של צירי תנועה וצמתים שם מבצעים אכיפת תנועה במטרה להבטיח את שלומם של משתמשי הדרך. בכביש 60 (המחבר בין העיר באר־שבע למיתר), בוצעו מתחילת השנה 20 מבצעי תנועה עם מגוון אמצעים במהלכם ניתנו מעל ל־700 דו"חות תנועה. רק אתמול (ראשון - ע.ח) בוצע מבצע תנועה במהלכו ניתנו 117 דוחות תעבורה, ארבעה רשיונות נהיגה נפסלו ו־19 רכבים הושבתו והורדו מהכבישים. הפעילות המבצעית תימשך במטרה לשמור על ביטחונם ושלומם של משתמשי הדרך".
מחברת "נתיבי ישראל" המבצעת את העבודות לשדרוג הכביש נמסר: "חברת 'נתיבי ישראל' מקדמת את פרויקט שדרוג כביש 60 מחלף קרית המודיעין החדש. העבודות על המחלף מתקדמות באינטנסיביות למרות האתגרים שנבעו מהמלחמה והמחסור בכוח אדם אצל הקבלן המבצע. המחלף החדש ייפתח בעוד כחודש בתצורתו הסופית ככביש בטיחותי, דו־מסלולי דו־נתיבי, שיאפשר גישה ישירה ליישוב אום בטין ולבסיס קריית המודיעין שנמצא בהקמה בימים אלה. בעוד מספר חודשים יושלם נתיב רב תפוסה, שיחבר את הכביש ישירות מצומת חטיבת הנגב בבאר־שבע עד מחלף קרית המודיעין. המחלף החדש יביא לשיפור משמעותי בזרימת התנועה באזור ויבטל את הרמזור הקיים בצומת אום בטין. מדובר במהלך חיוני שישפר את הבטיחות בקטע ויקל על עומסי התנועה בכניסה לעיר באר־שבע".