זה זמן רב לא הייתה התעניינות כה רבה במועצה התעשייתית נאות חובב. התעניינות זו לא התעוררה בגלל מפעלים חדשים שנבנים במקום או חלילה דליפת חומרים מסוכנים.
3 צפייה בגלריה
המועצה התעשייתית נאות חובב. הכנסות של 34 מיליון שקל מארנונה
המועצה התעשייתית נאות חובב. הכנסות של 34 מיליון שקל מארנונה
המועצה התעשייתית נאות חובב. הכנסות של 34 מיליון שקל מארנונה
(הרצל יסף)
ההתעניינות נולדה בגלל מאבקן של הרשויות המקומיות בסביבת המועצה שרוצות לקבל נתח נכבד מכספי הארנונה שנאות חובב משלשלת לכיסה.
את האות לתחילת המאבק נתנה עיריית באר־שבע. בחודש מרץ השנה העבירה מועצת העירייה פה אחד החלטה לצרף את שטחי המועצה התעשייתית נאות חובב לתחום המוניציפלי של העירייה, ובהלימה לכך היא תחדל להיות מועצה מקומית.
ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', בירך על ההחלטה, והביע תקווה שבסוף התהליך המועצה התעשייתית נאות חובב ומועצת רמת בקע יעברו לאחריות העירייה.
גם סגן וממלא מקום ראש העירייה, טל אל על, בירך על ההחלטה, ואמר: "אני חושב שהיא עושה צדק חלוקתי".

דנים בסוגייה

שר הפנים דאז, ח"כ אריה דרעי, תמך במהלך, דחף להעביר את נאות חובב לבאר־שבע, ואף הנחה את הגורמים המקצועיים לגבש עמדה כדי שהמהלך ייצא לפועל. ואולם, חילופי השרים בעקבות הקמת הממשלה החדשה טרפו את הקלפים, ומותירים את ההחלטה לשיקולה של שרת הפנים הנכנסת, איילת שקד, וצוות משרדה.
בתגובה לפנייתנו היכן עומדת התכונית, מסר השבוע משרד הפנים: "בדצמבר 2020 ניתן כתב מינוי לוועדה הגיאוגרפית דרום על מנת שתבחן את העברת נאות חובב לתחום שיפוט עיריית באר־שבע.
קראו גם>>
"הוועדה כעת מקיימת דיונים בנושא, מזמנת את כל הגורמים המעוניינים להציג את עמדתם בסוגייה, ולאחר מכן תגבש את המלצתה לשרת הפנים על מנת שתקבל החלטה בעניין".

מאיימים לעתור לבג"צ

ההכנסה השנתית מארנונה של המועצה התעשייתית נאות חובב מסתכמת ב־34 מיליון שקל. כשליש מסכום זה, כלומר כ־12 מיליון שקל, מתחלקים בין עשר רשויות בסביבה, ובהן עיריית באר־שבע, לקיה, שגב שלום, מועצה אזורית מבטחים, אופקים, ירוחם, חורה, ועוד.
אם המועצה התעשייתית אכן תעבור לעיריית באר־שבע, תזכה העירייה בכ־70 אחוז מהכנסות הארנונה שנאות חובב נהנית מהן היום, בתנאי שצו חלוקת הכספים ישאר בעינו. תרחיש שבו משרד הפנים יבטל את הצו ויחליט שעיריית באר־שבע תיהנה מכל הכנסות הארנונה אינו נראה סביר.
מובן שככל שייבנו עוד מפעלים ופרויקטים בנאות חובב, יגדלו גם סכומי ההכנסות מארנונה. הצפי הוא שבחמש השנים הבאות סכום ההכנסות מארנונה אף יוכפל. מכאן קל להבין מדוע רשויות ומועצות רבות בנגב דורשות חלוקה שוויונית של ההכנסות מארנונה ולא סתם "פירורים".
ואולם, יש מי שמתנגד להעברת המועצה התעשייתית לעיריית באר־שבע, בטענה שיש לדאוג קודם כל לתושבי המועצות המקומיות שבסביבת נאות חובב. "מצער הדבר שמועצות חזקות כמו באר־שבע נוגסות בנתח הזה של הארנונה", אומר השבוע הפעיל הוותיק למען זכויות הבדואים, עו"ד שחדה אבן ברי.
3 צפייה בגלריה
עו"ד שחדה אבן ברי: "זכותה של עיריית באר־ שבע להגיש בקשה לספח, אבל יש לעשות צדק גם עם אותן מועצות ואותם יישובים ערבים"
עו"ד שחדה אבן ברי: "זכותה של עיריית באר־ שבע להגיש בקשה לספח, אבל יש לעשות צדק גם עם אותן מועצות ואותם יישובים ערבים"
עו"ד אבן ברי: "זכותה של עיריית באר־שבע להגיש בקשה לספח, אבל יש לעשות צדק גם עם אותן מועצות ואותם יישובים ערבים"
(הרצל יוסף)
"במובן מסוים, זכותה של עיריית באר־שבע להגיש בקשה לספח, אבל יש לעשות צדק גם עם אותן מועצות ואותם יישובים ערבים שהם קרובים מאוד לנאות חובב. יתרה מזו, לפעמים יש לפעול באופן מתקן, לעשות סוג של אפליה מתקנת ולתת אפילו נתח עולה על זה של באר־שבע לטובת התושבים הבדואים שמתגוררים בסמוך לנאות חובב".
לדברי עו"ד אבן ברי, "מדובר באנשים ששילמו מספר מחירים בבריאות, הם חלו במחלות סרטן ובמחלות קשות וכרוניות בגלל נאות חובב, הם העתיקו את מגוריהם למקומות אחרים וחלק עדיין לא קיבל שום תמורה בגין זאת. ולכן, אני חושב שהראשונים שצריכים ליהנות מהארנונה הם היישובים ששילמו מחיר כבד בבריאות, בכלכלה ובקיום".
לדבריו של עו"ד אבן ברי, האפשרות לעתור לבג"צ מונחת על השולחן. "בהחלט נשקול עתירה לבג"צ אם תתקבל החלטה שתפגע ביישובים מסביב לנאות חובב", הוא מדגיש.

הכל פוליטי

הפארק התעשייתי נאות חובב הוא עוגן כלכלי מרכזי בנגב ומודל ייחודי לתעשייה בת־קיימא. שטח הפארק כ־80 אלף דונם והוא מספק פרנסה לכ־11 אלף משפחות בנגב. היקף הייצוא של כלל המפעלים בפארק נאמד בכארבעה מיליארד דולר בשנה. למרות ההיבטים הכלכליים המשמעותיים, "השיקולים הפוליטיים משחקים תפקיד נכבד", אומר בכיר לשעבר בנאות חובב.
המועצה מורכבת מתשעה חברים, כאשר יש ייצוג שווה לכל הגורמים: שלושה נציגים של משרדי הממשלה, שלושה נציגים של מפעלים, ושלושה נציגים של תושבי הרשויות השכנות.
ראש מועצת נאות חובב המכהן הוא עו"ד גדי אלפסי, שבחודש יולי בשנה הבאה אמור לסיים את תפקידו אחרי שישלים קדנציה של חמש שנים, אלא אם יוחלט אחרת.
במועצה התעשייתית ממלאים את פיהם מים וממתינים להתפתחויות, ובעיקר להחלטה אם המועצה תמשיך להתנהל במתכונתה הנוכחית או שתועבר לעירייה.
אם וכשאר המועצה התעשייתית תעבור לאחריותה של עיריית באר־שבע, היא תנהל אותה באמצעות הקמת חברה עירונית או גוף דומה שינהל את המועצה התעשייתית הממוקמת 12 ק"מ דרומית לבירת הנגב.
ומה חושבים מי שמכירים היטב את המועצה התעשייתית על האפשרות שהיא תעבור לניהולה של עיריית באר־שבע?
בשיחה עם בכיר לשעבר בנאות חובב הוא מסביר את תפיסת עולמו באשר לאפשרות זו אומר, "אין ספק שאין אדם שאין לו תחליף, זאת אומרת שגם למועצה יש תחליף, אבל המנגנון הזה שנקרא מועצה תעשייתית הוא מנגנון ייחודי שאין בשום רשות מקומית, ולזה צריך התמקצעות מיוחדת. השאלה היא אם אתה בונה מערך ניהול נכון למקום הזה".
אותו בכיר לשעבר מטיל ספק בכך שלעיריית באר־שבע יש את המנגנון המתאים לטפל במועצה תעשייתית ולתת מענה לתרחישים האפשריים. "אנחנו כולנו יודעים שלעירייה גירעונות גדולים, כי הדו"חות של עיריית באר־שבע התפרסמו בכל מקום, וזה לא משהו סודי.
"אני מבין שזה בגלל ההרחבה של העיר והבנייה המסיבית והפיתוח. כלומר, כשבאותו זמן שאתה צריך לשלם משכורות לאלפי עובדים, תצטרך לעשות ניטור ארובות בנאות חובב, תעדיף לשלם משכורות או שתעדיף לעשות ניטור ארובות או לבדוק את מי התהום? תשלם משכורות, נקודה.
"אז מה הם רוצים, שנחזור לימים שתושבים בנווה נוי ותושבי שכונות אחרות לא יוכלו להירדם בגלל כאב ראש?".
לכן, סבור אותו בכיר לשעבר, כי מדובר בהחלטה פוליטית. "החלטה מקצועית לא יכולה להתקבל בשאט נפש כזאת. לא יעלה על הדעת שמישהו שעוסק באשפה, תברואה, חינוך, רווחה, שזה התפקיד של העירייה לדאוג לכל הדברים האלה, ייקח כזה מקום עם אחריות כזו גדולה ויתמקד בו.
"הרי אם לא תתמקד בו, אתה עלול לאבד שליטה והסכנות גדולות. העברה של נאות חובב לבאר־שבע היא אסון, לא לעירייה, אלא לתושבי הנגב".

העצמאות נעלמה?

בשולי הדברים נוסיף שטרם החליטה עיריית באר־שבע לצרף את נאות חובב לתחומה, היא התנגדה לחלוקת הכנסות המועצה התעשייתית לרשויות מוחלשות הסמוכות לנאות חובב.
בנייר עמדה של מועצת העירייה נכתב בזמנו: "עמדת העירייה הינה כי יש לשמור על עצמאותה התקציבית של מועצת נאות חובב, זאת בין השאר על מנת להבטיח ניהול מקצועי והקצאת משאבים ראויה לטיפול באזור התעשייה ובהשפעתו הסביבתית על המרחב".
מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "עיריית באר־שבע נימקה בפני הוועדה את עמדתה לגבי העברת נאות חובב לשטח השיפוט של באר־שבע. הנושא נמצא עדיין בדיונים, ולכן מן הראוי לאפשר לוועדה להשלים את עבודתה".

דרך המלך

ח"כ סעיד אלח'רומי ממפלגת רע"מ, לשעבר ראש מועצת שגב שלום, סבור כי "לטובת הנגב, לפיתוח הנגב על כלל תושביו, עדיף ללכת בדרך המלך של חלוקת הכנסות באופן שוויוני מארנונה, מכל האזורים שהם אינם רשות מוניציפלית.
3 צפייה בגלריה
ח"כ אלח'רומי. "עדיף ללכת בדרך המלך של חלוקת הכנסות באופן שוויוני מארנונה"
ח"כ אלח'רומי. "עדיף ללכת בדרך המלך של חלוקת הכנסות באופן שוויוני מארנונה"
ח"כ אלח'רומי. "עדיף ללכת בדרך המלך של חלוקת הכנסות באופן שוויוני מארנונה"
(חיים הורנשטיין)
"כוונתי היא לנאות חובב, בסיסי צבא, ועוד מתקנים לאומיים שנמצאים בנגב, לפי הקרבה ולפי המיקום הגיאוגרפי שלהם. טוב יעשו, מי שאמון על כך, צדק חלוקתי, שכולם ייהנו מאנונה של המתקנים האלה".
והיה וזה לא יקרה?
"קודם כל צריך להבין על מה מדובר באופן מדויק, גם להתייעץ עם ראשי הרשויות, בעיקר הרשויות שנמצאות בקרבת רמת חובב, אני מתכוון למועצה נווה מדבר, שגב שלום, ביר הדאג' ושאר היישובים, ואחרי זה ביחד נראה מה הפעולות שנעשה.
"בוודאי שאני חושב שצדק חלוקתי לכלל הרשויות ובאופן שוויוני זו הדרך, כמובן שצריך לקחת בחשבון את מספר התושבים ועוד מספר גורמים, הכוונה היא לחלוקה צודקת".
לעדכונים: חדשות באר שבע