בערב פסח יציין תום קרבונה מקיבוץ בארי יחד עם משפחתו את החג ללא אמו, גלית, שנרצחה בביתה שבקיבוץ בשבת השחורה של השביעי באוקטובר.
3 צפייה בגלריה
תום קרבונה
תום קרבונה
תום קרבונה
(צילום: עדן אסקפה)

"לצערי הרב", הוא מספר, "איבדתי באותה שבת את אמא שלי. הבית שלה ממוקם בצמוד לגדר הקיבוץ. היתה לי איתה תקשורת עד שעות הצהריים של אותה שבת. היא עוד הספיקה גם לשוחח עם אחותי בטלפון עד שנותק הקשר כאשר המחבלים נכנסו לבית. אבא שלי ניצל בנס לאחר שהתחבא בממ"ד והבית כבר עלה בלהבות".

3 צפייה בגלריה
 האם גלית ז"ל. נרצחה בביתה
 האם גלית ז"ל. נרצחה בביתה
האם גלית ז"ל. נרצחה בביתה
(צילום: פרטי)

לראשונה, גם היין שיימזג לכוסות בשולחן ליל הסדר, יהיה משמעותי עבור תום קרבונה. מדובר במיזם של ייצור יין מקומי, אותו רקם קרבונה לאחר שסיים את לימודיו במילאנו שבאיטליה בתחום מדעי הגפן והיין. באחרונה יצאו בקבוקי היין הראשונים של "יין בארי" לשוק.
"זה מאוד סמלי שהיין שלנו יוצא לשוק בסמוך לערב פסח", מציין תום קרבונה, "זו גאווה גדולה לראות את הבקבוקים שלנו על שולחן הסדר. זה סוג של תמונת ניצחון".

3 צפייה בגלריה
בקבוקי היין
בקבוקי היין
בקבוקי היין
(צילום: עדן אסקפה)

רגע לפני ליל הסדר, תום קרבונה מציין כי מי שליווה אותו לאורך כל הדרך הוא דרור אור, חבר הקיבוץ, הגבן של המחלבה המקומית, שנחטף באותה שבת שחורה לרצועת עזה ואשתו, יונת, נרצחה.
"דרור ואני", מספר קרבונה, "היינו מתוכננים לשיתוף פעולה של מחלבה וייצור יין מקומי. באותה שבת של השביעי באוקטובר הכל נקטע. אני מתפלל ומייחל שדרור, יחד עם כל החטופות והחטופים, יחזור במהרה הביתה, ונחדש את שיתוף הפעולה שלנו".

בארי ואיטליה


תום קרבונה (35), נשוי ואב לילד בן שנה וחצי, נולד וגדל בקיבוץ בארי. לאחר שירותו הצבאי הוא טס עם מי שתהפוך לאשתו לטיול אחרי צבא, למדו באיטליה (הוא - לימודי מדעי הגפן והיין והיא - אדריכלות) ובסמוך לתחילת הקורונה הם חזרו ארצה, היישר לקיבוץ בארי.
"בד בבד עם עבודתי בענף גידולי השדה בקיבוץ", מספר קרבונה, "התחלתי לעשות כל מיני מיזמים בתחום היין. הפקתי ערבי יין בקיבוץ בסגנון פופ־אפ קולינארי. באותו שלב גם צץ בי הרעיון להקים בבארי כרם ויקב. הרעיון החל להתגלגל ויצאנו לדרך, כשכבר הוכנה תוכנית עסקית לפרויקט של ייצור יין, שיווקו ומכירתו. נכון לעכשיו, אנחנו בתהליך של חיפוש לאיתור שטח לנטיעת הכרם בבארי. בינתיים, הענבים לצורך ייצור היין שלנו הם מחלקת כרם בנס הרים שבעמק האלה. גם היין שלנו מיוצר בשלב זה ביקב 'אולו' בגבעת ישעיהו שבעמק האלה".

קראו גם:

כחודשיים לפני פרוץ המלחמה נבצרו הענבים באותו כרם, ולפני כחודש הסתיים תהליך הביקבוק של היין ו־283 הבקבוקים הראשונים שהוכנו, יין הביכורים, כך מציין תום, נחטפו כמו לחמניות טריות. ברוח הימים האלה, נושא היין של קיבוץ בארי את המותג "יין בארי".
לדברי קרבונה, "לי זה היה מאוד ברור. לא יכולתי לחשוב על שם אחר. על התווית של הבקבוק גם מתנוסס איור של אתר 'נחביר', שם הוקמה בארי הישנה עם עלייתם לקרקע של ראשוני הקיבוץ במוצאי יום הכיפורים 1946 במסגרת מבצע 11 הנקודות בנגב. אין יותר ציוני מלנטוע כרם, להקים יקב ולייצר כאן יין. מבחינתי, זה סוג של סגירת מעגל עם מייסדי הקיבוץ. אנחנו בעצם ממשיכים את מפעל ההתיישבות בנגב".