"הדואר בא היום באוטו האדום", כך כתבה בשנות השישים המשוררת והפזמונאית נעמי שמר בשיר הילדים המפורסם שלה, אך מאז זרמו מים רבים בנחל באר־שבע, וכיום, בשלהי שנת 2022, הופכים שירותי הדואר בבירת הנגב לפיסת היסטוריה שערורייתית וכואבת עם סגירתם ההולכת ונמשכת של סניפי דואר בשכונות השונות של העיר.
זה החל לפני כשלוש שנים עם סגירת סניף הדואר ברחוב הפלמ"ח בעיר העתיקה, נמשך לפני כחצי שנה עם סגירת סניף הדואר בקמפוס אוניברסיטת בן גוריון, ובתקופה האחרונה נסגרו גם סניפי הדואר בשכונת רמות, בגרנד קניון בשכונה ט' ובשכונת נווה זאב.
סגירת סניפי הדואר היא פועל יוצא של הרפורמה בדואר ישראל, שכוללת הסדר הבראה בהיקף של כ־1.7 מיליארד בשקל, אשר נחתם בין חברת דואר ישראל, משרד האוצר, משרד התקשורת, ההסתדרות ונציגות עובדי הדואר.
שכונה בלי דואר
"אנחנו שכונה, שאוכלוסייתה מונה 33 אלף תושבים", מציין צבי וייסלר, יו"ר ועד עמותת רמות רבתי בבאר־שבע, "ולאחר שסגרו את סניף הדואר בשכונה לפני חודשים אחדים, נותרנו בלי אף סניף דואר. הבעיה מחמירה לגבי אוכלוסייה מבוגרת, קשישים ועולים חדשים, גם כאלה שמתקשים בניידות ואין להם רכב. סניפי הדואר הקרובים ביותר כיום עבור תושבי שכונת רמות, למשל, הם במרכז גילת או בשכונה ה'.
"למי שיש רכב זו לא בעיה גדולה, אבל לאנשים מבוגרים זה דורש להשתמש בתחבורה ציבורית כדי להגיע לסניף הדואר ולקבל שירותים, כמו קבלת קצבאות של הביטוח הלאומי או להסדיר תשלומים שונים או שירותי בנק הדואר. מרבית האוכלוסייה הזו לא מתמצאת בחידושים הטכנולוגיים ובשימוש באינטרנט או בטלפון החכם, והיא זו שנפגעת ראשונה מכל המהלך הזה של סגירת סניף הדואר בשכונה".
וייסלר מגדיר את המצב "שערורייה שאין כדוגמתה. אני יודע שראש העיר מודע לנושא הזה ועושה כל מאמץ בנושא הזה, אבל אני גם יודע שמדובר במהלך ארצי לסגירת סניפי דואר במסגרת הבראת חברת הדואר. גם סגרו לנו את סניף הבנק בשכונה, אבל יש מאמץ לפתוח סניף בנק ליד פארק ההיי־טק שישרת את תושבי שכונת רמות. מקימים כאן תחנת מד"א ונקודת משטרה, אבל סניף דואר, שזה שירות בסיסי לאזרח, אין לנו. זו לא רק שערורייה, זה גם כואב".
לא רק חבילות
גם סניפי הדואר בגרנד קניון בשכונה ט' ובשכונת נווה זאב, נעלו בתקופה האחרונה את שעריהם. "זו פשוט שערורייה", אומר תושב שכונה ט', "היכן בדיוק נקבל שירותי דואר? אני לא מדבר על קבלת חבילות בדואר, אלא על שירותים בסיסיים, כמו שירותי בנק הדואר וקבלת קצבאות של הביטוח הלאומי. סוגרים לנו סניפי בנקים ועכשיו גם סניפי דואר. פשוט מנתקים אותנו משירותים שהם חיוניים לנו. האוכלוסייה המבוגרת לא שולטת באינטרנט וגם לא בשירותים מקוונים, אז אנחנו יוצאים הכי נפגעים מהמהלכים לסגירת הסניפים".
"כשאומרים היום דואר", מוסיף תושב באר־שבע, "אנשים חושבים בעיקר על הדברים שהם מזמינים מעלי אקספרס או מנקסט, זה גם הפך לחזות הכל, ובגלל זה עוד ועוד עסקים הופכים למרכזים לחלוקת דואר, אבל יש שירותים בסיסיים שצריך לקבל בסניפי הדואר שהיו בלב השכונות, הבעיה שהם הולכים ונעלמים. זה מצב אבסורדי, ממתי שירותי דואר בסיסיים הפכו לפריבילגיה?".
וכשסניפים רבים נסגרים, באופן טבעי גם איכות השירות לתושב לא הופכת לטובה יותר. "הייתי לפני נסיעה לחו"ל, וכמו תמיד לפני טיסה הגעתי לסניף הדואר ב'הדסה' בעיר העתיקה בשעה מוקדמת בבוקר", מספר אלון. "כשהגעתי לסניף היו משהו כמו 20 אנשים שישבו בתוכו והמתינו בתור. הבנתי שאני צריך לחכות עוד הרבה זמן, אבל לקחתי את זה בחשבון, וכשבאתי להוציא מספר, המענה האוטומטי כתב לי שאני יכול להוציא מט"ח רק בעוד שלוש שעות. לצערי, נאלצתי ללכת להמיר את הכסף בצ'יינג' שנתן לי שער המרה פחות טוב, לא יכולתי לחזור לדואר שלוש שעות לאחר מכן. זה מסוג הדברים שרק גורמים לך להתרחק מהדואר גם כשאתה ממש צריך את השירות שלו".
"תלונות חריפות"
סוגיית סגירתם של סניפי הדואר בבאר־שבע הגיעה גם לשולחנו של ראש העירייה, רוביק דנילוביץ'.
ביום שני השבוע שיגר דנילוביץ' מכתב דחוף למנכ"ל דואר ישראל, דוד לרון, בו הוא מציין כי "תושבים רבים פונים אלינו בתלונות חריפות על סגירת סניפי דואר ישראל בעיר וצמצום פעילות רשות הדואר באופן ניכר. מהלך זה, ללא תיאום מול הרשות והסברה נכונה על החלופות, יפגע משמעותית בשירות הניתן לתושבי העיר, ודאי למבוגרים ולקשישים, לאוכלוסיות קשות יום, הנשענות על השירותים הניתנים בסניפי הדואר בסמיכות למגוריהם".
קראו גם:
יצוין כי זו לא הפעם הראשונה שראש עיריית באר־שבע נדרש לנושא הזה. לפני שלוש שנים, בשלהי חודש יוני, שיגר דנילוביץ' פנייה דחופה למנכ"ל חברת דואר ישראל דאז, דני גולדשטיין, בה הוא התריע כי כוונת חברת דואר ישראל לסגור סניפים בשכונות הוותיקות של העיר ללא חלופות או פתרונות, תוך צמצום ניכר בפעילות רשות הדואר בבאר־שבע תפגע משמעותית בשירות הניתן לתושבי העיר.
תגובת דואר ישראל
מדואר ישראל נמסר בתגובה לפניית "מיינט באר שבע והנגב" כי "הדואר עובר רפורמה נרחבת ונדרשת, שהמטרה החשובה ביותר שלה היא לשפר משמעותית את השירות ולייצב את החברה. כחלק מכך נעשים שינויים בפריסה של הסניפים לצד השקעה בפתרונות דיגיטליים ובשיתופי פעולה מקומיים שחוסכים את הצורך להגיע מלכתחילה לסניף. בסופו של התהליך, הציבור כולו יקבל דואר טוב יותר ונגיש יותר".
עוד נמסר: "היום כבר לא צריך להגיע לסניף בשביל למשוך קצבאות. יש כרטיס 'דיירקט' לתשלום בכל קופה בבתי עסק, לתשלום באתרי אינטרנט ישראלים, כולל תשלום חשבונות חשמל ועירייה או למשיכת מזומן עד 4,000 שקל ביום מכל כספומט של כל בנק. גם לא צריך סניף בשביל לאסוף חבילה. אפשר לבחור בנקודת איסוף בעסק קטן ליד הבית בלי תור בקליק ועם שעות גמישות. השינויים חדשים ומובן שיש תקופת הסתגלות, אבל המטרה היא שבסופו של התהליך, הדואר יהיה באמת טוב יותר ונגיש יותר".