המעקב אחר תנועת בני אדם במרחב הציבורי בבאר־שבע נעשה באחרונה הרבה יותר הדוק וממוקד. כמעט בכל צומת, פארק ופינה בעיר, תמצאו היום מצלמות אבטחה המצלמות את התושבים בלי שהם מודיעים לחדירה לפרטיות.
כך גם בצומת הרחובות סמילנסקי - ההגנה בעיר העתיקה. מצלמות האבטחה המותקנות במקום מתעדות כל צעד ושעל של עוברי האורח. הולכי הרגל והנהגים לא תמיד מודעים למעקב הצמוד, מה גם שאין במקום שום שלט המיידע את הציבור שהמקום מצולם, כפי שמתחייב.
5 צפייה בגלריה
מצלמות ברחוב ההגנה
מצלמות ברחוב ההגנה
בעבר אירעו תקריות אלימות באזור. מצלמות ברחוב סמילנסקי
(צילום: הרצל יוסף)
לכאורה מדובר במעקב אחר כלי הרכב בחניות ובמבני הציבור שבסביבה, אולם לתוך הפריים נכנסים לא פעם אנשים תמימים שמצולמים שלא כרצונם ובלי שאיש ביקש את הסכמתם.
יצוין כי מדובר באיזור בילוי, ולא אחת אירעו שם תקריות אלימות, והמצלמות בהחלט יכולות לסייע.
"באמת לא ידעתי שיש כאן מצלמות", אומרת סטודנטית העושה את דרכה למרכז הצעירים. "מה זה, פרטי או של העירייה?", היא שואלת ואנחנו מעדכנים אותה שהרשות המקומית מתכוונת לרשת את המרחב הציבורי באלפי מצלמות כדי להגביר את הביטחון האישי של התושבים. "אני באמת מבינה את המניע והצורך", היא מציינת, "אבל מי אמור לפקח על התמונות שלא יפלו לידיים לא נכונות?".

עדשה בכל פינה

בדו"ח מבקר עיריית באר־שבע לשנת 2018 המבקר אבי פוגל נוגע בנקודה חשובה וכותב: "בעקבות התפתחות הטכנולוגיה, האפשרות לפגוע בפרטיות באמצעות שימוש במצלמות אבטחה במרחב הציבורי גדלה עד בלי היכר, דבר המחייב התערבות על ידי קביעת כללים".
על הכללים נתעכב בהמשך, אולם תחילה נתמקד בנתונים ובכמות האדירה של מצלמות אבטחה שהשתלטו על המרחב הציבורי, כמות שעתידה לגדול עוד.
פריסת מערך המצלמות ברחבי העיר החלה בשנת 2010 כשהותקנו עשרות מצלמות שצילמו בעיקר מבני ציבור ורכוש ציבורי, ונועדו להגן עליהם מפני ונדליזם.

5 צפייה בגלריה
מצלמה מרכז צעירים
מצלמה מרכז צעירים
איזור הומה בשעות הלילה. מצלמות במרכז הצעירים
(צילום: הרצל יוסף)

שמונה שנים אחר כך, מספר המצלמות שהותקנו בעיר עמד כבר על יותר מאלף, והן נפרסו בפארקים, צירי תנועה, מזרקות, מתקני עירייה, מוסדות חינוך וציבור, ומקומות נוספים במרחב הציבורי.
מאז מבצע "שומר החומות" בחודש מאי אשתקד, מדיניות רישות העיר במצלמות עלתה מדרגה, בייחוד בגלל הפגיעה בביטחונם האישי של התושבים ובעבריינות לסוגיה השונים המשתוללת ברחובות.
נכון להיום מותקנות ברחבי העיר באר־שבע כ־2,900 מצלמות שעליהן יתווספו לפי התכנון עוד 1,400 מצלמות בשלוש השנים הקרובות, ובסך הכל יהיו בעיר כ־4,300 מצלמות אבטחה שיצלמו 24 שעות, שבעה ימים בשבוע שטחים נרחבים בעיר.
הגדלת כמות המצלמות בעיר נובעת גם מהקמת השכונות החדשות במסגרת הסכמי הגג, ובניית פרויקטים ומיזמים רבים, חלקם הגדול מבני ציבור המוקמים מכספי משלם המסים.
ההתפתחויות הטכנולוגיות מאפשרות היום להציב מצלמות כמעט בכל מקום, והן נועדו לסייע לשמור על הסדר הציבורי ולמנוע עבירות, להגן על הרכוש, ובעיקר להגביר את הביטחון האישי. חשוב גם לזכור שבמקרה של עבירה פלילית, מערך המצלמות מספק למשטרת ישראל ראיות המשמשות אותה בבית המשפט.

מתועדים בפארק

השבוע סיירנו בכמה מקומות בעיר שבהם מותקנות מצלמות ונוכחנו לדעת שכמעט בלי ששמנו לב המצלמות הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף העירוני.
אצטדיון טרנר, חניון ויטמן, השוק העירוני, מוזיאון הנגב, מקיף טוביהו, מרכז הצעירים, תיאטרון הפרינג', פארק וינגייט, פארק יעלים, הפארק האוסטרלי, מרכז "אורות" ומתחם הקטר, הם מקצת האתרים בעיר המרושתים במצלמות.

5 צפייה בגלריה
מצלמה ברחוב ויטמן
מצלמה ברחוב ויטמן
מצלמות בחניון ויטמן
(צילום: הרצל יוסף)

5 צפייה בגלריה
מצלמה שוק באר שבע
מצלמה שוק באר שבע
וגם בכניסה לשוק
(צילום: הרצל יוסף)

בגן הפעמון בשכונת נווה נוי אנחנו פוגשים זוג צעיר שמתנשק באחת הפינות המוצלות בגן הענקי. אנחנו שואלים אותם אם לא מפריע להם שיש מצלמות המתעדות אותם. "אני חושב שכן", משיב דני, סטודנט להנדסה במכללת סמי שמעון, ומוסיף, "לא הייתי רוצה שיפלשו לפרטיות שלנו, אני חושב שאלה מאבני היסוד של הדמוקרטיה". חברתו מאיה מסכימה עימו ומציינת, "אני מאמינה שזה נעשה מתוך כוונה טובה לשמור על הציבור כי אנחנו שומעים מה קורה היום. השאלה היכן עובר הגבול בין הגברת הביטחון האישי לפלישה לפרטיות, וזו שאלה שבאמת עומדת למבחן ואין לי תשובה ברורה עליה".
בצד השני של הפארק יושבים על הדשא זוג הורים ושני ילדיהם שבאו להעביר את הזמן בחיק הטבע וליהנות מהאווירה הפסטורלית. הם ביקשו שלא לצלם אותם כדי לשמור על פרטיותם, ואנחנו שואלים אותם אם העובדה שהמצלמות שבסביבה מצלמות אותן היא לא חדירה לפרטיות.
"אני לא יודעת אם זה מצלם אותנו", אומרת ילנה, ובעלה אלכס סבור, "זה לא בסדר, מה יש לצלם פה? שישימו מצלמות בכבישים, שם כל יום יש הרוגים בגלל שנוסעים כמו מטורפים".
פגיעה בפרטיות
ומה קובע החוק באשר להצבת מצלמות אבטחה במרחב העירוני? מבקר העירייה מדגיש בדו"ח מספר 36 שפרסם כי השימוש במצלמות כרוך בפגיעה בזכות לפרטיות, ועל אוסף הצילומים המוקלט חלות הוראות חוק הגנת הפרטיות (התשמ"א - 1981) הנוגעות למאגרי מידע. הפרת הוראות אלה עלולה להגיע כדי עבירה פלילית.
כך למשל, מציין המבקר פוגל כי יש להגדיר מראש מהי תכלית הצבת המצלמה ולהשתמש בצילומים רק למטרה שנקבעה מראש. "הזכות לפרטיות היא גם זכות חוקתית מוגנת, ולכן עצם קבלת ההחלטה על הצבת המצלמה חייבת לעמוד במבחן המידתיות אם היא מותקנת בידי הרשות", מציין המבקר.


5 צפייה בגלריה
מפת מוקדי מצלמות באר שבע
מפת מוקדי מצלמות באר שבע
(הוכן ע"י אינפוגרפיקה ידיעות)

קראו גם:

עוד סוגיה חשובה שעלתה בדו"ח המבקר פוגל היא כי הגנת הפרטיות צריכה להיות שיקול מרכזי בתכנון מערך המצלמות ובאופן השימוש השוטף בו.
כך למשל, יש לתת את הדעת על מיקום המצלמות וזוויות הצילום שלהן. כמו כן יש ליידע את הציבור שהוצבו מצלמות במקום מסוים באמצעות שלטים קריאים וברורים המוצבים בסמוך למקום התקנת המצלמות. נציין שלא בכל מקום שביקרנו בו השבוע ראינו שילוט כזה.
לדברי עו"ד אבנר פינצו'ק מהאגודה לזכויות האזרח, "רישות העיר באלפי מצלמות מעקב הוא הרה אסון לחירויות הפרט. המצלמות הן רק חלק ממערכת מעקב שמדי יום מרכזת במאגר מידע תיעוד של נתיב תנועתו של כל מי שעובר במרחב הציבורי של באר־שבע. מדובר במידע אישי רגיש שכיום כבר ניתן לעיבוד בטכנולוגיות מתקדמות כמו זיהוי פנים למשל".
עוד מוסיף עו"ד פינצו'ק, "השימוש במידע האישי ובמיוחד העברתו לגורמים נוספים דוגמת משטרת ישראל, חייב להיות כפוף להגבלות ולסנקציות נוקשות, ובהעדרן של אלו, כל רשות מקומית עושה דין לעצמה ומדרדרת אותנו לעבר חברת מעקב שבה באר־שבע תהיה דומה יותר ויותר לבייג'ין".
דובר עיריית באר־שבע, אמנון יוסף, מסר בתגובה: "מיקום המצלמות נקבע על ידי העירייה בשיתוף ובהסכמת משטרת ישראל, תחנת באר־שבע. המיקום נבחר על פי פוליגונים (אזורים) ונתוני מודיעין על 'נקודות חמות' המשלבת צורכי ביטחון אישי, מניעת פשע וונדליזם. הגוף המפקח הוא הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים".

















רחוב ההגנה. בסמוך מוקדי בילוי

רחוב סמילנסקי.

עו"ד אבנר פינצ'וק | צילום: אסף פינצ'וק

האזורים בהם מוצבות מצלמות | אינפוגרפיקה: ידיעות אחרונות

// צילום: הרצל יוסף

מעבים את מערך האבטחה
מ–1 בספטמבר: יופעלו שירותי שמירה וייגבה היטל שמירה מהתושבים ‰ במקביל יוקם מוקד ביטחון חדש
משרד הפנים אישר את בקשת עיריית באר־שבע להפעיל שירותי שמירה ולגבות היטל שמירה מהתושבים כבר מ־1 בספטמבר.
במסגרת זו תהיה פריסה רחבה של מצלמות אבטחה ברחבי העיר שתכליתה לחזק את הביטחון האישי של התושבים ולשמור על הסדר הציבורי.
ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', עדכן כי בשבועות האחרונים הותקנו 25 מצלמות אבטחה חדשות בכמה רחובות וצירים מרכזיים בשכונת רמות. דנילוביץ' בישר עוד כי "בימים אלה החלה הקמה של מוקד ביטחון חדש, בנפרד מהמוקד העירוני, שיתמקד במשימת הביטחון האישי ושמירה על הסדר הציבורי".
עוד הוסיף ראש העירייה, "מוקד הביטחון יפעל כמרכז שליטה של הכוחות בשטח (סיירת הביטחון, השיטור העירוני, פקחים מסייעים, 'משמר השכונה', ועוד) בתיאום עם כוחות המשטרה ומג"ב. פריסת המצלמות תאפשר תגובה מהירה של הכוחות, מניעה והרתעה, ותסייע בתפיסה של חשודים".