רגע לפני ההצבעה על תקציב המדינה: היום (רביעי) החליטה הממשלה להוציא לפועל את הסדרת של שלושה ישובים עבור האוכלוסייה הבדואית. בנוסף הוחלט על הקמת עיר חדשה.
1 צפייה בגלריה
כפר לא מוכר בפזורה
כפר לא מוכר בפזורה
כפר לא מוכר בפזורה
(צילום: הרצל יוסף)
מדובר בהכרה ביישובים הלא מוכרים כפר רחמה, הסמוך לירוחם, המונה כ-3,000 נפש, כפר חש'ם זנה, ליד נבטים, המונה אף הוא כ-3,000 נפש וכפר עבדה, סמוך למצפה רמון, שאוכלוסייתו מונה כ-1,000 תושבים.
לאחר אישור החלטת הממשלה יבצעו משרדי הממשלה הנוגעים בדבר (משרדי ראש הממשלה, האוצר, בינוי ושיכון, רווחה, פנים ימינהל התכנון) עבודת מטה תוך התייחסות לסוגיות שונות, בהן תביעות בעלות על הקרקע.
במקביל אמורה להיות מוצגת בפני הממשלה, בתוך 90 יום, תכנית מפורטת של הגורמים המקצועיים מטעם אותם משרדים באשר להקמת שלושת הישובים החדשים, כמו גם של העיר הבדואית החדשה, שאף היא חלק מההחלטה.
"מדובר בהתיישבות הטומנת בחובה פוטנציאל לשיפור מצבה הסוציואקונומי של האוכלוסייה", נכתב בהחלטת הממשלה, " כי הורדת רמת התחלואה, שיפור ברמת ההשכלה והתעסוקה, פיתוח מסחר תחילה לטובת אוכלוסיית היישוב.
קראו גם >>
"ככל שפעילות היום יום, החינוך, התרבות והפנאי יאורגנו במסגרת היישובית, כך ניתן לצפות כי הצעירים והנוער ביישוב החדש יוכלו לרכוש יכולות ומיומנויות, אשר יקלו עליהם במציאת עבודה. יצירת המסגרות היישוביות תתרום גם להגדלת פוטנציאל התעסוקה של הנשים, דבר שעשוי לתרום משמעותית לשיפור ברמת ההכנסה של משקי הבית על כל המשתמע מכך. יישובי הקבע יאפשרו מגורים נאותים לאוכלוסייה הבדואית, לרבות זוגות צעירים ומחוסרי דיור".
שר הרווחה, ח"כ מאיר כהן, הממונה על הסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב: "במשך שנים רבות נהגו ממשלות ישראל במדיניות מכוונת של הסתר פנים מהמתרחש בנגב, באיזה סוג של ציפייה שהסוגיה הזו תיפתר מעצמה. החלטת הממשלה היא בשורה חשובה עבור כלל החברה בנגב".
מנכ"לית משרד הרווחה, סיגל מורן: "התכנית יוצאת לדרך בגיבוי מלא של כל משרדי הממשלה הרלוונטיים. הסדרת יישובי הבדואים היא לא רק עניין תכנוני אלא כזה שנוגע בתחומים רבים, כמו חינוך, רווחה, תחבורה ופיתוח. אני מאמינה שיישום התכנית ישנה לטובה את מציאות החיים בנגב".
החלטת הממשלה היא פועל יוצא של דרישת רע"מ במסגרת ההסכמים הקואליציוניים בדבר הסדרת ההתיישבות הבדואים בנגב, הכוללת הכרה במספר כפרים לא מוכרים.
"זה יום היסטורי", אמר למיינט באר-שבע ראש עיריית רהט, פאיז אבו סהיבן, "וצעד חשוב לאוכלוסייה הבדואית. סוף סוף רואים בנושא הזה את האור בקצה המנהרה. אנחנו מברכים ושמחים על ההחלטה. מדובר בהחלטה חשובה שסוללת את הדרך לתהליך ההכרה בשאר היישובים הבלתי מוכרים".
לדברי מעיגל אלהוואשלה, רכז השטח של המועצה האזורית לכפרים הבלתי מוכרים, הפעיל במאבק להכרה ביישובי הפזורה, "זה היה החזון של חבר הכנסת המנוח סעיד אלחרומי, שהיה תושב הנגב והלך לעולמו לפני מספר שבועות. הוא נלחם למען הסדרת יישובי הפזורה. קודם לקבלת החלטת הממשלה מהיום נועדו ראשי הוועדים של הכפרים עם ח"כ מנסור עבאס לפני מספר ימים ונתנו לו את ברכת הדרך ללכת על המהלך הזה".
בתגובה להחלטת הממשלה לאשר את הקמתם של עיר בדואית חדשה ושל שלושה יישובים כפריים לטובת התיישבותם של תושבי הפזורה הבדואית ביישובי קבע , ציינו היום בתנועת "רגבים", כי חרף לחצים כבדים מצד רע"מ לשנות את נוסח החלטת הממשלה, הנוסח שהתקבל היום בממשלה, לטענתם, הינו זהה כמעט לחלוטין להצעה שקידמה הממשלה הקודמת בראשותו של בנימין נתניהו.
"הדברים שאמרנו אז", אמר מנכ"ל 'רגבים', מאיר דויטש, "נכונים גם להיום. החלטת הממשלה האמורה הינה סיכוי לצד סיכון. החלטת הממשלה החדשה קובעת תנאים לפינוי הפזורה ליישובי קבע בתקופה קצובה בזמן ובמידה ותנאים אלה לא יתממשו – הקמת היישובים תבוטל.
"מצד שני, חובת ההוכחה היא על הממשלה. עד היום, ממשלות ישראל ידעו לתת את הגזרים אבל נמנעו מאכיפת המקלות. גם תכנית זו בנויה ממקלות וגזרים ועל הממשלה להוכיח כי בכוונתה ליישם את המהלך עד סופו".
לדבריהן של אורטל פרלמן שמואלי וג'ולי קייט, מראשי "הפורום לקידום הנגב", "החלטת הממשלה הזו מוכיחה כי התושבים הבדואים בישראל הינם אזרחים עתירי זכויות. כעת, על הממשלה להוכיח לתושבי הנגב כי זכותם לחיים בביטחון תמומש. יש לצאת למבצע איסוף כלי הנשק הלא חוקיים במגזר הבדואי תוך החזרת המשילות לנגב. זו לא זכות, אלא חובה. מגיע לילדינו עתיד בטוח. די להפקרות בדרום".
ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון, בירך על ההחלטה: "ההתיישבות הבלתי חוקית של הפזורה הבדואית, כמו כן, רמת הפשיעה הגבוהה, פוגעת בכלל, הן בתושבים היהודים והן בתושבים הבדואים. הסדרה וחיזוק המשילות תטיב עם כלל תושבי הנגב. את היישובים הבדואים צריך להסדיר ואת ההתיישבות היהודית צריך להרחיב. זה הזמן להשקיע הנגב לטובת כולם".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב