סוף טוב לסאגה העגומה של הדיירים מכיכר קפלן בבאר־שבע. שלוש שנים וחצי לאחר שנאלצו להתפנות מהבניין שהוכרז כמבנה מסוכן, קיבלו הדיירים אישור לשוב לדירותיהם לאחר שהבניין בשכונה א' שופץ ושוקם.
תקופה לא פשוטה בכלל עברה על הדיירים שהתפנו. חלקם נדדו בין דירות ארעיות, בין קרובי משפחה, ולעיתים לנו אצל חברים שפתחו עבורם את ביתם. מרגע שניתן האישור לחזור לדירות, נראה שהבניין חזר לחיים. רבים מהדיירים היו עסוקים השבוע בשיפוץ הדירות לקראת חזרה, אחרים כבר פרקו רהיטים והתרגלו מחדש לדירתם. "אנחנו מאושרים", אמרה אנדה ליברמן, יו"ר הוועד שעסקה בנושא שיקום המבנה.
1 צפייה בגלריה
הבניין בשכונה א'. "הפיתוח יפה"
הבניין בשכונה א'. "הפיתוח יפה"
הבניין בשכונה א'. "הפיתוח יפה"
(צילום: הרצל יוסף)
כזכור, בחודש דצמבר 2017 ניתן צו פינוי לדיירים בעקבות ליקויים חמורים שהתגלו במבנה בו 48 דירות. בשלב זה עלו מספר חלופות: שיפוץ המבנה ושיקומו או תוכנית "פינוי בינוי" שלבסוף ירדה מהפרק בגלל שלא היתה היתכנות כלכלית.
באמצעות משרד עורכי הדין "'משרד כהן, ערב ושות'" שייצג את הדיירים, החל תהליך התנעה לתכנון ושיקום יסודות המבנה ביחד עם חברת "פרי, רבין מהנדסים". לאחר התכנון יצא מכרז לשיקום. עלות השיקום של הבניין הוערכה בארבעה מיליון שקלים, כלומר כ־100 אלף שקל לכל בעל דירה.
בשלב זה, היה קושי לגייס את הכספים בשל מצבם הסוציו־אקונומי של חלק מדיירי הבניין, והליך הגבייה לא היה פשוט. מדובר במעוטי יכולת, ניצולי שואה ומשתכרי קצבאות שרובם שכרו דירות חלופיות. לבסוף הצליחו לגייס מכל בעל דירה סכום של 60 אלף שקל, כאשר משרד הבינוי והשיכון השלים את היתרה.
עו"ד דן כהן, ממשרד עורכי הדין "ערב כהן ושות'", סיפר על תהליך המשא ומתן עם הדיירים: "אני חושב שהקושי האמיתי היה לקבל את אמונם של הדיירים. הנושא הזה היה מהותי מאוד עבורם.
החשש שלהם היה שלמרות השקעת הכספים, הם לא יחזרו הביתה, וכאן היה הקושי לשכנע אותם שהדברים סגורים. בסופו של דבר, לאחר הליך של שלוש שנים, הדיירים חזרו לבתיהם".
חלק מהדיירים שלא ביקרו בבתיהם מספר שנים, עסוקים בשיפוצים פנימיים בדירה לקראת היערכות לשובם הביתה, אחרים כבר מתגוררים בדירות. "זאת הרגשה מצוינת לחזור הביתה" מספרת אנדה, "הבניין נראה טוב, הפיתוח יפה, ואני רוצה להודות לראש העירייה, רוביק דנילוביץ', למשרד השיכון, ולאגודה לתרבות הדיור על הסיוע והתמיכה".
כל העדכונים - חדשות באר שבע