חגיגות יום העצמאות אמורות להיות מהאירועים המשמחים והצבעוניים ביותר, אך זו לא הפעם הראשונה שהפעלת הזיקוקים והדי הפיצוצים, הנשמעים באירועי יום העצמאות, מעוררים אצל אזרחים רבים תגובה פוסט טראומטית, ובמיוחד אצל הלומי קרב.
סימפטומים של תגובות פוסט טראומטיות מתעוררים לא רק אצל הלומי קרב, כי אם גם אצל ילדים קטנים, כמו גם בקרב אנשים חרדתיים וגם אצל בעלי חיים.
2 צפייה בגלריה
שלט שפורסם בבאר שבע הקורא לביטול מופע הזיקוקים
שלט שפורסם בבאר שבע הקורא לביטול מופע הזיקוקים
שלט שפורסם בבאר שבע הקורא לביטול מופע הזיקוקים
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
בימים האחרונים מתנהל קמפיין ציבורי, במסגרתו מתבקשים ראשי הרשויות המקומיות לוותר על הפעלת הזיקוקים במסגרת חגיגות יום העצמאות או לחילופין להפחית משמעותית את עוצמת הדי הפיצוצים של הזיקוקים.
על שלטי חוצות בערים רבות בארץ פורסמו פניות ישירות לראשי הרשויות. "רוביק, יש באר־שבעים שזיקוקים עושים להם טריגר. אולי השנה נוותר על זה?", הוא נוסח הפנייה שפורסמה למשל בבאר־שבע. יש לציין כי לא מדובר בקמפיין מקומי, אלא באחד שרץ בכל רחבי הארץ. חלק מראשי הרשויות באזור הנגב כבר נענו לפנייתם של מובילי הקמפיין.
השבוע הצטרף לקריאה גם חבר מועצת העירייה צח ברק, שביקש מראש עיריית באר שבע לבטל את מופע הזיקוקים. "מופע הזיקוקים המרהיב עבור חלק נכבד מאוד מהאוכלוסיה שלנו הוא הסיוט של הלומי הקרב הפוסט טראומטיים", כתב ברק בפנייתו. "חבר טוב, תושב העיר שלנו וגם לוחם שריון משוחרר, כתב לי: 'למה מתעללים בי ככה? בשבילי ערב יום העצמאות הוא קרב לכל דבר, למה אני צריך לשבת בממ"ד עם אטמים?'".
"נושא הפעלת הזיקוקים", אמר השבוע ל"מיינט באר שבע והנגב" שמעון מלול, יו"ר מחוז דרום של ארגון נכי צה"ל, "עולה מזה שנים ככל שמתקרב יום העצמאות. הזיקוקים משפיעים על מי שסובל מפוסט טראומה, ולא מדובר רק בהלומי קרב, אלא גם במגזרי אוכלוסייה נוספים שסובלים מפוסט טראומה ותגובות חרדתיות שלא נובעות דווקא מהרקע הצבאי. פנינו בשעתו לרשויות וביקשנו להפחית את עוצמת הזיקוקים שיופעלו ביום העצמאות כדי לא לפגוע באותן אוכלוסיות. ברור לנו, שיום העצמאות, יום חגה של המדינה וחג לכל עם ישראל. אין לנו כוונה להשבית את שמחת החג, רק ביקשנו שיתחשבו בכל אותם שסובלים מפוסט טראומה. התברר לנו, שהפנייה שלנו נעשתה מאוחר, לאחר שבמרבית הרשויות המקומיות כבר הוקצה התקציב לכך ונרכש הציוד לצורך הפעלת הזיקוקים, כולל רכישת הזיקוקים עצמם. לאחר החג הקרוב נדאג בצורה מסודרת מול השלטון המקומי על מנת להסדיר את הנושא בצורה מסודרת".
2 צפייה בגלריה
יום עצמאות
יום עצמאות
מה יחליטו הרשויות בנגב? יום העצמאות
(צילום אילוסטרציה: עידו ארז)

"חלק בלתי נפרד"

כיצד ינהגו אם כך הרשויות בנגב? בבאר־שבע יתקיים מופע הזיקוקים בערב החג כמתוכנן. מעיריית באר־שבע נמסר: "בערב יום העצמאות ה־74 למדינת ישראל יתקיים ברחבת העירייה מופע זיקוקי דינור לטובת תושבי העיר".
בהמשך פרסמה העירייה פוסט בו נכתב: "מופע זיקוקי הדינור שיתקיים השנה יהיה האחרון במתכונת זו. החל מהשנה הבאה ניערך מבעוד מועד להכנת חלופה מותאמת והולמת שתיצור חוויה לכל התושבים".
בנתיבות הוחלט כי השנה לא יופעלו זיקוקי דינור במסגרת אירועי יום העצמאות. מעיריית נתיבות נמסר כי "לאורך שנים זיקוקים היו חלק בלתי נפרד ממסורת יום העצמאות והיוו את יריית הפתיחה לחגיגות. לאחרונה עולה המודעות לנזקי המופע והשפעתו השלילית על קבוצות שונות באוכלוסייה, כגון הלומי קרב וילדים שקולות הנפץ מזכירים להם את קולות המלחמה המוכרים לנו היטב. בנוסף, הזיקוקים פוגעים בסביבה וגם בבעלי חיים החווים פחד מקולות הנפץ. בשל כך בחרנו השנה לקיים את החגיגות ללא זיקוקים".
מעיריית אופקים נמסר: "העירייה ערה לקונפליקט בנושא הזיקוקים, אולם עם זאת, מדובר בסמל אשר מזוהה עם חגיגות העצמאות של מדינת ישראל. לכן צמצמנו את היקף מופע הזיקוקים, גם מבחינת הכמות וגם מבחינת זמן המופע. כל זאת על מנת לאזן ככל האפשר בין הרצון להמשיך במסורת לבין התחשבות בצרכי הנפגעים".
מעיריית ערד נמסר: "בחג הקרוב תקיים העירייה מופע זיקוקים מרהיב, תוך התחשבות במכלול השיקולים בקביעת מיקום האירוע ומתן הודעה מסודרת לתושבים. העירייה קשובה לתושבים ולשינויים בנושא, ובשנה הבאה יישקל ביטולו של המופע לטובת תחליפים כגון מופעי אורות ולייזר".
מהמועצה המקומית ירוחם נמסר: "סוגיית הזיקוקים מעלה שיח חשוב וערכי. אנו ערים לו וצועדים ברגישות רבה בתפר שבין הסובלים מרעשי הזיקוקים למי שרואה במהלך זה מסורת ארוכת שנים המרגשת את כולנו. לאחר שיח, התייעצות והתלבטות נתקבלה החלטה יישובית לקיים את מופע הזיקוקים המסורתי בשעה סבירה ולמשך זמן קצר. אנו קשובים לרגשות הציבור ונבחן את הסוגיה הזאת לקראת השנה הבאה".
תושבים בדימונה חתמו על עצומה הקוראת לבטל את מופע הזיקוקים. בעקבות הפניות, החליט ראש עיריית דימונה, בני ביטון, שלא לקיים את מופע הזיקוקים בעיר.

"תנו לעם ליהנות"

בתוך כך, במסגרת "שבתרבות" שהתקיימה בבאר־שבע, התייחס תא"ל (מיל.) אביגדור קהלני, בעל עיטור הגבורה ממלחמת יום הכיפורים ובעל עיטור המופת ממלחמת ששת הימים ולשעבר השר לביטחון פנים, לנושא הפעלת הזיקוקים ביום העצמאות ולהחלטת רשויות מקומיות לבטל את מופעי הזיקוקים בערב יום העצמאות. "יש להמשיך ולשמח את תושבי המדינה בזיקוקי דינור", אמר קהלני, "למי שיש בעיה, שיבוא לחגיגות לאחר הזיקוקים. אי אפשר לכפות על הציבור דבר שהוא בעיה שלך. העם רוצה זיקוקים. תנו לעם ליהנות".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב