11 שנים לאחר שנחשפה הפרשה שבמסגרתה נאשמו חברת קצא"א ומנהליה דאז בשורה של מחדלים וכשלים שהובילו לזיהומו של נחל צין. בית משפט השלום בבאר־שבע גזר את דינם של החברה ושל מנהליה שהועמדו לדין.
1 צפייה בגלריה
הזיהום בנחל צין. נשקפה סכנה לבעלי החיים
הזיהום בנחל צין. נשקפה סכנה לבעלי החיים
הזיהום בנחל צין. נשקפה סכנה לבעלי החיים
(צילום: הרצל יוסף)
בגזר הדין קבעה השופטת שרה חביב, כי חברת קצא"א תשלם קנס בסך 1.6 מיליון שקלים. על מנכ"ל קצא"א דאז, יאיר וידה, נגזר קנס של 75 אלף שקל, על סמנכ"ל ההנדסה בקצא"א והאחראי על עבודות השיפוץ בעת האירועים, שלומי לוי, נגזר קנס בסך 150 אלף שקל, ועל מנהל הפרויקט מטעמה של קצא"א, ניר סביון, נגזר קנס של 100 אלף שקל.
קראו גם:
בית המשפט קבע כי חברת קצא"א ומנהליה נושאים כל אחד לפי חלקו באחריות למחדלים ולכשלים שהובילו לזיהום שטח נרחב בנחל ובסביבותיו עם דליפת מאות אלפי ליטרים של דלק סילוני, ועקב כך נגרמה פגיעה סביבתית בהיקף עצום.
בית המשפט הותיר על כנה את הרשעת הנאשמים וקבע כי "בחינת חומר העבירות בנסיבותיה מובילה למסקנה כי אין לבטל את הרשעת הנאשמים בדין. לאור הנזק החמור שנגרם לאיכות הסביבה, העובדה כי מדובר בשני אירועים סמוכים יחסית, ולאור העובדה כי מדובר בהתנהלות היורדת לשורש עיסוקם של הנאשמים כמנהלים בחברה שכלל עיסוקה הוא חומרים מסוכנים".
שמונה נאשמים נוספים בפרשה הזו, ובהם שני תאגידים, כבר נידונו והוטלו עליהם קנסות בהיקף כולל של מאות אלפי שקלים.

קרקע מזוהמת

כזכור, הוגש בשעתו כתב האישום נגד הנאשמים בפרשה הזו בגין שני אירועים בהם נפגע צינור הובלת הדלק הסילוני של קצא"א במהלך עבודות שיפוץ בחודשים יוני וספטמבר 2011. כתוצאה מהפגיעות בצינור נגרם נזק כבד לערוץ נחל צין וסביבותיו.
כעולה מהכרעת הדין בפרשה הזו, נפגע הצינור על ידי מחפר ("באגר") וכתוצאה מכך דלפו מאות אלפי ליטרים של דלק סילוני לעבר נחל צין. חלק מהדלק זרם במורד נחל צין וחלקו הותז במעלה הנחל ועל הגבעות שמסביבו. כתוצאה מהפגיעה זוהם שטח של כ־60 דונם בנחל וסביבתו.
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "האירוע החמור מדגיש את הסכנה בתשתיות דלקים מזהמים ואת החשיבות בגמילת ישראל מדלקים פוסיליים והתקדמות לאנרגיות מתחדשות"
במהלך ביצוע עבודות השיקום פונו מהנחל וסביבותיו כ־26,500 טון של קרקע מזוהמת. לפי חוות דעת של מומחים שהוגשו על ידי המדינה, נגרם אובדן בית גידול של ערוץ הנחל ונשקפה סכנה לבעלי חיים במקום ולבעלי חיים שניזונים מצמחייה שנפגעה מהדלק שדלף.
בעקבות גזר הדין נמסר מהפרקליטות: "בית המשפט הותיר על כנה את הרשעת הנאשמים ודחה את בקשתם לביטול ההרשעה. כמו כן גזר בית המשפט קנסות כספיים בהיקפים משמעותיים על חברת קצא"א ומנהליה אשר מבטאים את היקף וחומרת האירועים.
הפרקליטות טענה כי חברות שמייצרות סיכון לסביבה מבלי לנקוט אמצעי זהירות למניעת אירועים סביבתיים במהלך פעילותן ישאו בדין על הזיהום שנגרם ועל הנזק הסביבתי שנוצר".
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, ציינה לאחר גזר הדין, כי "הכרעת הדין בתיק, שמקורו בחקירה שביצעה המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה וכתב האישום שהגיש המשרד, הובילה לענישה לפי עקרון 'המזהם משלם'. האירוע החמור, שאינו הראשון שבו קצא"א מעורבת, מדגיש את הסכנה בתשתיות דלקים מזהמים הפרוסות בכל רחבי המדינה ואת החשיבות בגמילת ישראל מדלקים פוסיליים (דלקים שנוצרים מהתאבנות של אורגניזמים בסביבה מחוסרת חמצן - ע.ב.מ) במהירות האפשרית והתקדמות לאנרגיות מתחדשות ונקיות".
לעדכונים - חדשות באר שבע