מחפשים צל: מי יגונן על הולכי הרגל החשופים לשמש הקופחת? בחודשי הקיץ הלוהטים עולה שוב הסוגיה של היעדר הצללה ברחובות רבים בבאר־שבע, למרות שבשבועות רבים קשה עד בלתי נסבל להיות בחוץ במהלך שעות הצהריים.
3 צפייה בגלריה
מחאת פעילי הארגון
מחאת פעילי הארגון
מחאת פעילי הארגון
( צילום: אליענה זלר)
ארגון "מגמה ירוקה" מוביל בשבועות האחרונים קמפיין תחת הסלוגן "מחאת השמשיות" ודורש מעיריית באר־שבע להציב את נושא ההצללות בעדיפות עליונה.
עשרות פעילים ותושבי העיר מחו במספר מפגשים על היעדר הצללה ברחובות העיר. הדרישה שלהם היא לשפר את המצב באופן מיידי.
"אנחנו מתמקדים בעיקר בשכונות הוותיקות בגלל שיש בהן אוכלוסיות של מבוגרים ואוכלוסיות מוחלשות שצריכות את ההצללה הזאת, יש לי שכנה שלא יכולה להגיע למכולת השכונתית", אומר עומרי טל, מארגן קהילתי של תא באר־שבע של "מגמה ירוקה".
קראו עוד>>>
"אם אנחנו מתחשבים באמת בעבודה שמשבר האקלים פוגע באוכלוסיות חלשות יותר", מוסיף טל, "אלה גם אוכלוסיות שיהיו חשופות בכל שינויי האקלים, גם מבחינת התכנון בעיר, כלומר מבחינת היעדר הצללה, ובגלל זה, צעדנו בשכונה ג' ובשדרות שז"ר כשעשינו את המחאה שלנו.
3 צפייה בגלריה
עצים שנכרתו במקיף א' ללא אישור
עצים שנכרתו במקיף א' ללא אישור
עצים שנכרתו במקיף א' ללא אישור
(צילום: פרטי)
"העירייה נוטעת עצים, אבל אלה יתנו צל רק בעוד כעשר שנים, אנחנו חייבים פתרון למחר, כלומר הצללה מלאכותית כמו בצומת מצדה - רגר, בסוף לעירייה יש פתרונות קיימים".

"לפעול כבר עכשיו"

לא בכדי בחרו הפעילים לצעוד במחאה שקיימו מרחבת העירייה ומשם לשדרות שז"ר. באזור זה ממוקמים מוסדות נותני שירות, בהם קופת חולים מחוזית, מס הכנסה, משרדי מ.ע.מ, מס רכוש, ועוד, ולאורך השדרה אין הצללה להולכי רגל שחשופים לשמש הקופחת במרחב ציבורי מלא פעילות ושוקק חיים.
גורמים בארגון "מגמה ירוקה" סבורים כי "לשלטון המקומי האחריות והיכולת לנקוט בפעולות אקלימיות משמעותיות", וזאת בהיערכות מתאימה בשטח. מעבר לנטיעת עצים, שכפי שטוענים פעילי "מגמה ירוקה", יעילים בטווח הארוך, יותר ויותר רשויות משתמשות באמצעים אחרים כגון ברזנטים וסוככים להצללה.
אדם חסן, פעיל ב"מגמה ירוקה", מדבר על חשיבות הנושא ועל פתרונות אפשריים: "עם הזמן אנחנו לאט לאט מתקדמים עם משבר האקלים והחום הולך וגובר, ובאר־שבע היא אחת הערים שמשבר האקלים עלול לפגוע באנשים שגרים בה.
"צריך בבאר־שבע לשים דגש על הצללה בגלל האקלים באזור, ובגלל אוכלוסייה מבוגרת. רוב הרחובות כאן בלי הצללה, ובמיוחד ברחובות שיש בהם המון תנועה, לדוגמה שדרות שז"ר, וזה רחוב שהולכים בו הרבה אנשים מבוגרים. יש הרבה אזורים כאלה, אז צריך לפעול כבר עכשיו כדי למנוע אסונות עתידיים שיכולים להתרחש כמו מכות חום, עלייה באשפוזים של מבוגרים".
3 צפייה בגלריה
עומרי טל
עומרי טל
עומרי טל
(צילום: נעם יוספי)
אנשי המגמה מוסיפים כי גם בבתי הספר יש לבצע הצללות מלאכותיות במקומות בהם חצר המשחקים חשופה לשמש. עשרות הפעילים והתושבים בצעדת המחאה שהתקיימה באחרונה, דרשו לא לזלזל בנושא, וביקשו מהעירייה לנקוט בצעדים מיידיים ללא דיחוי.
"מטרת המחאה, כפי שהסבירו הפעילים, היא להגביר את המודעות לנושא. "זה נושא חשוב מאין כמוהו שקשור לבריאותם של התושבים ולאיכות החיים שלהם". לדבריהם, כל תכנון של מבנים שהעירייה יוזמת בעתיד, חייב לקחת בחשבון את סוגיית ההצללה.
בארגון מציינים כי תופעה של כריתת עצים, שאינה נעשית באישור, כפי שאירע בעבר בבאר־שבע, נתפסת כחמורה במיוחד. "זאת עבירה על החוק", הם מדגישים.
כזכור, מוקדם יותר השנה נחשף ב"ידיעות הנגב" וב"מיינט באר שבע" על עצים בני עשרות ואולי מאות שנים שנכרתו במתחם בית הספר התיכון מקיף א'. לדברי פעילים סביבתיים שניסו לברר את הסוגיה, לא ברור מי נתן את ההוראה לכרות את העצים, והאם התקבלו האישורים המתאימים של הגורמים המוסמכים.
העירייה מסרה בזמנו כי לא ידוע לה מי כרת את העצים, וכי כריתת עצים מוגנים חייבת לקבל את אישור פקיד היערות.
מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "בניגוד גמור לטענות, עיריית באר־שבע, באמצעות מינהל ההנדסה ואגף גנים ונוף, רואים בנושא ההצללה הטבעית ערך בעל חשיבות רבה לעיר ולתושביה. העירייה השקיעה בשנים האחרונות רבות בנושא נטיעת עצים ובהקמות הצללה. בשנה האחרונה בוצעו שיקומים בצירים ראשיים בעיר, ונשתלו אלפי עצים בשדרות בנ"צ כרמל, דרך אילן רמון, בשדרות דוד חכם, בדרך בן גוריון, ועוד. בנוסף לכל אלה, נשתלים מדי שנה אלפי עצים נוספים בפארקים ובחורשות".
לעדכונים: חדשות באר שבע