הורים מהזרם הממלכתי דתי בערד טוענים שלא יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ד ביום שישי הקרוב. לטענת ההורים, העירייה לא עמדה בהבטחותיה כלפי העולים החדשים שהגיעו לעיר מאתיופיה לפני כחצי שנה.
2 צפייה בגלריה
כיתה ריקה שביתה
כיתה ריקה שביתה
איומי השבתה
(צילום המחשה: shutterstock)
ההורים טוענים כי עד היום העירייה ומשרד החינוך לא תקצבו מספיק גנים וכיתות ראויים עבורם. בעוד שברוב הגנים הממלכתיים בעיר מספר הילדים אינו עולה על 25 ילדים, ילדי העולים שנקלטו בגני החמ"ד נאלצים להצטופף בגנים מלאים ועמוסים, מה שפוגע ביכולת ההשתלבות שלהם.
"עיריית ערד ומשרד החינוך יודעים כבר יותר משנה על קליטת העלייה הצפוייה בעיר ובכל זאת לא עשו דבר להכין את מערכת החינוך הממלכתית דתית לקליטת עשרות ילדים שאינם דוברי עברית בתוך הגנים ובתי הספר", קובלים ההורים ומוסיפים: "קהילת החמ"ד קיבלה באהבה את עשרות ילדי העולים באמצע שנת הלימודים כאשר משרד החינוך והעירייה התחייבו שבשנת הלימודים הקרובה ייפתח גן חמ"ד נוסף שיוריד את מספר הילדים בכל הגנים. אך בניגוד לכל ההבטחות והמלצות כל גורמי המקצוע העירייה ומשרד החינוך מטילות את האחריות לפתיחת התקנים החסרים זו על זו ומי שמשלם את המחיר אלו הילדים וההורים שאין להם קול".

קראו גם:

2 צפייה בגלריה
גן ילדים
גן ילדים
גם הגנים יושבתו?
(צילום: shutterstock)

"במהלך הקיץ היו ילדים ששינו להם ארבע פעמים את השיבוץ, וזה חמור שבעתיים כשמדובר בילדים שגם הם וגם הוריהם לא דוברי עברית והם מגלים פתאום שבמקום להגיע לגן חובה העירייה 'העלתה' אותם לכיתה א' בניגוד לכל המלצות הפדגוגיות רק כדי שלא לפתוח גן נוסף", מספרת אחת האמהות.
בעקבות הטענות הללו, החליטו ההורים להתגייס לטובת חבריהם העולים החדשים, ויוצאים למאבק ציבורי, הכולל השבתה ב-1 בספטמבר.
"גני החמ"ד בערד הם מופת של חיים משותפים של דתיים, מסורתיים וחילונים כאחד והם גם הראשונים לקלוט עלייה באהבה ובלב פתוח", אומר דובי חלקיה, הורה ותיק בגני החמ"ד ומתמודד למועצה ברשימת "מאמינים בערד" ומוסיף: "מצער כל כך לראות שלמרות כל המאמצים שלנו לערב שרים וחברי כנסת לטובת פתיחת הגן הרביעי הציבור היקר הזה פשוט לא נמצא בסדר העדיפויות של מקבלי ההחלטות בערד, אנחנו קוראים לראש העיר להכנס לאירוע ולפתור אותו במיידי".
מעיריית ערד נמסר בתגובה: "תקן גן עומד על 35 ילדים כאשר תיגבור סייעת שנייה, על פי נוהל משרד החינוך, ניתן מעל 30 ילדים ורק בגן טרום חובה. לצערנו הרב העולים מאתיופיה מחוייבים להירשם לגני החמ״ד על פי נוהל משרד הדתות. בכל גן שיש בו עולים משובצת מתווכת שפתית שמסייעת בתקשורת. היינו יותר משמחים לשבצם לגנים הממלכתיים.
הגנים הממלכתי דתי (חמ״ד) נחשבים לאזוריים ולכן לא מאשרים פתיחת גן נוסף על חשבון המשרד והרשות המקומית נדרשת לממן סכום של חצי מיליון ש״ח (עלות גננת מלא, שעות תפעול וילדי השלמה). בגני ילדים ממלכתיים התקן של משרד החינוך הוא גן בכל שכונה ולכן מתאפשר לפתוח גן במימון משרד החינוך עם 20 ילדים והרשות המקומית משלימה ילדים לתקן שנקבע (ילדי השלמה). לצורך העניין גם בגן אפיק וגם בגן רותם היו שנים של מעל 30 ילדים ולא אישרו לנו לפצל את הגנים.
הרשות המקומית תעשה ככל שביכולתה לתגבר בסייעת נוספת בגן גפן ולתגבר את שעות התיווך השפתי בגנים האחרים. חצר גן גפן תשופץ באופן מלא במהלך חול המועד סוכות (במקום בשנת הלימודים הבאה)".