בחודש פברואר השנה נפגעה מורן (10) במהלך משחק בבית ספרה בפניה. בין היתר ספגה מכה באחת משיניה והוריה לקחו אותה לבדיקה רפואית במרפאת השיניים של קופת חולים כללית.
2 צפייה בגלריה
רופא שיניים
רופא שיניים
רופא שיניים
( צילום אילוסטרציה: Shutterstock )
לאחר בדיקה ראשונית נמסר להוריה של מורן שעליה להיות במעקב אחרי השן בה קיים חשד לפגיעה.
חודש לאחר מכן, כאשר ההורים הגיעו לבדיקה נוספת, נמסר להם על ידי הרופאה שבחנה את הצילום כי אחת משיניה של בתן נפגעה, וכי עליה יהיה לעבור טיפול שורש.
או אז גילו הוריה של מורן שיהיה עליהם להמתין לא פחות מארבעה חודשים על מנת לקבל את הטיפול הנדרש. להורים נמסר כי בכל באר־שבע ישנן שתי רופאות בלבד העובדות ב"כללית" המבצעות טיפולי שורש לילדים.
ארבעה חודשים חלפו, והוריה של מורן קיבלו טלפון מהמרפאה בה נמסר להם כי התור יידחה. שבועיים לאחר מכן קיבלו הודעה על דחייה נוספת של התור.
המקרה של מורן הוא מנת חלקם של הורים נוספים בבאר־שבע, שילדיהם צריכים לעבור טיפולי שורש במרפאות של הכללית.

2 צפייה בגלריה
רופא שיניים לילדים
רופא שיניים לילדים
רופא שיניים לילדים
(צילום: Shutterstock)

קראו גם:

ל"מיינט באר שבע והנגב" נודע כי הורים נוספים קיבלו באחרונה הודעות על דחיות של תורים להם חיכו חודשים ארוכים.
מבדיקה שערכנו עולה כי אכן ישנן שתי רופאות בלבד המבצעות טיפולי שורש בילדים, אחת מהם במרפאת הנשיאים, והשנייה במרפאות יסקי ובן־יאיר.
בדיקה שערכנו השבוע לקבוע תור לאחת מהן עולה כי אין אפשרות להשתבץ לתור עד סוף שנת 2023.
"זאת פשוט בדיחה", אומרת ד', אמא של מורן ל"ידיעות הנגב". "הילדה שלי מחכה לטיפול הזה כבר קרוב לחצי שנה. אם הייתי יודעת שהתור יידחה שוב ושוב, כבר הייתי פונה למגזר הפרטי. שאלתי את המרפאה מדוע לא פותחים תורים נוספים, ונמסר לי שהתורים הקיימים תפוסים. גם גורמים מוסמכים יותר איתם דיברתי במרפאה אמרו לי שהידיים שלהם כבולות ושהגוף היחידי שאני יכולה לפנות אליו בנושא הוא נציבות פניות הציבור של הכללית. אני מרגישה שמבחינת קופת חולים כללית הילדים שלנו הם סוג ב'. האם ילדים בתל־אביב נאלצים לחכות לטיפול שורש חצי שנה? האם אין לגוף חזק כמו הכללית אפשרות להביא לבאר־שבע רופאים למספר ימים נקודתיים כדי לסייע בעומס?".
יש לציין כי טיפול שורש במגזר הפרטי עשוי להגיע לסכום של אלפי שקלים, ובהחלט ייתכן כי הוא עשוי להימשך יותר ממפגש אחד שבין החולה לרופא.
"לא כולם יכולים ללכת לרופא פרטי, טיפול שורש עשוי להגיע לסכום של חצי משכורת", מספר אלי, שבנו ממתין כבר מספר חודשים לטיפול כזה. "אצל ילדים גם יש עניין של ניראות, וכשיש שן פגועה כמו במקרה של הבן שלי, שהחליפה צבע, עלולות להיות לזה השלכות חברתיות".
מ"כללית סמייל" נמסר בתגובה: "באזור הדרום יש ל'כללית סמייל' 16 מרפאות שיניים, ארבע מהן מצויות בעיר באר־שבע. בישראל קיים מחסור גדול במומחים ברפואת שיניים בכל תחומי המומחיות ואף מבקר המדינה מתייחס למחסור זה בדו"ח שלו. יחד עם זאת, אנו עושים מאמצים רבים על מנת לספק את הטיפולים הדורשים מיומנות בכל תחומי טיפולי השיניים".
עוד נמסר: "במרפאות בבאר־שבע ישנם שבעה רופאי שיניים המבצעים טיפולי שורש, בין היתר גם בקרב ילדים. במרפאות הנמצאות ביישובים סמוכים לבאר־שבע, כמו דימונה ונתיבות, ישנם שמונה רופאים נוספים. חשוב לציין כי למרות המחסור ברופאים, היתרון בהיותנו רשת מרפאות שיניים גדולה מאפשר לנו לנייד רופאים ומומחים ממרכז הארץ לדרום ולנגב. במטרה לקצר את זמני ההמתנה לביצוע הטיפול, כל הפנייה לטיפול שורש עוברת בקרה גם על ידי הרופאים שמבצעים טיפולי שורש ובחלק מהמקרים על ידי המנהל הרפואי במרפאה. אנו נשמח לטפל בכל פנייה שהגיעה בנושא כדי לתת מענה פרטני, ונמשיך להעניק טיפול רפואי מקצועי לצד שירות איכותי".