בלאק פריידי, חג הקניות הבינלאומי, עשה בשנים האחרונות עלייה לישראל, וגם כאן החנויות והרשתות יצאו במבצעים בשבוע האחרון כשהשיא הוא היום, יום שישי האחרון של החודש.
ואולם, השנה מעיב משבר הקורונה על חגיגת הקניות, והשאלה שמטרידה את בעלי החנויות וקברניטי הרשתות היא כיצד משבר הקורונה ישפיע על הרגלי הצריכה של הלקוחות.
5 צפייה בגלריה
הקהל נוהר בהמוניו. במתחם מבטיחים שמירה על הבריאות
הקהל נוהר בהמוניו. במתחם מבטיחים שמירה על הבריאות
הקהל נוהר בהמוניו. במתחמים מבטיחים שמירה על הבריאות
(הרצל יוסף)
קראו גם:
מתחמי הקניות הפתוחים בבירת הנגב שקיבלו בשבוע שעבר את אישור קבינט הקורונה לפתוח לפי הנחיות התו הסגול, התכוננו במרץ לבלאק פריידי, ותורים ארוכים השתרכו במהלך השבוע בפתחי החנויות. לעומתם, במתחמי הקניות קניון עזריאלי הנגב, גרנד קניון, ישפרו פלאנט וסינמה סיטי פועלות מספר מועט של חנויות חיוניות על פי היתר.
אם בימים כתיקונם הקונים נהרו בבלאק פריידי לקניונים, השנה בעלי החנויות בקניונים ייאלצו לצפות מהיציע בעמיתיהם במרכזים הפתוחים. ואולי, בשל המצב החדש, דווקא מרכזי הקניות הקמעוניים בעיר העתיקה יזכו לעדנה ויצליחו ולו במעט להרים את הראש מעל המים בתקופה של משבר כלכלי קשה ועמוק.

פתוח ובטוח

במרכז הקניות Mall7 בבאר־שבע, אותו מנהל יונתן אבידור, מבטיחים שהשנה יהיו מבצעים משתלמים במיוחד לרגל בלאק פריידי
5 צפייה בגלריה
"בהחלט יש אופטימיות". מרכז 'מול 7'
"בהחלט יש אופטימיות". מרכז 'מול 7'
"בהחלט יש אופטימיות". מרכז 'מול 7'
(הרצל יוסף)
"בבלאק פריידי השנה המבצעים שאותם מציעות החנויות יהיו טובים ועמוקים יותר מתמיד עקב הקורונה. חנויות הסלולר והמחשבים יצאו במבצעים מטורפים לטלפונים, טאבלטים ומחשבים ניידים. ביג סטוק וזול פעמי מורידים מחירים על מאות פריטים, ו'שוקה בעיר', החנות החדשה במרכז, תצא עם מבצעים מיוחדים לרגל הפתיחה", אומרים במרכז.
איך עברה תקופת הסגר על בעלי החנויות?:
"מרכז 'מול 7' באר־שבע הוא מרכז פתוח ורוב החנויות במתחם הן חנויות חיוניות כמו חנויות לממכר מזון, סופר וחנויות אלקטרוניקה. עסקי המזון פתחו רובם למשלוחים ולאחר מכן בהתאם להנחיות גם לאיסוף בטייק אווי. נתנו הטבות לבעלי העסקים במרכז והקפדנו על פרסום תדיר של החנויות הפתוחות. המרכז שלנו מתאים בדיוק לסידורים יומיומיים, ולכן ראינו לא מעט אנשים שהגיעו לעשות קניות ברמי לוי, עברו בביג סטוק וקינחו בפיצה וגלידה. אני חושב שזה החזיר קצת שפיות ללקוחות שלנו", אומרים במרכז.
מהן התחושות בקרב בעלי העסקים לקראת 2021?
"בהחלט יש אופטימיות", אומרים בעלי עסקים במרכז. "רק בחודש האחרון נפתח סניף ענקי של 'שוקה בעיר', רשת הסלולר 'אוניקס' פתחה חנות חדשה, חנות 'אופיס דיפו' השתדרגה, וצפויים להיכנס עוד מספר עסקים חדשים שיוסיפו לתמהיל החנויות במרכז הקניות".
יש הנחיות מיוחדות בימי הקורונה?
"המרכז שלנו פתוח ולכן גם בטוח. אנחנו מקפידים על כמות מבקרים בכל חנות בהתאם להנחיות".
"בהחלט יש אופטימיות", נמסר.

מתכוננים ביג טיים

במרכז 'ביג' בבאר־שבע נערכים להגעת הלקוחות הרבים שצפויים לפקוד את החנויות בימי חגיגת הקניות.
5 צפייה בגלריה
מגרשי החניה בביג. עמוסים
מגרשי החניה בביג. עמוסים
מגרשי החניה בביג. עמוסים
(הרצל יוסף)
מנהלת השיווק הארצית של מרכזי ביג, הילה נוי, מציינת כי "החברה נערכת להגעת הלקוחות הצמאים לקניות ומחכים למבצעי בלאק פריידי. כל חנויות מרכזי ביג פתוחות בימים אלה ונערכות עם מבצעים ייעודיים לבלאק פריידי שיחול בסוף השבוע הקרוב. כמו כן 'ביג' עולה בקמפיין שמזמין לקוחות ליהנות מהקניות במרכזי ביג באוויר הפתוח ובהתאם להנחיות הקורונה".
יש הנחיות מיוחדות בימי הקורונה?
"במרכזי ביג רואים חשיבות רבה בשמירה על בריאות הלקוחות וביטחונם", מדגישה נוי. "בכל המרכזים מקפידים על שמירה על הנחיות התו הסגול. מערכת הכריזה מזכירה לעטות מסכות, עמדות שטיפת ידיים ואלכוג'ל פזורות ברחבי הביג, ופקחים נאמני קורונה מסתובבים במרחב ומוודאים הקפדה על הכללים וסדר מופתי".

עושים לביתכם

במרכז 'דיזיין פלוס' המתמחה בעיצוב הבית מזהים רצון מוגבר בקרב הישראלים לשדרג את הבית בעקבות השהות הארוכה בין ארבעת הקירות.
5 צפייה בגלריה
"קולקציות עשירות יותר מאשר בשנים קודמות". מרכז דיזיין פלוס
"קולקציות עשירות יותר מאשר בשנים קודמות". מרכז דיזיין פלוס
"קולקציות עשירות יותר מאשר בשנים קודמות". מרכז דיזיין פלוס
(הרצל יוסף)
במרכז העיצוב 'דיזיין פלוס' מציינים כי בלאק פריידי השנה נחגג יחד עם היציאה של ישראלים מסגר שני ועם אופטימיות זהירה, כאשר החיסון באופק. "קרוב לשנה שאנחנו לא נוסעים לחו"ל, לא אוכלים במסעדות ומבלים את רוב הזמן בבית, מה שהוביל לעלייה משמעותית במודעות לסביבת ארבעת הקירות ולניתוב תקציבי חופשות ובילויים להשקעה בשיפור ושדרוג החוויה הביתית. במסגרת מבצעי בלאק פריידי יציעו חנויות המתחם עד 60 אחוז הנחה על פריטי עיצוב לבית, מערכות ישיבה לסלון, פינות אוכל, חדרי שינה, שטיחים, ועוד".
• איך עברה תקופת הסגר על בעלי החנויות:
"התקופה היא ללא ספק תקופה מאתגרת, רבות מרשתות המתחם השקיעו בהרחבת ערוצי המכירה המקוונים, וכולנו מקווים כעת שמכירות בלאק פריידי יסייעו בחזרת שגרת המסחר לקראת שנת 2021", נמסר.
יש הנחות מיוחדות בימי קורונה?
"הנחות בלאק פריידי השנה משמעותיות יותר מאשר בשנים קודמות. החנויות מציעות השנה מלאים וקולקציות עשירות יותר מאשר בשנים קודמות, כך שהנסיבות יצרו בעבור הישראלים הזדמנות לשדרוג חללי הבית בחיסכון משמעותי".

מחפשים סיבה לעשות שופינג

למרות המגבלות וההנחיות הנוקשות, ביישובי הנגב נערכים למבצעי מכירות במרכזים המסחריים, קידום משלוחים מחנויות ונקודות איסוף כדי לצמצם התקהלויות.
במתחם המסחר 'פרץ סנטר' בדימונה כבר הודיעו על מבצעי הנחות לרגל האירוע שיגיעו עד 70 אחוז הנחה. בין החנויות והמותגים הנכללים במבצעי ההנחות אלוף ספורט, מרכז הלבשה, מחסני תאורה, טרקלין חשמל, ועוד.
מנהלת 'פרץ סנטר', דליה דרעי, מסרה כי "בגלל שאנחנו יודעים שרבים מהמשפחות ללא הכנסה, החלטנו להירתם לטובת ציבור הקונים במבצעי הנחות והכל על פי הנחיות התו הסגול".
גם במרכז המסחרי באופקים מתכוננים לאירוע שיחתום את סוף שנת השופינג. בחנות 'שיווק כל' פתחו במבצעים מיוחדים, כך למשל, יציעו אוזניות גיימינג ב־99 שקל במקום 200 שקל, משטח חשמלי להכנת פנקייק ב־180 שקל במקום 249 שקל, ועוד. "מדובר במבצעים מאוד אטרקטיביים והם מיוחדים לבלאק פריידי ויימשכו עד סוף החודש. אנחנו עובדים במלוא המרץ, זה חודש מאוד חגיגי, יש משלוחים לכל הארץ דרך האתר שלנו".
5 צפייה בגלריה
מתחם 'צים סנטר' נתיבות. חניה חינם
מתחם 'צים סנטר' נתיבות. חניה חינם
מתחם 'צים סנטר' נתיבות. חניה חינם
(צילום: אבי מאן)
בנתיבות נערכים הסוחרים ליום הקניות המיוחד. "אתה יודע מה זה עם ישראל, מחפשים סיבה למסיבה. בשורה התחתונה, כולם נהנים מזה, הספקים, הסוחרים והלקוחות", אומר איתי, הבעלים של חנות למוצרי חשמל ואלקטרוניקה 'מיני זול' שמציעה מבצעי הנחות הנעים בין 40-10 אחוז.
גם במתחם 'צים אורבן נתיבות' יוצאים במבצעי בלאק פריידי. במסגרת המבצעים תושבי נתיבות, שדרות, אופקים והאזור ייהנו ממבצעי 1+1 במתנה, ועשרות אחוזי הנחה על הקולקציה החדשה. המבצעים הם על אופנה, הנעלה, כלי בית, טקסטיל, תקשורת, תאורה, פארם וחשמל. במתחם יש כ־340 מקומות חניה בחינם.
"עד סוף החודש יש פה די הרבה דגמים שמוצעים בין 25-20 אחוזי הנחה כולל מתנה ברכישה", אומר שקד פלבינסקי, בעל חנות אופניים 'כל גלגל' בערד. מתחילת הקורונה, כל נושא המשלוחים והמדיה קיבל דגש מאוד חזק בעסקים וגם בחנות האופניים. "זה היה אחד מדרכי הגמישות שרוב העסקים בארץ נדרשו להפגין על מנת לעבור את התקופה הזאת, וזה מה שהתמקדנו בו בעיקר", אומר פלבינסקי.
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב