בימים אלה מתנהל ביישוב מיתר מאבק ציבורי רחב היקף נגד התוכנית לבנות שכונת מגורים על קרקע שהייתה מיועדת להקמת דיור מוגן. יותר מ־1,200 תושבים חתמו על עצומה בדרישה לממש את תוכנית המתאר להקמת דיור מוגן בשטח שיועד לכך.
2 צפייה בגלריה
השטח שעליו היה אמור להיבנות הדיור המוגן | צילום פרטי
השטח שעליו היה אמור להיבנות הדיור המוגן | צילום פרטי
השטח שעליו היה אמור להיבנות הדיור המוגן
(פרטי)
"אני בעד קיום ההתחייבות וההבטחות שניתנו לתושבי מיתר, בכלל, ולדור המייסדים, בפרט", נכתב עצומה. לדעת החותמים, הקמת מתחם דיור מוגן במתכונתו המקורית תאפשר לקיים ביישוב רצף גילי, תספק מענה לבני הגיל השלישי, ותאפשר להם להמשיך להתגורר במיתר לצד ילדיהם ונכדיהם.
התושבים החתומים על העצומה מתנגדים לשינוי ייעוד הקרקע והסבתה להקמת שכונת מגורים צפופה שתפגע, לדבריהם, בצביון היישוב, תגדיל את עומסי התנועה, תפגע בשירות לתושבים ובאיכות חייהם.
קראו עוד>>>
"במידה ומי שרכש את הקרקע לא מעוניין להקים דיור מוגן כפי שהוא התחייב כלפי המנהל והמועצה, מן הראוי שיחזיר את השטח ויאפשר ליזם אחר להקים דיור מוגן איכותי", דורשים התושבים שחתמו על העצומה.

"בכייה לדורות"

הכל התחיל בשנת 2010 כשחברת "י.ח. דמרי" זכתה במכרז לבניית מתחם דיור מוגן במיתר הכולל 300 דירות, והתחייבה לבנות את המתחם בתוך כשלוש שנים.
אלא ששנה לאחר מכן, בשנת 2011, חברת "י.ח. דמרי" הגישה בקשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה לשנות את ייעוד הקרקע ולבנות במקום מתחם הדיור המוגן שכונת מגורים ומסחר - שכונת דמרי. התוכנית החדשה שהוגשה אושרה בוועדה המקומית ולאחר מכן בוועדה המחוזית.
שכונת המגורים שאמורה להיבנות במקום מתחם הדיור המוגן ממוקמת באזור המגורים של מיתר, מדרום לכניסה ליישוב ומצפון לשכונת רבין. הפרויקט כולל 181 בתים צמודי קרקע בצפיפות של 3.8 בתים לדונם שייבנו בבנייה ירוקה, מותאמת אקלים ויעילה מבחינה אנרגטית (שכונה מאופסת אנרגיה).
נוסף על כך מייעדת התוכנית קרקע לבניית מבני מסחר ותעסוקה, מוסדות ציבור ומתקנים הנדסיים. שטח התוכנית הוא כ־75 דונם.
התוכנית הזו באה במקום התוכנית להקים מתחם דיור מוגן עבור מגורים לאוכלוסייה מבוגרת, לזוגות או לבודדים, וכל השירותים הנלווים כמו מחלקות אשפוז לתשושים סיעודיים ולתשושי נפש, חנות לצורכי הדיירים, ועוד.
כשנודע על שינוי התוכנית, הגישו תושבי מיתר לוועדה המחוזית התנגדויות. בין השאר טענו התושבים שהתוכנית החדשה המבטלת את ייעוד הקרקע לבניית דיור מוגן מוסיפה ליישוב מאות בתים שאין בהן צורך, מאחר שיש במיתר מגרשים רבים לבנייה שטרם שווקו.
הוועדה המחוזית דחתה טענה זו וציינה שהבנייה הצפופה יותר של דירות למגורים מותאמת למדיניות הארצית ומייצרת אפשרויות מגורים לצעירים, לאוכלוסייה מבוגרת ואוכלוסיות אחרות שרוצות לגור במגרשים קטנים יותר.
2 צפייה בגלריה
שמעון פרץ. "התהליך מעורר תהיות ואנו תקווה שיהיה מי שיחקור את הנושא"
שמעון פרץ. "התהליך מעורר תהיות ואנו תקווה שיהיה מי שיחקור את הנושא"
שמעון פרץ. "התהליך מעורר תהיות ואנו תקווה שיהיה מי שיחקור את הנושא"
(ראובן קופיצ'ינסקי)
הוועדה דחתה גם את הטענה שאין בתוכנית הכוללנית חלופה אחרת לדיור מוגן ול־300 הדירות המאושרות. הוועדה ציינה שבהוראת תוכנית המתאר הכוללנית מוצעת תוספת של 180 דירות המשמשות,
"מגורים במרכז היישוב כגון לדיור מוגן, בתי אבות, דיור להשכרה, מעונות סטודנטים, וכדומה". לדעת הוועדה הדירות המוצעות במרכז היישוב הן חלופה טובה יותר עבור האוכלוסייה המבוגרת.
טיעוני הוועדה המחוזית לא שכנעו את תושבי מיתר, ובכוונתם להגיש בקשת רשות ערעור לוועדה הארצית. "זה נושא ציבורי ממדרגה ראשונה, המועצה המקומית במיתר לא הייתה צריכה לתת את ידה לשינוי ייעוד הקרקע", אומר תושב מיתר שחתם על העצומה.
"זו תהיה בכייה לדורות, בניית שכונת מגורים במקום כזה היא טעות גדולה, ומנגד, מאלצים מבוגרים ותשושים לחפש דיור מוגן בערים אחרות".

נאבקים על הבית

אחד ממובילי מאבק התושבים במיתר נגד שינוי ייעוד הקרקע והקמת שכונת המגורים הוא חבר המועצה המקומית שמעון פרץ, שמוביל את הסיעה היחידה שיושבת באופוזיציה של המועצה.
"הקמת מתחם לדיור מוגן במיתר תואמת את הצורך ואת המגמות בארץ ובעיר ואת חזונם של המייסדים שהקימו את היישוב", הוא אומר ומדגיש שהשטח שעליו אמור לקום מתחם הדיור המוגן נבחר בקפידה, וכי מדובר בשטח מישורי ועטוף בשכונת מגורים.
"מדובר במתחם דיור מוגן שעתיד לכלול 300 בתים קטנים צמודי קרקע עם גינה קטנה, מרכז ספורט, בריכה, ספא, בתי קפה, בית כנסת, מרפאה ובית מרקחת, מכולת קטנה, אולם אירועים, קולנוע, רחובות שקטים ומוצלים, ועוד, שכיאה למתחם קהילתי ישרת את כל תושבי מיתר".
פרץ מסביר עוד שפרויקט הדיור המוגן יאפשר לוותיקי מיתר להישאר בקהילה הטבעית שלהם, לגור בבית קטן יותר, ובמקום שייספק להם ביטחון ואת כל השירותים והצרכים שהם זקוקים להם.
זאת ועוד, לדברי פרץ, "הקמת דיור מוגן במיתר, כמו בעומר ולהבים, היא עסק שיכניס הכנסות למועצה, יספק תעסוקה מקומית, יאפשר דיאלוג ערכי בין צעירים למבוגרים, פרויקטים חינוכיים, ועוד".
"המכרז שבו זכה הקבלן היה ונותר לדיור מוגן", מדגיש פרץ. "בעשר השנים שחלפו מאז איבדנו זמן יקר ותושבים ותיקים רבים נאלצו לעזוב. עכשיו, דווקא ביוזמת ובהובלת ראש המועצה ותוך התעלמות מהתחייבותו לקיים סקר ושיתוף ציבור, מקודמת תוכנית לבטל את הדיור המוגן ולהקים שכונת מגורים צפופה שתעמיס על התשתיות במיתר, ותוביל לקריסה כלכלית".
פרץ מוסיף עוד, "התהליך מעורר תהיות ואנו תקווה שיהיה מי שיחקור את הנושא. לצערנו, מעל מאה התנגדויות מנומקות שהוגשו לוועדה המחוזית נדחו. מעל 1,200 תושבים חתמו על עצומה בשבועיים, החליטו שלא לוותר וגייסו כמעט שני שלישים מהסכום הדרוש להגשת ערר בסיוע עורך דין מומחה בתחום".
"אנחנו מאמינים שאין מאבק חשוב מזה לעתיד היישוב", הוא מדגיש. "הערך העליון שמוביל את כולנו הוא 'אל תשליכני לעת זקנה'.
"אנחנו מעודדים וגאים בתמיכה האדירה ועוצמתה. את המאבק על הבית אנחנו נחושים לעשות ככל יכולתנו ולא לוותר. להרבה מאוד תושבים אף ברור שנגיע עד לבית המשפט העליון אם יהיה צורך".

בהתאם להחלטות

מחברת "י.ח. דמרי" נמסר בתגובה: "שינוי הייעוד לקרקע הינו בהחלטת הוועדה המחוזית שאישרה את התוכנית ולאחר שהוועדה המקומית המליצה עליה. החברה פועלת בהתאם להחלטה זו ובמסגרת התוכנית הכוללנית ליישוב.
"הפרויקט ייתן מענה לבני המקום ורוכשים מחוצה ליישוב המחפשים דיור ברמה גבוהה, ויאפשר התפתחות טבעית של היישוב, ובה בעת יאפשר מגורי דיור מוגן במיקום עדיף יותר לאוכלוסייה הבוגרת בלב היישוב".
ראש מועצת מיתר, שמעון מזוז, דוחה השבוע את הביקורת נגד המועצה ומבהיר את עמדתו בנושא המחלוקת מדוע להקים שכונת מגורים במקום שהיה אמור להיות דיור מוגן ("בנייה מיוחדת") ולהעביר את הדיור לאוכלוסיה לגיל השלישי למרכז היישוב.
"יש תוכנית מתאר בתוכה קידמנו את המקום הכי מרכזי ביישוב לדיור מיוחד", אומר מזוז, "החלום שלי לראות יחידות קטנות של 80 מ"ר שהעלות שלהם תהיה מינימלית.
שמעון פרץ: "התהליך מעורר תהיות ואנו תקווה שיהיה מי שיחקור את הנושא. לצערנו, מעל מאה התנגדויות מנומקות שהוגשו לוועדה המחוזית נדחו"
"זה יהיה מתחם סגור, תהיה אחות תורנית שכל אחד יוכל בלחצן חירום להזמין אותה. הגדר של המתנ"ס תהיה צמודה למתחם שייבנה, והקאנטרי נמצא במרחק של 100 מטר ממנו. כל השירותים יהיו במרחק נגיעה. אני מעריך שיהיו בן 180 יחידות דיור שיתאימו לאוכלוסייה שרוצה להישאר לגור ליד הילדים".
לעניין הקמת מגורים ב"שכונת דמרי", אומר מזוז: "זה אזור של מגורים בלבד. יש בית ספר תיכון צמוד והוא מוקף בדירות אחרות. זה המקום הכי מתאים למגורים".
"אם אנחנו רוצים ליישב את הנגב", מוסיף מזוז, "אנחנו חייבים לבנות הרבה ולהוריד מחירים כדי שצעירים יוכלו לגור פה ולקבל איכות חיים". לדבריו, מגרשים במיתר ובכרמית הסמוכה שנמכרו עד לפני שנה בסכומים של 700 אלף שקל, נמכרו באחרונה בסכומים הנעים סביב מיליון וחצי שקלים.
"זה לא להאמין", אומר מזוז, "אני רוצה להציף כמה שיותר דירות כדי להוריד מחירים. אני רוצה שחבר'ה מהמרכז יגיעו לפה. אנחנו רוצים לתת גם אופק לכל אלה שיבואו לליקית ובמחירים סבירים".
לעדכונים: חדשות באר שבע