במשך 41 שנים שירת רב נגד בדימוס, חיים דידי, תושב באר־שבע, במשטרה, תחילה כלוחם ימ"מ ובהמשך כבלש וכחוקר בכיר במסגרת היחידה המרכזית של מרחב הנגב (ימ"ר נגב).
2 צפייה בגלריה
חיים דידי בימי שירותו במשטרה
חיים דידי בימי שירותו במשטרה
חיים דידי בימי שירותו במשטרה
(צילום: הרצל יוסף)

במשך עשרות שנותיו במשטרה היה רנ"ג דידי מעורב בחקירתן של מאות פרשיות של פשעים חמורים שאירעו באזור הנגב, ובימים אלה, שמונה שנים לאחר שפשט את המדים, הוא משיק את ספרו "הסודות מאחורי הרצח - חייו של חוקר", המגולל את אותן פרשיות שהסעירו בשעתו את המדינה, חלקן עדיין לא פוענחו, על מה שהתחולל מאחורי הקלעים של החקירה ועל חייו כחוקר בכל פרשה.
בספרו, שנערך על ידי אלי חליפה, מגולל דידי את סיפור חייו ושורשי משפחתו מג'רבה שבתוניס ועלייתם למושב שרשרת שליד נתיבות, השירות הצבאי בצנחנים במלחמת יום הכיפורים, הגיוס לימ"מ, והמשך השירות כבלש וכחוקר במרחב הנגב.
הוא היה מעורב בחקירת 280 מקרי רצח ופשעים חמורים שונים, כשהבולטים שבהם הם פרשת האנס מהדרום, פרשת הירצחה של חנית קיקוס מאופקים, הרוצח שקבר את אשתו בחצר, ופרשת הרופא המרדים בבית החולים "סורוקה". 31 שנה שירת דידי כחוקר פשעים חמורים בנגב.

2 צפייה בגלריה
חיים דידי והספר
חיים דידי והספר
חיים דידי והספר
(צילום: פרטי)

"הרעיון בדבר כתיבת הספר", מספר רנ"ג בדימוס דידי, "ניקר לי בראש הרבה שנים. לקראת הפרישה מהשירות המשטרתי התחלתי לאסוף חומרים לקראת כתיבת הספר. הפכתי חומרים משפטיים לטקסטים קריאים ונגישים לקורא".
לדבריו, "איסוף החומרים לקח לי כחמש שנים וכתיבת הספר ארכה עוד כחצי שנה. הספר כולל מידע וכלים על נושא החקירה, משפט, פרקליטות, ופותח צוהר בפני הקורא לעולם הזה של עבודתו המורכבת של החוקר".
מכל הפרשיות שחקרת בעשרות השנים, מהי מבחינתך "פרשיית הדגל" שלך?
"אין לי ספק שמדובר בפרשת אינוסה והירצחה של חנית קיקוס, הנערה בת ה־17 מאופקים, בשנת 1993. זו היתה חקירה מסועפת ביותר, שהפכה לאחת הפרשיות הפליליות המתוקשרות ביותר בארץ בשל הליכי ההרשעה של מי שנאשם והורשע אז באונס וברצח.
"צריך לזכור, שהנאשם, סלימאן אל־עביד, תושב רהט, הורשע אז מבלי שנמצאה גופתה של חנית קיקוס. גופתה של חנית קיקוס נמצאה רק לאחר שאל־עביד הורשע על ידי בית המשפט. התיק חזר לבית המשפט שהחליט להשאיר את גזר הדין על כנו, קרי מאסר עולם. הערעור בעניינו של אל־עביד נדחה בבית המשפט העליון.
"בתיק הזה גם היה תקדים, שעל אף הרשעתו של אל־עביד בכל הערכאות, התבקשה שופטת בית המשפט העליון לשעבר, מרים בן פורת, על ידי שר המשפטים באותם ימים, דניאל פרידמן, לעיין שוב בתיק ולחוות את דעתה לגבי התיק הזה. בסופו של דבר קוצר עונשו של אל־עביד, ונשיא המדינה דאז, שמעון פרס, קצב את עונשו של אל־עביד ל־27 שנים והוא השתחרר ממאסרו לפני כמעט ארבע שנים. לימים נפגשתי עם בתה של השופטת בן פורת ועמדתי מקרוב על חוות דעתה של השופטת בפרשה, וזאת כדי לאושש את מה שכתבתי בספר אודות הפרשה הזו".

קראו גם:

יש תסכול לגבי פרשיה שחקרת ועדיין לא פוענחה?
"פרשת 'האנס מהדרום' שהתרחשה בשנת 1985 ועדיין, לאחר 39 שנים טרם פוענחה. נחקרו עשרות, אם לא מאות, אנשים בתיק הזה. בוצעו המון פעולות חקירה ועד כה התיק הזה לא פוענח. אם ייתפס החשוד במעשה, שהמשטרה מייחסת לו עבירות של אונס וניסיון לרצח, אז אהיה מוכן לסייע לחוקרים בחקירת התיק הזה.
"לצערי, לא תמיד מצליחים להגיע לחקר האמת. החוקרים עושים הכל כדי להגיע למי שביצע את הפשע, אבל לא תמיד זה מצליח. אני מאמין, שניתן להגיע לחקר האמת ולפיענוח של כמעט כל תיק אם רק יתנו למשטרה את האמצעים והמשאבים המתאימים, שזה כולל לא רק משאבים כספיים, כי אם גם את מיטב החוקרים שהם בעלי ניסיון של שנים בחקירת פשעים חמורים".
אתה חושב כבר על הספר הבא?
"בינתיים אני מתמקד בהרצאות שאני נושא גם על הספר וגם על פעילותי בת עשרות השנים במשטרה, במסגרתה אני גם מספר על פרשיות שחקרתי ואינן מופיעות בספר. טרם חשבתי על הספר הבא".