"כאשר נשמעת אזעקה אני קופאת במקום תוך שנייה. לא מתרגלים לזה אף פעם. זה מקפיץ כל פעם מחדש. המצב הזה כבר נמשך הרבה שנים, כאשר יש 'צבע אדום' ורק 15 שניות כדי למצוא מיגון.
8 צפייה בגלריה
יישוב בעוטף עזה שספג פגיעה במהלך מבצע "שומר החומות" | צילום: חיים הורנשטיין
יישוב בעוטף עזה שספג פגיעה במהלך מבצע "שומר החומות" | צילום: חיים הורנשטיין
יישוב בעוטף עזה שספג פגיעה במהלך מבצע "שומר החומות" | צילום: חיים הורנשטיין
( חיים הורנשטיין)
כך סיפרה השבוע רוזין אבוטבול (74), תושבת מושב תלמי אליהו שבמועצה האזורית אשכול, בעקבות קמפיין גיוס ההמונים "ממגנים את העוטף" שעולה בימים אלה למימון בניית ממ"דים ומיגוניות ביישובי עוטף עזה, שבגלל ריחוקם מטווח שבעת הק"מ מגדר המערכת עם רצועת עזה, הם אינם זכאים למיגון שימומן מקופת המדינה.
8 צפייה בגלריה
רוזין אבוטבול
רוזין אבוטבול
רוזין אבוטבול
( אלון גרגו)
"אני רואה את הטילים בשמיים", היא הוסיפה, "המשק שלי חטף שתי פצצות מרגמה. לפני שלוש שנים נפצעו במגורי העובדים במשק שלושה עובדים.
"בסך הכל, המצב הנפשי הוא פוסט טראומה. אני למודת ניסיון ומנסה לעבור לסדר היום, כי אין ברירה. ישבתי פעם במסעדה והגלאי אש עבד. התחלתי לרעוד, כי זה נשמע לי כמו אזעקה".
קראו עוד>>
לקמפיין נרתמו מפורסמים רבים, שקראו לתמוך במימון ההתמגנות באותם היישובים. בין היתר התגייסו לקמפיין בועז קונפורטי, צחי הלוי, שלומי שבת, טילטיל, דין מרושניקוב, גיל ססובר, רותם כהן, פנינה רוזנבלום, אירית רחמים, מירן בוזגלו, עדן בן זקן, רוית אסף, ומובילי דעה נוספים.
8 צפייה בגלריה
צחי הלוי  השתתף בפרויקט
צחי הלוי  השתתף בפרויקט
צחי הלוי השתתף בפרויקט
(מתוך קמפיין "ממגנים את העוטף")
בתמונות שפורסמו במסגרת הקמפיין מופיעים המפורסמים על רקע תמונה שעליה כתוב "להם רק נשאר להתפלל" עם ההאשטאג #ממגניםאתהעוטף.
הקמפיין נועד לסייע לכ־250 משפחות המתגוררות ביישובים צוחר, אוהד, שדה ניצן ותלמי אליהו, המרוחקים כ־100 מטרים עד ק"מ מהטווח אותו קבעה בשעתו הממשלה ככזה שמזכה את התושבים בבניית מרחבים מוגנים על חשבון קופת המדינה.
זה שנים, מנהלים התושבים מאבק בנושא, כך גם ראשי המועצה האזורית אשכול, אך עד כה ללא תוצאות.
"אני לא דואגת לעצמי", מציינת אבוטבול, "אני חרדה לדור ההמשך. גדל פה דור של פוסט טראומטיים. אני פונה למקבלי ההחלטות במדינה - תעזרו לנו, אל תפקירו אותנו. אני גרה כאן באזור 46 שנים וזה מגיע לנו. מאיפה אני אשיג 100 אלף שקל לממ"ד? מה שמבדיל בין מי שיש לו ממ"ד ומי שאין לו זה בסך הכל 200 מטר. אין בזה היגיון".
8 צפייה בגלריה
עדן בן זקן השתתפה בפרויקט
עדן בן זקן השתתפה בפרויקט
עדן בן זקן השתתפה בפרויקט
(מתוך קמפיין "ממגנים את העוטף")

"זה סיוט"

"כאשר יש אזעקה", מספרת יהודית זוהר (75), אף היא תושבת מושב תלמי אליהו, "זה סיוט. יש לנו בית גדול ופעם לא חשבו שיש צורך בממ"ד. כאשר נשמעת אזעקה, אנחנו נשארים במיטה או הולכים לפרוזדור שנראה כמו קיר בטון כפול, אבל זה ממש לא מספיק.
"הבית אמור להגן עליי, אבל הוא לא מגן. אחרי 50 שנה אני לא רואה את עצמי יוצאת מכאן. בזמן שגרה כל רעש מקפיץ אותי. באזעקות האחרונות בתקופת מבצע 'שומר החומות' ליווה אותי פחד בעקבות רצף האזעקות שהיה.
8 צפייה בגלריה
יהודית זוהר
יהודית זוהר
יהודית זוהר
(אלון גרגו)
"זה לא הוגן שבנו ממ"דים לכל היישובים עד שבעת הקילומטרים ואותנו השאירו בחוץ. אנחנו מרגישים כמו ילדים חורגים".
השבוע עלה כאמור קמפיין גיוס ההמונים של הפרויקט "ממגנים את העוטף" במטרה לגייס בשלב ראשון סכום של שני מיליון שקלים לטובת הקמת מרחבים מוגנים למשפחות שאין ביכולתן למגן ולממן בעצמן את הקמת הממ"דים.
את הפרויקט מובילים עו"ד יאיר שלו, לוחם והלום קרב, ויערית שושן־סבג, מייסדת משרד הפרסום החברתיthe brand house, הפועל למען שינוי חברתי.
"תחושת ביטחון אישי ושמירה על השקט הנפשי", מציין עו"ד יאיר שלו, יוזם הפרויקט, "מתאפשרת רק כאשר יש מיגון מלא בשעת אזעקה. תושבי העוטף חוטפים כ־50 אחוז מהירי לעבר ישראל. לרובם אין מיגונית או ממ"ד לרוץ אליהם ולהתמגן לפני נפילת הרקטה או הטיל. משפחות שלמות סובלות מנזקים נפשיים, מהפחד להיפגע בזמן לחימה ופחד יום יומי במחשבה על סבב הלחימה הבא.
8 צפייה בגלריה
עו"ד יאיר שלו
עו"ד יאיר שלו
עו"ד יאיר שלו
(אוהד דיין)
"אנשים מבוגרים שאין ביכולתם לרוץ ולתפוס מחסה או לשכב ולקום מהרצפה מוותרים מראש על הניסיון להגיע למקום מוגן. עלותו של ממ"ד למשפחה בודדת נאמדת בכ־70 אלף שקל, זו עלות אסטרונומית, שלרוב המשפחות אין את היכולת הכלכלית לשאת או הכוח הנפשי לטפל בכך בעצמם.
"הפרויקט הוקם מתוך דאגה לביטחון האישי של אנשי העוטף וכדי לגבש את החברה הישראלית, לעזור לחלש ולמגנו כבר עכשיו, לפני ההסלמה הבאה, בכדי למנוע אבדות בגוף ובנפש. כולנו אומרים בכל סבב לחימה, כי לבנו עם תושבי הדרום ויש לעשות מעשה. הגיע הזמן לקום ולמגן את התושבים".
8 צפייה בגלריה
יערית שושן־סבג
יערית שושן־סבג
יערית שושן־סבג
( רונן פדידה)
יערית שושן־סבג, ממובילי הפרויקט: "אנו רואים בסיוע החשוב הזה חלק בלתי נפרד מערכי הערבות ההדדית והסולידריות, ואנו שואפים להביא שינוי אמיתי ולהעלות את הנושא על סדר היום למען אזרחי ישראל ותושבי העוטף. אנו קוראים לתושבי המדינה לתרום לפרויקט".

חיים בלחץ

קרן שריקי (44), נשואה ואם לשלושה ילדים, מתגוררת במושב אוהד, בו אין לתושבים מרחבים מוגנים. "בזמן אזעקה", היא מספרת, "אנחנו רצים לחדר שנחשב הכי מוגן שיש. כאשר יש ילדים זה יותר מאתגר. יש רק 15 שניות.
"אם הילד הולך לקטוף פרי בחצר, אין לו זמן להגיע ואז נשארים בחוץ עם ידיים על הראש. אלה החיים של הילדים. אי אפשר לנהל חיים כאלה כשכל הזמן נמצאים בדריכות. אין לנו מקום מוגן לקחת את הילדים וזה מתסכל".
8 צפייה בגלריה
קרן שריקי
קרן שריקי
קרן שריקי
(אלון גרגו)
שריקי מציינת, כי במבצע "שומר החומות" לפני חצי שנה עזבה המשפחה את האזור, וכשחזרו נחתה רקטת קסאם במושב בו היא מתגוררת. "אנחנו גרים במקום נהדר", היא מסכמת, "נהנים מהאזור בו אנחנו גרים, מהקהילתיות, מהחוסן, אבל הילדים שלנו ישלמו את המחיר בגלל הבחירה שלנו.
"הייתי רוצה שהילדים שלי יגדלו כמו כל שאר הילדים. ממ"ד זה הון תועפות, וכל עוד אין שלום אנחנו בסיטואציה בעייתית".
גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול, מסר בתגובה: "אנו מכירים את המיזם ומודים לאנשים הטובים שעומדים מאחוריו על ההזדהות העמוקה עם תושבי אשכול ועל הלב הרחב שלהם. זוהי יוזמה פרטית שהגיעה מאזרחים טובים, כמו במקרים רבים אחרים שבהם המדינה לא ממלאת את תפקידה כראוי.
"אנו לחלוטין משוכנעים שזוהי אחריות המדינה לספק פתרון מיגון והגנה לכל ישובינו שבלב האיום הבטחוני ולא מפסיקים להיאבק כדי שהמדינה תעמיד את הפתרון. עדיין אין פריצת דרך משמעותית בתחום, ואני מקווה שאנו בדרך לשם. הנושא לא יורד משולחני. ליוזמי הקמפיין אין לנו אלא להודות על הלב הטוב שלהם ועל הרצון והמאמצים לסייע".
לעדכונים: חדשות באר שבע