פרופ' ראובן איליה (73), תושב באר־שבע, לשעבר מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי "סורוקה", לא הופתע כאשר הוצע לו על ידי שלטונות הצבא להתנדב, למרות גילו, לשירות מילואים כרופא יועץ בתחום הקרדיולוגיה במסגרת פיקוד דרום.
1 צפייה בגלריה
פרופ' ראובן איליה
פרופ' ראובן איליה
פרופ' ראובן איליה
(צילום: פרטי)
כמי שמעיד על עצמו, כ"אחד שערך ההתנדבות טבוע בדמי", הוא חתם לפני ימים אחדים על טופס ההתנדבות למילואים ובקרוב הוא יעלה על מדים כשמתכונת שירות המילואים שלו אמורה להיות בתחילה במסגרת של יום בחודש, אבל לדבריו, המסגרת הזו תורחב לפי הצורך לכדי יום בשבוע.
פרופ' איליה, לא מדובר כאן בצעד יוצא דופן?
"בכלל לא. אני אוהב להתנדב. אני עושה הכל באהבה. אני רוצה לתת ולהרגיש שאני תורם לחברה ולמדינה. כבוד הוא לי לשוב וללבוש את מדי צה"ל. אני סגן אלוף במילואים ופרשתי משירות מילואים לפני כ־20 שנה, ועכשיו אני חוזר ללבוש את המדים. זה כבוד עבורי".
ההתנדבות, כך חוזר ומדגיש, בשיחה עם "ידיעות הנגב", פרופ' איליה, שגם הוכתר בעבר בתואר "יקיר באר־שבע", מלווה אותו לאורך עשרות שנים. כאשר למד בצעירותו רפואה בתל־אביב הוא התנדב להדריך חבורות רחוב בגבעת שמואל. בתקופת התמחותו בקרדיולוגיה ב"סורוקה" הוא התנדב לשמש כרופא קהילתי בירוחם, לאחר שהתברר כי בעיירה הדרומית אין כלל רופא שייתן מענה רפואי לתושבים. לפני 12 שנה הוא נענה לפנייתו של צביקה גרינגולד, שהיה אז ראש הוועדה הקרואה באופקים, והגיע לאופקים, יום בשבוע, כרופא יועץ לחולים במחלות לב. לפני כשבע שנים הוא גם התנדב כרופא בכפר השיקומי "עדי נגב".

קראו גם:

פרופ' ראובן איליה גם פעל להקמת שירותי רפואה בתחום הקרדיולוגיה ברומניה, קזחסטן ונפאל, וגם פעל להבאתם של רופאים מאותן מדינות כדי להכשירם בתחום זה. מאז פרישתו לגמלאות משמש פרופ' איליה כרופא קרדיולוג במרפאת "כללית" בשכונה ד' בבאר־שבע, והוא גם משמש כקרדיולוג ויועץ ראשי במסגרת המוסד לביטוח לאומי.

נגד סרבנות


"בילדותי ברומניה", מספר פרופ' איליה שעלה ארצה מרומניה בהיותו בן 11, "חוויתי גילויי אנטישמיות בשל היותי יהודי. הייתי היהודי היחיד בכיתה והייתי גם המצטיין בכיתה. זה רק חיזק אצלי את תחושת היהדות והציונות. זה אצלי בדם. מכאן גם נובע ערך ההתנדבות שאני כל כך דוגל בו".
ערב יום העצמאות, אלו תחושות יש לך נוכח השסע בחברה הישראלית?
"אני בעד אחדות. הציונות אצלי בדם. אסור להכניס פוליטיקה לצבא וגם לא לחברה. כואב לי לשמוע על גילויי סרבנות. כולנו עם אחד. כל זמן שיהיה לי כוח ויכולת אני אמשיך להתנדב ולתרום בכל דבר שאני מסוגל. הכל לטובת החברה והמדינה".