מדהים: תצפית נדירה של שני סמורים נצפתה השבוע על ידי ברק גרדי בקיבוץ עין השלושה במועצה האזורית אשכול. ברק הופתע מאוד אך הצליח לתעד את הסמורים. הוא פנה למוקד רשות הטבע והגנים לברור הנושא.
3 צפייה בגלריה
הסמור שהתגלה
הסמור שהתגלה
הסמור שהתגלה
(צילום: ברק גרדי)
קובי סופר, פקח רשות הטבע והגנים במחוז מרכז: "שמחתי לקבל את הדיווח מברק. מדובר בבעל חיים שאנחנו כמעט ולא רואים לצערי".
דותן רותם, אקולוג שטחים פתוחים ברשות הטבע והגנים, מסביר: "סמור הינו טורף קטן ממשפחת הסמוריים. שמו ניתן לו בשל סימור שערות הגב בעת התגוננות. ביכולתו גם להתיז ריח חריף מבלוטות הממוקמות בסמוך לפי הטבעת, על תוקפיו הנחשב דוחה במיוחד. בנוסף כפי שניתן לראות בתמונה הוא בעל נביחה אופיינית המשמשת גם להרתעת התוקף אך גם להתראה לסמורים אחרים הנמצאים בטווח שמיעה. מקומות חיותו מגוונים למדי ובישראל הוא נצפה בחורש, ביער פארק ובעיקר בשטחים בתה עשבוניים.

3 צפייה בגלריה
הסמורים שהתגלו
הסמורים שהתגלו
הסמורים שהתגלו
(צילום: ברק גרדי)

"הסמור המשויש חי באזור הממוזג של אירופה ואסיה וככזה הוא חשוף לחורף קר וארוך אותו הוא מבלה במחילה. עונת הרביה חלה באביב המאוחר ובאזורים מסוימים המלטה בעונת הסתיו יכולה להיות הרת אסון כי החורף באזורים אלו קר וקפוא. במהלך האבולוציה התפתחה בסמור תכונה בה הוא יכול להשהות את ההריון (הנקבה כמובן) הביצית המופרית נותרת ברחם עד חודשיים לפני ההמלטה המיועדת ורק במהלך החורף לקראת האביב הבא יתפתח ההריון ולאחר ההמלטה יהיה שפע מזון בסביבה.

הסמוראי

"הסמורים טורפים מכרסמים שונים ובכך יכולים לסייע לחקלאים הסובלים מהתרבות לא מרוסנת של מכרסמים. משרד החקלאות יחד עם רשות הטבע והגנים פרסמו המלצות לגידור מטעים בהם מוצע לחקלאים להותיר חורים המאפשרים מעבר לבעלי חיים כמו סמורים ונמיות היכולים לסייע בהפחתת נזקי מכרסמים ובכך לצמצם שימוש ברעלים.

3 צפייה בגלריה
הסמור שהתגלה
הסמור שהתגלה
הסמור שהתגלה
(צילום: ברק גרדי)

"לצערנו סמורים הפכו נדירים בישראל והתצפית שלפנינו היא נדיה מאוד. אבדן בתי גידול כתוצאה מפיתוח, ריבוי כבישים הגורמים לקיטוע בתי גידול וכן שימוש בחומרי ריסוס שונים הביאו לירידה משמעותית באוכלוסיות הסמור בישראל והוא מוגד כמין בסכנת הכחדה.

קראו גם:

תוספת שמורות טבע של בתות עשבוניות, וכן שמירה על רצף שטחים פתוחים - מסדרונות אקולוגיים - יכולים לסייע רבות לשימור האוכלוסיות של מין זה.