בשבוע השני מאז הטבח הנוראי בעוטף עזה, מפלס החרדה בקרב התושבים גבוה מאי פעם. אנשים פונים לשירות הפסיכולוגי, אחרים מסתגרים בבתים, ויש מי שנמנעים מלצפות במרקעים ולהיחשף שוב ושוב למראות האיומים.
2 צפייה בגלריה
היערכות ביטחונית בנגב
היערכות ביטחונית בנגב
היערכות ביטחונית בנגב
(צילום פרטי)
כדי להפיג את החששות והפחדים, וכדי להחזיר, ולו במעט, את תחושת הביטחון שאבדה, החלו רשויות מקומיות ואזרחים מתנדבים לסייר ברחבי השכונות והרחובות ביישובי הנגב, אלא שהשאלה מה יהיו סמכויות המתנדבים, ובאילו כלים הם יצוידו, עדיין נותרה פתוחה.

לא מחכים לממשלה


נראה שהלחץ עושה את שלו ובשל תחושת הדחיפות, איש אינו ממתין להחלטות ממשלה. כך למשל בעיריית באר־שבע, בתום דיונים של ראש העירייה, רוביק דנילוביץ', עם מפקד המרחב בנגב וקציני משטרה, הוחלט להקים בעיר כוח כוננות המבוסס על מתנדבים נושאי נשק שיצטרפו למערך הביטחון של העיר.
השם שניתן ליחידת הכוננות העירונית הוא "פלוגת המחץ". היחידה תורכב מתושבים מתנדבים העומדים בקריטריונים שקבעה משטרת ישראל, נטולי עבר פלילי ולאחר שירות צבאי (רובאי 05 ומעלה), עם עדיפות לבעלי רקע פיקודי או שירות במשטרה.
בעירייה אומרים כי "ההחלטה על הקמת הכוח באה בעקבות פניות אשר קיבל דנילוביץ' מתושבים רבים אשר הביעו נכונות להירתם ולקחת חלק במשימת הביטחון".
דנילוביץ' אמר, "אנו יוצאים לדרך יחד עם משטרת ישראל להקמת כוח משימה משמעותי להגברת הביטחון בעיר באר־שבע".

2 צפייה בגלריה
היערכות ביטחונית בנגב
היערכות ביטחונית בנגב
היערכות ביטחונית בנגב
(צילום: הרצל יוסף)

יש לציין שבשנה שעברה הקימה העירייה סיירת ביטחון ו"מוקד רואה", התקינה מצלמות אבטחה, ועוד, כדי לתת מענה לגל הפשיעה והאלימות. לשם כך החלה העירייה לגבות מהתושבים אגרת שמירה וביטחון דרך חיובי הארנונה.
בצל המצב הביטחוני החלו תושבים לפעול באופן פרטי וספונטני. זוכרים את קבוצת פייסבוק "הולכים בבאר־שבע בלי פחד"? ובכן, הקבוצה החלה להתארגן ולפעול לשמירה על הבית.
"פשוט החזרנו אותה לפעילות", אומר מיכאל לב, תושב שכונת רמות שהקים את הקבוצה לפני שלוש שנים. "המטרה שיראו שיש תנועה של סיירים, של אנשים, כמה שתהיה יותר תנועה, כך יהיה יותר ביטחון".

היענות גדולה מאוד


המתנדבים שהחלו לסייר ולפטרל בשכונות הם כוח עזר לכוחות השיטור בעיר, ומיכאל לב מבקש להדגיש, "המטרה שלנו לתת כתף לכוחות הביטחון. יש לנו מתנדבים חמושים שיש להם רשיון ויש היענות מאוד גבוהה, ואנחנו הולכים לכל מיני קריאות".
אתה יכול לתת דוגמה?
"אנשים שולחים לנו קריאות בקבוצות שהם פוחדים. למשל, תושבת משכונת פלח 7 שלחה לי כי היא פוחדת, לדבריה בגלל שיש רעשים בחוץ, ועוד דברים כאלה. בעקבות הקריאות אנחנו שולחים את המתנדבים ואת הסיירים לשם. אני מבין את החששות. בסופו של דבר חדרו לנו לבית ולקחו לנו את הביטחון, וכמו שאומרים - תפסו אותנו עם התחתונים למטה. נראה לי שאנחנו בכלל היינו בלי תחתונים".
מאז מתקפת המחבלים הרצחנית על יישובי העוטף, תושבים מספרים על תחושות קשות. "יש פחד בקרב התושבים, אנשים נועלים דלתות, אם מישהו מקיש בדלת הם שואלים עשרים פעם מי זה, מצב הביטחון מאוד נפגע והתחושות מאוד קשות", מספר יו"ר ועד שכונת סיגליות, איציק מצליח, שגם בשכונתו נפתחה קבוצת פייסבוק שדרכה קוראים לתושבים שמחזיקים בנשק להתנדב לסיורים בשטח.
"יש היענות", אומר מצליח, אולם מציין באותה נשימה שעלו בקבוצה שאלות אם היוזמה קיבלה אישור ואיזה גוף ייתן אישור זה. "יש הבדל בין משהו שהוא מוסדר תחת העירייה לבין התארגנות בשכונה של תושבים שמחזיקים בנשק, אלו שני דברים שונים", הוא מדגיש.

נכונים להתגייס


נראה שבכל יישוב ועיר בנגב הכוח המניע ליוזמות האלה הוא מתנדבים חדורי מוטיבציה ונכונותם להתגייס ולתרום נמצאת בשיאה.
בדימונה החליטו להקים כיתת כוננות עירונית והחלו לגייס מתנדבים ומתנדבות בעלי רשיון נשק שמוכנים להירתם למשימה. כיתת הכוננות תוקם בשיתוף צה"ל ותהיה כוח עזר למשטרה.
ראש העירייה, בני ביטון, שיזם את הקמת כיתת הכוננות, אומר, "לכיתת הכוננות תפקיד חשוב במענה הראשוני, ואנחנו מחפשים את חוד החנית בדימונה שייקחו חלק, אנשים עם רעל בעיניים, מוטיבציה, מוכנות לעבודה בשעות לא שגרתיות ורצון להקים כיתת כוננות חדשה".
עוד מוסיף ביטון, "הימים שעוברים עלינו העצימו את הצורך והעוצמה שיש בכיתות כוננות מקומיות".

קראו גם:

בערד מסיירים ברחבי העיר מתנדבים המשמשים כוח מתגבר לפלוגה מהגדוד של פיקוד העורף נפת נגב המורכב מבדואים ויהודים שהתגייסו למילואים.
ראש העירייה, עו"ד ניסן בן חמו, עדכן את תושביו וסיפר, "לאחר הערכת מצב עירונית, אנחנו ממשיכים בתגבור כוחות ברחבי העיר, כולל מאבטחי מוסדות החינוך ומתנדבים חמושים שקיבלו משימות ביטחון במקומות מרכזיים בעיר, כאשר המשימה המרכזית היא ביטחון תושבי העיר".
בן חמו הוסיף עוד, "סיירתי ברחבי העיר ודיברתי עם הכוחות הפזורים בשטח, ולכולם ברורה המשימה המרכזית, שהיא להגביר את תחושת הביטחון ולהחזיר את העיר לשגרת חיים בטוחה".

מענה לצרכים


במצפה רמון קבעו שהמשימה הלאומית העליונה היא לסייע למפונים ולמתפנים מיישובי קו העימות בעזה.
על פי ההערכות, יותר מ־2,000 מתפנים ומפונים שוהים בימים אלה ביישוב. לצורך כך הוקם מערך התנדבות יישובי ששמו "עוטפים את העוטף" ומטרתו לתת מענה לצרכים, הן של התושבים והן של האורחים.
נוסף על כך, וכדי לחזק את תחושת הביטחון של התושבים והמתארחים, הוקם מערך אבטחה יישובי בכמה נקודות ברחבי היישוב המורכב ממתנדבים, נוסף על כיתת הכוננות שהוקמה.
ראש המועצה המקומית מצפה רמון, רוני מרום, אינו מסתיר את התרגשותו מהיענות הציבור ביישוב ואומר השבוע, "מדהים לראות את רוח ההתנדבות וגילוי הסולידריות בקהילת מצפה רמון. זה איננו מפתיע, זה בדנ"א שלנו. השתדלנו לחלק את הכוחות באופן שנוכל להמשיך ולבצע את משימתנו לזמן הנדרש, ולשמור על איתנותנו בתקופה קשה זו".

נענים לכל קריאה


ביישוב כרמית הוקם חמ"ל הפועל 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע השולט על הגזרה של היישוב. לאורך כל שעות היממה נערכים במקביל כמה סיורים מסביב ליישוב הנמצא כידוע בסמוך לגדר המערכת של דרום הר חברון וגובל בכמה יישובים בדואים מצד שני.
במקביל, עורכים התושבים תצפיות בגזרה על שטחים נשלטים. כמו כן החלה בימים האחרונים לפעול יחידת רחפנים המסייעת גם היא להעלות את הכוננות. נוסף על כך, הוקמה יחידת שטח המורכבת מאופנוענים ורייזרים. "אין קריאה פה שלא מקבלת מענה", אומרים מתנדבים בסיורים, "כרמית היא לפני הכל ערבות הדדית, וכולנו פה מגויסים אחד בשביל השני".
את הסיורים ואת החמ"ל מאיישים תושבי ותושבות היישוב, רובם חמושים, חלקם אף מתנדבים במשמר האזרחי. בשבוע האחרון נוספו למערך חיילים לעיבוי המעטפת. גם בשגרה, ולאורך כל שעות היממה, פועלת בכרמית כיתת כוננות שחבריה עברו הכשרה עוד הרבה לפני פרוץ המלחמה. כל הכוחות נמצאים תחת אחריותו של מפקד ממשטרת מג"ב.
במיתר הסמוכה לכרמית כוחות אבטחה גדולים פרוסים ברחבי היישוב ובסביבתו, ובכללם מערך הביטחון היישובי, כיתת כוננות, משטרה ומערך מתנדבים חמושים. בימים האחרונים תוגברו כוחות האבטחה וכיתת הכוננות ביישוב ובסביבתו. סיורים רכובים מתבצעים בכל מרחב היישוב ולאורך הגדר, 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. גם הכניסות ליישוב מאוישות מסביב לשעון במערך הביטחון היישובי ובמתנדבים חמושים. כמו כן בשעות אסטרטגיות יש תגבור משטרתי קבוע.

מסביב לשעון


מיד כשהחלה ההתקפה על יישובי העוטף, הוקפצה כיתת הכוננות בלהבים והוצמדו להם נשקים ארוכים.
הכניסה ליישוב מאוישת באופן רצוף, כולל הצבת בטונדות בכניסה. "במשמר השכונה התנדבו כ־280 תושבים מצוידים בנשק שעורכים סיורים סביב השעון", מספר ראש המועצה, יוסי ניסן. "מאות המתנדבים הם כוח עזר לכוחות הביטחון שידיהם עמוסות בימים אלה באירועים. הצלחנו לגייס ניידת משטרה עם שני שוטרים חמושים, כולל ניידת משמר הגבול מאוישת במתנדבים".
לדבריו, עשרות המתנדבים, ביניהם בני נוער, עוסקים גם בפעילות לשינוע מאות חבילות מוצרים לבסיסי צה"ל.

"כל אזרח ואזרחית צריכים להתנדב ככל יכולתם"


ג'ולי ולביא קייט משכונת סיגליות בבאר־שבע, שניהם נושאים נשק אזרחי, התנדבו למשמר השכונה עוד ביומה השני של המלחמה
בני הזוג ג'ולי ולביא קייט, תושבי שכונת סיגליות בבאר־שבע, הנושאים נשק אזרחי, התנדבו למשמר השכונה עוד ביום ראשון שעבר, יום אחרי המתקפה הרצחנית על יישובי העוטף.
מאז החלו להתנדב, הם ענו לקריאות רבות של תושבים שביקשו ליווי לקניות, עזרה בהבאת תרופות, בדיקה שבני משפחותיהם בסדר, ועוד. "מיום ראשון בשבוע שעבר התייצבנו לאבטח את מתחם הריענון לחיילים באולמי 'אגמים'", מספרת ג'ולי.
לביא בנה מערך אבטחה המורכב ממתנדבים חמושים במשמרות, ואשתו ג'ולי מאבטחת את הכניסה למקום ומסייעת לגייס תרומות כספיות עבור קניית ציוד לחיילים.
נוסף על כך, הקימה ג'ולי מערך סיוע לתושבים המורכב מכ־30 מתנדבים המסייעים בעיקר לקשישים ואנשים חולים ובודדים בקניות, בישול וליווי לבדיקות. "בלילות אני מבצעת שיחות חוסן לחובשי איחוד ההצלה ככוננית חוסן בכירה ומעניקה טיפול נפשי והדרכות חוסן לעובדי משרדי ממשלה מטעם בית הספר המרכזי למקצועות הרווחה. כאישה חמושה נקראתי אפילו ללוות תושבת לטבילה במקווה", מספרת ג'ולי ל"ידיעות הנגב".
בני הזוג קייט התגייסו למשימה הלאומית, והם קוראים לאזרחים להירתם למאמץ הלאומי. "לקחנו את הילדים לאימי במרכז, כך אנחנו יודעים שהם בטוחים ויש לנו את היכולת להקדיש עצמנו להתנדבות 24/7. בעת הזו כל אזרח ואזרחית צריכים להתנדב ככל יכולתם. אני קוראת לכל אישה העומדת בקריטריונים להוציא רשיון לנשק. אנחנו חייבות להרגיש בטוחות לנוע בעיר ולהגיש סיוע, כאשר רוב הגברים מגויסים למילואים בחזית", מוסיפה ג'ולי.
פורסם לראשונה: 09:01, 22.10.23