תושבים רבים במיתר התלוננו באחרונה על חריגות בשיעור של מאות אחוזים בחיובי צריכת המים שלהם, ורבים תוהים לפשר חשבונות המים המנופחים. בשל ריבוי הטענות פרסמה המועצה המקומית מיתר בעמוד הפייסבוק שלה הודעה שנכתב בה כי מבדיקה שנעשתה עולה שתושבים רבים השוו את צריכתם בחודשים המדוברים לחודשים המקבילים אשתקד.
לטענת המועצה, התושבים לא הביאו בחשבון שהם חויבו לפי 84 ימי צריכה במקום 60 ימי צריכה בגלל קריאת המונים בסוף חודש ספטמבר ולא במחציתו בשל חגי תשרי.
3 צפייה בגלריה
מיתר. חשבונות מים מנופחים בספטמבר־אוקטובר
מיתר. חשבונות מים מנופחים בספטמבר־אוקטובר
מיתר. חשבונות מים מנופחים בספטמבר־אוקטובר
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:

עלייה משמעותית

אלא שתושבים סותרים טענה זו של המועצה המקומית. כך למשל מ', תושבת מיתר, הציגה חיובים של חודש מאי ויוני השנה שבהם חויבה על צריכה של 62 קוב מים, ואילו בחודש ספטמבר ואוקטובר הצריכה קפצה לפתע ל־90 קוב לחודשיים, עלייה בשיעור של כ־50 אחוז.
מ' פנתה אל מחלקת הגבייה במועצה המקומית כדי לברר את פשר החיוב החריג, ולדבריה, נאמר לה שאין מדובר בצריכה חריגה אלא בחיוב לפי 75 ימים במקום לפי 60 ימים. "אמרנו בסדר, אולם גם אם מדובר ב־75 ימים עדיין מדובר בחיוב חריג".
לפני כמה ימים פנתה מ' שוב למחלקת הגבייה במועצת מיתר, והפעם לדבריה, הופתעה כשנאמר לה שחשבונה חויב לפי 84 ימים. "ראינו שאנחנו מקבלים בכל פעם נתון אחר, פעם 75 ימים, פעם 84 ימים, והחלטנו לבדוק את התאריכים לפי החיובים", מספרת מ' ומוסיפה, "לפי חיובי המדידה לא מדובר ב־84 ולא ב־75 אלא על 72 ימים, ועדיין מדובר בחריגה משמעותית. כאשר בדקנו, אין נזילות ואין מדובר בהערכה של החיוב כי שעון המים שלנו נמצא בחוץ ונגיש למדידה".

אין נזילות

בביתה של ג', תושבת מיתר זה שבע שנים, מתגוררות חמש נפשות וגובה חשבון המים הממוצע בשנה האחרונה עמד על כ־400 שקל לחודשיים. "בחודשים האחרונים קיבלנו חיוביים של 1,400 שקל לחודשיים, ובכל פעם שהייתי מקבלת חיובים מנופחים, בעלי היה בודק אם יש נזילות ולא הייתה שום נזילה", היא מספרת.
בבית משפחתה של ג' שעון המים נמצא בתוך הגינה, לכן לאיש המדידות אין גישה לשעון המים ונעשית הערכה של החיוב, אלא אם מישהו מבני המשפחה נמצא בבית.
"אפילו שמדובר בהערכה, הייתכן שעושים הערכה בחיובים חריגים של מאות אחוזים?", תוהה ג'.
גם ר', תושבת מיתר, טוענת שקיבלה חשבונות מים מנופחים בגובה 959 שקל לחודשיים במקום ממוצע של 480 שקל. "מה, יש לי פארק בבית ואני לא יודעת עליו?", היא תוהה.
בעקבות התלונות פרסמה המועצה המקומית מיתר טבלת נתוני צריכות חריגות והטיפול בהן. מהטבלה עולה שנרשמו מאות חריגות בחיובי מים, מקצתם קיבלו זיכוי נגד קבלות ותעודות המעידות על נזילות בשטחם.
3 צפייה בגלריה
פרץ
פרץ
פרץ
(צילום: ראובן קופיצ'נסקי)
בדיקה מקצועית
חבר האופוזיציה במועצה המקומית מיתר, שמעון פרץ, התגייס לסייע לתושבים המתלוננים על חיובי המים החריגים. "מאחורי המספרים ניצבים תושבים רבים, בהם אימהות חד־הוריות וזוגות מבוגרים, שהמועצה חייבה את חשבונם באלפי שקלים על מים שהם מעולם לא צרכו. מדובר במאות תושבים, וכולם זכאים להסבר יותר משכנע", הוא אומר השבוע.
עוד הוא מוסיף כי "בדו"ח האחרון חשפה מבקרת המועצה כשלים חמורים בניהול משק המים במיתר, בין היתר מדובר בפיצוצים במערכת המים שלא טופלו במשך שבועות ואלפי קו"ב מים צלולים ירדו לטמיון. היוזמה שלנו לקחת אחריות, לזכות את התושבים באופן מיידי, ולבצע בדיקה מקצועית שתוביל לטיפול בבעיית החיובים החריגים, זכתה לתמיכה של כל מקבלי ההחלטות במועצה. מצער שגם לאחר קבלת ההחלטה, תושבים שפנו לא קיבלו מענה ראוי. אני רוצה להאמין שמדובר בטעות ולא במהלך שנועד להעשיר לכאורה את קופת המועצה על חשבון התושבים שמשלמים ארנונה מהגבוהות בארץ. זה המקום לציין את תושבי מיתר ששותפים למאמץ ופועלים יחד ובאחריות. אני וחבריי לסיעת 'ביחד' נמשיך לעשות למען התושבים עד שתושלם בדיקה מקצועית ותימנע הישנות מקרים דומים בעתיד".

מזכים חשבונות

מהמועצה המקומית מיתר נמסר בתגובה: "מבדיקה שנערכה על ידי ראש המועצה, מנכ"ל המועצה, הגזבר ומנהלת מחלקת הגבייה, עולה כי בחודשים אוגוסט־ספטמבר 2021 היו כ־374 חשבונות מים חריגים מתוך 2,973 חשבונות בסך הכל. שיעורם של החשבונות החריגים בחודשים אלה אינו שונה בהשוואה לחודשים אחרים בשנה, מה גם שכמו בכל חודש, לפני המועד האחרון לתשלום, מקבלים התושבים שחשבונם חריג, עדכון על כך באמצעות הודעת סמס. הודעת הסמס מזמינה אותם לבדוק את הרקע לחריגה, ואם מתברר שזה בשל פיצוץ מים ויש בידם אסמכתא על כך, הם מזוכים על פי נוהל רשות המים.
"מהבדיקה שבוצעה עולה המסקנה שלפיה תושבים רבים השוו את צריכתם בחודשים המדוברים לחודשים המקבילים אשתקד ולא לקחו בחשבון כי הם חויבו על 84 ימי צריכה (בשל קריאת המונים בסוף ספטמבר ולא במחציתו בגלל חגי תשרי) ולא על 60 יום כבדרך כלל. מחלקת הגבייה זמינה לכל פונה ומזכה כל תושב שתלונתו על חיוב יתר מתבררת כמוצדקת".
3 צפייה בגלריה
מד מים. יש חריגות משמעותיות
מד מים. יש חריגות משמעותיות
מד מים. יש חריגות משמעותיות
(צילום: הרצל יוסף)
דוגמאות לחשבנות חודשיים
משפחה 1
מאי ויוני: 62 קוב
ספטמבר ואוקטובר: 90 קוב
משפחה 2
400 שקל לחודשיים
בחודשים האחרונים 1,400 שקל לחודשיים
משפחה 3
ממוצע של 480 שקל לחודשיים
כעת 959 שקל לחודשיים