פרויקט "שכונה חכמה" יוצא לדרך. מדובר במגה־פרוייקט שיהפוך את שכונת רמות בבאר־שבע לשכונה חכמה, הראשונה מסוגה בארץ. הפרויקט הייחודי מתחבר לעשייה העירונית בנושא סביבה ואקלים ולאתגרים הלאומיים והעולמיים בתחום. את הפרויקט מלווים במשותף עיריית באר־שבע, חברת החשמל, משרד האנרגיה וחברות אקדמיה.
1 צפייה בגלריה
שכונת רמות. עוברים למגמה ירוקה
שכונת רמות. עוברים למגמה ירוקה
שכונת רמות. עוברים למגמה ירוקה
(צילום: הרצל יוסף)
השכונה החכמה תכלול שימוש במירב הטכנולוגית הסביבתית הקיימות שמטרתן לחסוך באנרגיה ולהתייעל אנרגטית באמצעות מונה חכם שיותקן בכל בית, עידוד רכישת כלי רכב חשמליים והצבת רשת טעינה זמינה, התקנת פאנלים סולריים, עידוד אגירת חשמל על ידי הכנת תשתית אגירה ברשת החשמל ובית חכם.
קראו גם:
לדעת אנשי המקצוע, האתגר הגדול של התוכנית הוא לעודד את הציבור לשתף איתה פעולה משלב התכנון, הביצוע, היישום והשימור. שיתוף הפעולה של התושבים הכרחי בשל העובדה שהתוכנית נוגעת בחיי כל אחת ואחד מעצם כניסתה לבתים של התושבים ודורשת שינוי הרגלים. לכן חשוב לנהל את הפרויקט בשיתוף פעולה מתמיד בין חברת החשמל, העירייה והתושבים.
יש לציין שפרויקט הפיכת שכונת רמות לשכונה חכמה מתחבר גם לרובע החדשנות ולפרויקט "דזרטק" ולאקדמיה בעיר, שהצלחתם תוכל להצעיד את באר־שבע קדימה ותקדם את התחום בארץ ובעולם.
במפגש שולחן עגול שמטרתו הייתה להתניע את הפרויקט ושנערך באולם מועצת העירייה, השתתפו סמנכ"ל אסטרטגיה, חדשנות ושינוי מבני בחברת החשמל, אמיר ליבנה, המדען הראשי במשרד האנרגיה, ד"ר גדעון פרידמן, פרופ' עדי וולפסון ממכללת סמי שמעון המשמש גם יועץ ראש העירייה לנושא הקיימות, מנהל אגף לוגיסטיקה וחירום בעיריית באר־שבע, עמית ריינגולד, ומנהלת קיימות עירונית, רונית אבגי, שהובילה את האירוע.
תושב השכונה: "גם אם יעודדו רכישה של רכבים חשמליים, הם הרי לא יעשו את זה באמצעות מענקים. צריך לבדוק מה הפערים בין התוכניות של העירייה למה שאפשר לבצע באמת בשטח"
"התוכנית אשר הושקה יכולה ללמד את חברת החשמל ואת העירייה, כמו גם גופים רבים נוספים, מה הדרכים הנכונות והיעילות לקדם את הפעולות השונות בשטח להפיכת שכונה קיימת לשכונה חכמה ומתקיימת ולהוות מודל ארצי עולמי", אמרה אבגי.

תנו לחיות בשקט

תושבים בשכונה נשמעו די אמביוולנטיים לרעיון. "בסופו של יום אנשים רוצים להגיע הביתה ולחיות את החיים שלהם בשקט", אומר תושב רחוב משה קהירי. "וגם אם יעודדו רכישה של רכבים חשמליים, הם הרי לא יעשו את זה באמצעות מענקים כספיים אלא דרך שיפור התשתיות. זה דבר מבורך, אבל אם אני היום צריך לקנות רכב חדש, ההפרש בין רכב חשמלי לרכב רגיל מגיע לעשרות אלפי שקלים, ולא כולם יכולים להרשות לעצמם את זה. צריך לבדוק מה הפערים בין התוכניות של העירייה למה שאפשר לבצע באמת בשטח כדי לדעת אם זה מיזם שיכול להתרומם".
מנגד, סטודנט באר־שבעי שמתגורר בבית הוריו בשכונת רמות, אומר: "זה עניין של עשר שנים עד שרוב הרכבים יהיו חשמליים. העולם מתקדם בצעדי ענק לעבר שימוש מורחב באנרגיה ירוקה, ואנשים צריכים להבין שזה שינוי שיקרה, בין אם תוך שנה או תוך עשר שנים. העולם מתקדם וגם אנחנו צריכים להתנהל בהתאם".
לעדכונים - חדשות באר שבע