אם ישנם מבנים שמעוררים נוסטלגיה בין תושבי באר שבע הוותיקים ומחזירים אותם לשנים עברו במנהרת הזמן, אז אלו בין היתר גני הכיפה המיוחדים שנבנו בשנות ה־70 של המאה הקודמת. המבנים עם העיצוב המיוחד שימשו גני ילדים ושיקפו את האדריכלות של אותה תקופה בעיצוב ותכנון המקורי ונבנו בשכונות הוותיקות.
"אני זוכר שהיינו נוהגים לקלף את השכבה העליונה של הגג, בשבילנו זה היה ממש כמו קלקר", נזכר אמיר, תושב להבים שגדל בשכונה ב' והתחנך בגן כיפה שברחוב שמעוני. "המבנים האלה מיוחדים ומחזירים אותי לילדות כל פעם שאני רואה אותם".
1 צפייה בגלריה
גן כיפה בשכונה ב' בבאר־שבע
גן כיפה בשכונה ב' בבאר־שבע
גן כיפה בשכונה ב' בבאר שבע
(צילום: הרצל יוסף)
קראו גם:
אלא ששנים רבות חלפו מאז והמבנים הללו נמצאים בתחזוקה נמוכה. חלקם נטושים ומוזנחים, ויש גם הצעות להריסתם של המבנים. עיריית באר שבע לא ממהרת ליישר קו עם ההצעות להרוס את המבנים והחליטה לשמר אותם, או לפחות את החלקים בהם הניתנים לשימור.
ראשית, קצת היסטוריה על מבני גני הכיפה: הם נבנו ברחבי העיר בתחילת שנות השבעים. מדובר במבנה אחיד שעוצב על ידי אדריכל אדם איל ז"ל.
מדיון בוועדה לשימור אתרים עולה כי אין עדיין סקר או תיק תיעוד לשכבת המבנים בגני הכיפה, והמידע שהובא לוועדה לשימור אתרים הינו ראשוני.
סגן ראש העירייה וראש הוועדה לשימור אתרים, טל אל על, ביקש לקדם סקר ותיעוד של מבנים אלו, ועל בסיסם יוכן מסמך מדיניות הכולל את ההחלטה אלו גני כיפה ישומרו באיזה אופן ובאיזו דרגה. ההערכה היא כי קיימים עשרות בודדות של מבנים מסוג זה.
טל אל־על, שהיה בגן כזה בילדותו סיפר בהתרגשות: "יש באמת איזשהו ערך סנטימנטלי, אלה מבנים מאוד מיוחדים וייחודיים, הם היו חלק מהמרקם, מהזהות ומהאופי של השכונות אי שם בשנות השבעים".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב