צמתים פקוקים, צירים עמוסים, תנועה מזדחלת ונהגים מיואשים, זו מנת חלקם של נהגים רבים בכבישים בבאר־שבע שנאלצים להמתין דקות ארוכות בעומסי תנועה שמכבידה על התנהלותם היומיומית ומשבשת את חייהם.
3 צפייה בגלריה
פקק תנועה ברחוב אביגדור אביטל
פקק תנועה ברחוב אביגדור אביטל
פקק תנועה ברחוב אביגדור אביטל
(הרצל יוסף)
כיצד יוצאים מהפלונטר הזה? מומחי תחבורה מציעים לדוגמה להשתמש יותר באמצעי תחבורה ציבורית ופחות ברכבים פרטיים, אבל מדובר בהצעה שהציבור לא ממש נענה לה, מה גם שלתושבים רבים בבאר־שבע יש תלונות לגבי התחבורה הציבורית.
וכשהמצב הנתון מזכיר לרבים במשך תקופה ארוכה את מה שקורה בכבישים במרכז הארץ, על השולחן עולות הצעות מעניינות כמו זו שנידונה לאחרונה בעיריית באר־שבע.

מצלמות חכמות

חבר המועצה משה ינאי הניח על שולחן המליאה הצעה לסדר לטיפול נקודתי בבעיית הפקקים.
קראו עוד>>>
בדיון במועצה הציע ינאי להציב שוטר בכל צומת מרומזר ובמעגלי תנועה בהם קיימים עומסי תנועה בשעות השיא.
"יש שעות שיא בעומסים" הסביר ינאי, "הפיק הגדול הוא בדרך כלל בשעות הבוקר, משעה 7:30 עד 8:30, ומשעות אחר הצהריים, משעה 16:30 עד 17:30. עכשיו מה קורה? במעגלי תנועה נהג יכול להיתקע זמן רב, ברגע שמצד אחד של מעגל התנועה יש כניסה של רכבים כל הזמן,
"שלושה נתיבים אחרים תקועים, אבל אם יהיה שוטר בכל מעגל, או בצמתים ומקומות משמעותיים, הוא יוכל לכוון את התנועה בהתאם למצב באזור. כשיש פקק בנתיב מסוים, השוטר יוכל לווסת את התנועה לשחרר את הפקק, זה באופן אוטומטי משחרר את כל הלחץ בצומת".
מעגלי תנועה עליהם מדבר ינאי הם ברחוב אביגדור אביטל בשכונת רמות, בצומת נפתלי הרץ אימבר - כפר דרום בעיר העתיקה, צומת הצדיק מירושלים, ועוד רבים.
"עשרה שוטרים במשך שעתיים ביום יכולים לפתור המון בעיות נקודתיות ולשחרר את התנועה, וזה בעלות מאוד נמוכה", אומר ינאי.
3 צפייה בגלריה
משה ינאי: "קטסטרופה מה שהולך בעיר"
משה ינאי: "קטסטרופה מה שהולך בעיר"
משה ינאי: "קטסטרופה מה שהולך בעיר"
(הרצל יוסף)
"היום המצב בלתי נסבל, קטסטרופה מה שהולך בעיר, ההצעה שלי באה לתת פתרונות שיקלו על הנהגים בנסיעה היומיומית. עכשיו בוא נעזוב את הרכבת הקלה ושדרוג התחבורה ציבורית, אלה מתוכננים לעוד מספר שנים. צריך כאן ועכשיו לפתור את הבעיה הזאת שמעיקה על כולנו".
העירייה מודעת לנושא ופועלת במספר מישורים. אחד המענים לפקקים בעיר הוא שבצמתים המרומזרים יוצבו מצלמות חכמות שיווסתו את התנועה בשעות העומס. ההצעה להצבת שוטרים מתחנת המשטרה או מהשיטור העירוני תיבדק.

הגעתם לג'ונגל

כל מי שנמצא על הכביש בשעות השיא מחזק את הדברים של ינאי באשר לצפיפות בכבישים ולעומסי התנועה הרבים. "הכבישים בבאר־שבע הופכים לבלתי נסבלים בשעות הפיזור של הילדים במסגרות ובשעות אחר הצהריים", מעיד תושב העיר.
"צריך סוג של אומץ להיכנס לתוך מעגל תנועה כי כולם מתנהגים פה כאילו זה הג'ונגל. אם כבר להציב שוטרים במעגלי תנועה בעייתים,
3 צפייה בגלריה
פקק תנועה ברחוב הצדיק מירושלים
פקק תנועה ברחוב הצדיק מירושלים
פקק תנועה ברחוב הצדיק מירושלים
(הרצל יוסף)

"אז הבעיה הכי חמורה פה היא נהגים שנדחפים לנתיב רגע לפני הכניסה למעגל התנועה ולא מחכים בתור כמו רוב הנהגים. זה משהו שהיתי רוצה לראות יותר אכיפה לגביו. זה קורה כל יום ברחוב אביגדור אביטל".
"זאת נשמעת לי הצעה קצת הזויה", אומר השבוע יניב, נהג מונית מבאר־שבע. "נראה לי שלשוטרים יש עבודה קצת יותר דחופה מלכוון תנועה עם כל מה שקורה פה באזור. אולי הפתרון צריך לבוא מהשיטור העירוני או מפקחים של העיריה שיוכשרו לתפקיד כי בבסיס שלה, ההצעה אינה רעה, אבל צריך לדעת מתי ואיפה בדיוק אפשר ליישם אותה".
"באופן אישי", מוסיף יניב, "אני יכול לומר שבעיות הפקקים אכן הלכו ונהיו חמורות יותר בשנים האחרונות. עם כל הרצון להוסיף נתיבים לתחבורה ציבורית העסק בצירים המרכזיים נראה לא טוב".
לעדכונים: חדשות באר שבע