גל הפשיעה בבאר־שבע ובנגב בחודשים האחרונים נותן את אותותיו גם בתחום ההצטיידות האישית בנשק מצד תושבי האזור.
2 צפייה בגלריה
מטווח באקדח. אחת הדרישות בהן נאלצים מגישי הבקשה לעמוד
מטווח באקדח. אחת הדרישות בהן נאלצים מגישי הבקשה לעמוד
מטווח באקדח. אחת הדרישות בהן נאלצים מגישי הבקשה לעמוד
( שי שמואלי)
מנתוני המשרד לביטחון פנים, שהגיעו השבוע ל"מיינט באר שבע והנגב", עולה כי מאז מבצע "שומר החומות" (11.5.21) ועד ליום שלישי השבוע (2.11.21) הוגשו על ידי תושבי הנגב והדרום לאגף לרישוי כלי ירייה במשרד לביטחון פנים 1,745 בקשות למתן רשיונות לנשיאת כלי נשק.
המשמעות היא, שעל פי אותם נתונים מדובר בגידול דרמטי של יותר מפי שלושה ממספר הבקשות למתן רשיונות לנשיאת כלי נשק מצד תושבי האזור שהוגשו בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר אז עמד מספר הבקשות על 514.

מירוץ חימוש

"תושבי הנגב", אמר אלמוג כהן, תושב אופקים, יו"ר הוועד להצלת הנגב, "מחמשים את עצמם לדעת על כל צרה שלא תבוא. הנתונים הללו אינם מפתיעים כלל וכלל. מאז המהומות במבצע 'שומר החומות' לפני כחצי שנה נוכחנו לדעת, שאם לא נגן על עצמנו איש לא יגן עלינו.
קראו עוד>>
"לא פלא שאנשים מבקשים להגן על עצמם במציאות הזו. אנחנו מצידנו מרימים פרויקט של מתנדבים, שכולל בוגרי יחידות לוחמות ויוצאי סיירות, שגם בזמן שגרה וגם בזמן חירום יתנו מענה לטרור הפלילי".
י', צעיר, תושב הנגב, שהשתחרר משירות סדיר ביחידה קרבית לפני כחודש, נמנה עם מי שהגיש לאחרונה בקשה למתן רשיון לשאת נשק.
"אני לא חושב שהמשטרה יכולה להגן עליי אם גל הפשיעה הזה יחריף ויהיו כאן פרעות", הוא סיפר השבוע, "במהלך השירות הסדיר שלי הייתי ביחידה לוחמת והיה לי נשק ולא פחדתי כמו שאני מרגיש עכשיו. הרגשתי שאני חייב להוציא רשיון נשק נוכח מה שקורה כאן ברחובות. אני מפחד ולא סומך על אף אחד שישמור עליי. רק אני יכול להגן על עצמי".
"במהלך מבצע 'שומר החומות' חשתי חסר אונים", סיפר תושב נוסף באזור, "הנסיעה בכבישי האזור הייתה מפחידה והרגשתי שאני לא מוגן.
"גם בתקופה לאחר מכן, ובשבועות האחרונים עם התגברות גל הפשיעה באזור, בכלל, ובבאר־שבע, בפרט, הבנתי שאם אני רוצה להגן על עצמי ועל משפחתי, אני חייב לדעת שאוכל להתגונן במצב של סכנה. לכן מיהרתי והגשתי בקשה לשאת נשק אישי. אין לי הרבה ברירות".
יצוין כי באחרונה התייחס השר לביטחון פנים, עמר בר לב, לסוגיית נשיאת נשק בקרב אזרחים באופן פרטי, ואמר במהלך דיון בכנסת כי בעיניו יש להמשיך את המצב הקיים בו כל אזרח אשר במסגרת שירותו הצבאי עבר הכשרת רובאי 07, יוכל לקבל את ההיתר לשאת נשק.
עם זאת, סייג השר בר לב את דבריו ואמר כי "יש לצמצם את תפוצת כלי הירייה בקרב מי שאינו מיומן במקביל למקצוע השימוש בהם בקרב בעלי הרשיון".
מה הקריטריונים?
יצוין כי המשרד לביטחון פנים אינו מחויב לאשר כל בקשה שמגיעה אליו להוצאת רשיון לנשק. קיימים מספר קריטריונים לפי החוק המאפשרים הגשת בקשה שכזו.
2 צפייה בגלריה
מהומות בנגב במהלך מבצע "שומר החומות"
מהומות בנגב במהלך מבצע "שומר החומות"
מהומות בנגב במהלך מבצע "שומר החומות"
(צילום מסך מתוך הרשת)
בראש ובראשונה מגיש הבקשה חייב להיות אזרח ישראל או תושב קבע שסיים שירות סדיר כהגדרתו בחוק שירות ביטחון. כמו כן מחויב מגיש הבקשה להגיש הצהרת בריאות ולעמוד במספר דרישות הכשרה ביניהן עריכת מטווחים.
בנוסף, ישנם יישובים זכאים בהם תושבים יכולים להגיש את הבקשה בגלל מיקומם הגיאוגרפי. היישוב מיתר, למשל, נחשב ליישוב צמוד גדר, ועל פי מידע שהגיע ל"מיינט באר שבע" רבים מתושביו נמנים בחודשים האחרונים בין מגישי הבקשות לקבלת רשיון לנשיאת נשק.
"התהליך עצמו לא היה מסובך מדי", מספר ניר, תושב היישוב מיתר שהוציא באחרונה רשיון לנשק. "הייתי צריך למלא כמה טפסים בשביל הבירוקרטיה והיה עיכוב מסוים כי הבנתי שנוצר אצלם עומס כנק בכל מה שנוגע להגשת בקשות לרישיון נשק. בהמשך, הייתי ביום של הדרכה ומטווחים".
מה בעצם גרם לך לבקש רישיון לנשק?
"אני אדם נורמטיבי וכנראה שעד לפני שנה או שנתיים לא הייתי עושה את זה, אבל בואו נודה בזה, המציאות השתנתה. במהלך מבצע 'שומר החומות' היינו נצורים ביישוב. שמענו על מקרים במרחק חמש דקות נסיעה מפה שבמזל לא הסתיימו בלינץ'.
"אני לא רוצה להיות הבחור הזה שנמצא עם המשפחה שלו בתוך רכב כשהמונים מקיפים אותו ומאיימים על חייהם. להגיד לך שאני רגוע עכשיו? אז לא, אני יודע שנשיאת נשק מגיעה עם אחריות גדולה מאוד, אבל לפחות אני יודע שיש לי את האפשרות להגן על המשפחה שלי, ואני באמת מקווה שלעולם לא אצטרך להגיע למצב הזה".

מצב קיצון

אין ספק שהטריגר הגדול ביותר לגידול בבקשה לרשיון לנשק הגיע לאחר מבצע "שומר החומות". מנהל מטווח באזור הנגב מספר ל"ידיעות הנגב" כי בחודשים האחרונים הגיעו לעבור מטווחים אנשים מכל קצוות הקשת: עורכי דין לצד עובדים בבנק, עובדי תעשייה ואנשי היי־טק. "אין פה דפוס מסוים חוץ מזה שרוב הבקשות מגיעות מאנשים כמוני־כמוך", הוא אומר.
"אם פעם עיקר הבקשות היו של אנשים בגלל העבודות שלהם והמקומות שבהם הם היו צריכים להיות, היום מגיעים אנשים מכל הנגב, ממיתר, עומר, באר־שבע, להבים, קיבוצים ומושבים בנגב. אנשים פשוט הבינו שבמקרה של הסלמה נוספת הם עשויים להגיע למצב קיצון בו יצטרכו להגן על בני המשפחה שלהם.
"כל ההליך מתבצע בצורה מאוד טכנית ומההתרשמות שלי רוב האנשים פשוט רוצים להרגיש שיש להם משהו נוסף ביד שנותן להם ביטחון. לדעת שהם לא תלויים בעזרה של מישהו חיצוני".
לעדכונים: חדשות באר שבע