אי הוודאות לגבי מתכונת פתיחת שנת הלימודים לא ממש מנעה מההורים להיערך לקראת החזרה למוסדות החינוך.
תורים ארוכים השתרכו השבוע בחנויות הספרים וציוד כלי כתיבה, כאשר ההורים וילדיהם ניצלו את הימים האחרונים של החופש הגדול על מנת להשלים את רשימות הציוד שהתבקשו, לרכוש ולהצטייד רגע לפני שהם שבים לספסל הלימודים.
לצד אופטימיות זהירה, ניכר שהורים רבים חשים בלבול ואפילו מבוכה נוכח מסרים רבים שמגיעים מנציגי הציבור, לעיתים מסרים סותרים שלא תורמים לשקט הנפשי.
2 צפייה בגלריה
ימין: משפחת הרוש, אלימלך וויצמן
ימין: משפחת הרוש, אלימלך וויצמן
ימין: משפחת הרוש, אלימלך וויצמן
(צילומים: הרצל יוסף)
קראו גם:

עדיף לדחות

בין מדפי הספרים ומגוון מותגי כלי הכתיבה בחנות "לי ספר" אנחנו פוגשים את נורית אלימלך, מחזיקה סל קניות וביחד עם בנותיה רונית (17) שעולה לכיתה י"ב בבית הספר התיכון "דוד טוביהו", ואדל בת השש וחצי שעולה לכיתה א', הן משלימות את הציוד שעוד לא הספיקו לקנות.
למרות ההכנות ללימודים, נורית, לא נשמעת מתלהבת מהרעיון לחזור לספסל הלימודים, כשברקע גל רביעי של נגיף הקורונה והעלייה התלולה במספר המאומתים והחולים. "הייתי מעדיפה שידחו את שנת הלימודים ושהיא תיפתח אחרי החגים, ב־1 לאוקטובר", היא אומרת ולא מסתירה את חששותיה. "בשביל מספר ימים לסכן את הילדה שהולכת לכיתה א' זה לא כדאי, עדיף שהיא תישאר בבית עוד חודש ולראות מה יהיה עם התחלואה".
אלימלך מתייחסת בעיקר לבתה אדל שזו הפעם הראשונה שתפקוד את ספסל הלימודים, ופחות מודאגת מבתה רוני שהיא מחוסנת ומקפידה על שמירת ההנחיות כמו עטיית מסיכה. "אדל לא מוחסנת וזה מסוכן בשבילה, וגם שהיא תגיע הביתה, למרות שאנחנו מחוסנים, אי אפשר לדעת, וכן, אני עם המון חששות".
אז לא תשלחי אותה לכיתה א'?
"ביום הראשון אני אלך איתה לכיתה א', אדאג שתשים מסכה ותשמור על מרחק, אבל אני לא יודעת אם אחזיר אותה ללימודים לאחר מכן, זה הכל תלוי בתחלואה. אני מקווה שהתחלואה תרד. אני מאוד מודאגת, אם היא לא היתה עולה לכיתה א'. לא הייתי שולחת אותה, אני לא רוצה שהיא תפספס את היום הראשון ותרגיש מקופחת. אם זה היה גן, ברור שלא הייתי שולחת אותה, היא כל כך ממתינה לזה, אז כולם ילכו והיא לא? זה לא יהיה פייר".
ומה אומרת אדל שלראשונה תפגוש את ספסל הלימודים? "אני מאוד מתרגשת לעלות לכיתה א' ואני רוצה ללכת לבית הספר, אני לא יודעת אם החברות שלי בגן יהיו בכיתה שלי".

ירידה במכירות

חוויית הקנייה מתמקדת בכלי כתיבה ובשלל המותגים העדכניים יחד עם רכישת ספרי לימוד חובה. גם השנה השוק מוצף במותגים המעטרים את המדפים וגורמים להורים ללא מעט כאבי ראש מול ילדיהם, וגם מכבידים על הכיסים.
תיקים עם פוסטרים של מפורסמים, קלמרים במגוון צבעים וגדלים ומחברות עם תמונות של שחקני כדורגל, הם רק חלק מהפריטים שהילדים לא מוכנים לוותר עליהם, בטח לא להיות שונים מחבריהם. "ברור שההוצאות מכבידות", מספרת נורית אלימלך, "אבל אין ברירה, קניתי ספרים וציוד, אני מעדיפה לקנות מוצרים טובים ואיכותיים, לא משהו מיוחד, אבל שיהיה ציוד טוב לכל השנה", היא מסכמת.
"מורגשת תנועת קונים", מספרת אילת קרואני, מוכרת בחנות הספרים "לי ספר", אולם היא אומרת כי תנועת הקונים רחוקה מהקניות בהשוואה לשנים עברו. "יש ירידה במכירות באופן כללי. לדעתי, הקורונה משפיעה, הורים רבים לא בטוחים ששנת הלימודים תיפתח בזמן, ולא ברור מה יהיה ואיך ילמדו".

יעילות הזום

האפשרות של חזרה ללימודים דרך "זום" פחות מועדפת על ההורים. ישנם כאלה הסבורים כי מותר לוותר על הרעיון הזה גם במחיר דחיית הלימודים.
"בזום המורה לא קולט את התלמיד, מיהו, איך הוא בדיוק, אני נגד העניין של הזום כי המורה באמת לא רואה את התלמיד ולא יודע מה מצב הלמידה של התלמיד, וכן זה לא ישים", מספר אבי הרוש, אותו פגשנו בחנות "לי ספר" עם בתו יהלי בת התשע שעולה לכיתה ד' בבית הספר "מענית" בבאר־שבע.
הוא מסביר את עמדתו. "הייתי מעדיף שכמו שכל העולם הרוויח מהקורונה, להרוויח כיתות קטנות, כלומר, עם מספר קטן של תלמידים, שישקיעו בתלמיד מאשר כיתות גדולות, שם כל אחד הולך לאיבוד".
יהלי, מצידה, רוצה כבר לחזור לבית הספר. "אני מתרגשת המון ורוצה כבר להתחיל ללמוד, מתגעגעת לחברים והחברות, מעדיפה לחזור לספסל הלימודים מאשר ללמוד דרך הזום".
גם אצל משפחת הרוש לא מוותרים על מותגים, והם כמובן לא רוצים להיות שונים מאחרים. "כל תחילת שנת לימודים אתה רוצה לחדש במשהו, לתת לילדה איזה חשק חדש להגיע ללימודים, וגם אם אתה לא רוצה, אתה עושה איזשהו מאמץ בשביל לקנות מותגים", אומר האב הרוש.

ירידה בהכנסות

סימן להאטה במכירות קיבלנו ממספר מוקדי מכירות שמדווחים על ירידה בהכנסות ומיעוט לקוחות. מירב אביעם, בעלת העסק "הפיראט האדום" במתחם ביג, מספרת על הקשיים. "כמו בשנה שעברה שלוותה באי ודאות, גם השנה אנחנו מרגישים את האווירה הזאת מהלקוחות, יש ירידה במכירות בכל הענף הזה".
2 צפייה בגלריה
מירב אבינועם מהפיראט האדום. "אנשים קונים פחות"
מירב אבינועם מהפיראט האדום. "אנשים קונים פחות"
מירב אבינועם מהפיראט האדום. "אנשים קונים פחות"
(צילום: הרצל יוסף)
במה זה מתבטא?
"אנשים קונים פחות, ישנם הורים שמשתמשים בציוד משנה שעברה ומסתפקים במה שיש, הם קונים את הדברים שהם צריכים. הירידה מורגשת למשל בילקוטים".
אולי המאסה הגדולה של הלקוחות תגיע בסמוך לפתיחת הלימודים?
"תמיד המאסה הגדולה מגיעה בשבוע האחרון, אבל השנה זה לא הכיוון, אתה חש שפחות קליינטים מגיעים, כנראה שהקורונה עושה את שלה".
בניסיון לעודד לקוחות, חנות "הפיראט האדום" עשתה מספר מהלכים אטרקטיביים כדי למשוך יותר ויותר קונים. "אנחנו עורכים המון מבצעים והגרלות, יש כאן מבצעים על המוצרים, נקווה שבימים הקרובים מצב המכירות ישתפר", אומרת מירב אביעם בנימה אופטימית.
מי שגם מביעה אופטימיות לקראת פתיחת שנת הלימודים, היא לירון ויצמן, שביקרה ב"הפיראט האדום" עם שלושת ילדיה: אורי שעולה לכיתה ט', רותם עולה לכיתה ה' ודרור עולה לכיתה ב', שלושתם לומדים במקום מגוריהם ב"טנא עומרים".
כן קורונה לא קורונה, לירון ויצמן, מספרת כי אותן התלבטויות היו גם בשנה שעברה. "הילדים שלי למדו בתקופה של הקורונה, בהתאם להנחיות, זה לא פשוט, אבל צריך לעבור את זה. אני מקווה שהשנה הדברים יסתדרו, ובסופו של דבר מערכת החינוך תחזור ללימודים רגילים".
גם ילדיה משתוקקים לחזור ללימודים ובהחלט מתרגשים ומלאי ציפיות. "אני מתרגש ורוצה כבר לחזור ללמוד", אומר אורי בחיוך. החלק היותר משמח של הילדים זה הסיור בין מחלקות המותגים, פיתויים שהם מתקשים לעמוד בפניהם. "אנחנו מנסים לאזן", מספרת ויצמן, שלדבריה, רוכשת גם מוצרי איכות וגם מוצרים רגילים. "ההוצאה גדולה וכפי שאמרתי אנחנו מוצאים את האיזון הנכון".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב