מה הסיבה ששלושה מכרזים שפרסמה עיריית באר־שבע נכשלו? מדובר במכרזים לאיסוף ופינוי פסולת ביתית, פסולת גושית, פסולת בנייה ופסולת אריזות. לאף אחד מהמכרזים שפורסמו לא ניגשו מציעים.
1 צפייה בגלריה
פינוי פסולת בבאר־שבע
פינוי פסולת בבאר־שבע
פינוי פסולת בבאר־שבע
(צילום ארכיון: הרצל יוסף)

אחת הסיבות שהועלתה לעובדה שהמכרז לא אטרקטיבי היא שאלת הכדאיות הכלכלית מבחינת הקבלנים.
על פי הלשכה המשפטית של העירייה, במהלך השנים שחלפו, אגף איכות הסביבה בחן את שיטות העבודה וניסה לשפרן, וכן בחן את תימחור השירותים וניצול מלא של התקציבים הנתונים למכרז זה, וזאת בסיוע של מינהל הכספים.
כל ממצאי הבדיקות הוטמעו בהוראות המכרזים שפורסמו, ובפרט הדרישות, כדי ליצור מכרזים אטרקטיביים למציעים פוטנציאליים מרחבי המדינה. למרות מאמצים אלו, לא הוגשו הצעות והמכרזים בוטלו.
קצת רקע: ב־7 ביוני 2017 נחתם חוזה לאיסוף ופינוי פסולת ביתית, גושית ובנייה עבור העירייה, לאחר שהוכרז על "חברת יראב בע"מ" כזוכה במכרז פומבי. תקופת ההתקשרות על פי החוזה והמכרז נקבעה ל־60 חודשים סך הכל, מיום הוצאת צו התחלת עבודה אשר ניתן באוגוסט 2017 ועד ל־31 באוקטובר 2022.
בפועל, הוארכה ההתקשרות על בסיס החוזה הראשוני (2017) עד ל־31 במאי השנה, לאחר שפורסמו מכרזים ולא נמצא בהם זוכה. התקשרות זו הוארכה בשל העובדה לפיה לא ניתן להפסיק את השירותים נשוא החוזה והמכרז או לצמצם אותם, בהיותם שירותים חיוניים שהרציפות בקבלתם הכרחית וחיונית, והפסקתם "תגרום לנזקים תברואתיים קשים", כך על פי העירייה.
לאחר שנלקחו בחשבון כל השיקולים, הוחלט לא לפרסם מכרז נוסף אלא לקיים הליך משא ומתן עם מציעים פוטנציאליים.

קראו גם:

חבר המועצה, עו"ד אמנון כהן, העלה לדיון בישיבת המועצה האחרונה את נושא קיום המכרז ופנה ליועץ המשפטי של העירייה, עו"ד חיים טורקל. "אני לא סתם מעלה את זה", אמר עו"ד כהן, "יש קושי מהותי להתנהל מול קבלן שהוא לא תחת מכרז, אתה מבין את המשמעויות".
עו"ד טורקל השיב בפסקנות: "הוא (הקבלן - י.ל) נמצא תחת מכרז לחלוטין. המכרז הקודם הוארך בגלל שהמכרז האחרון לא הצליח. הארכנו אותו באותם תנאים, ואפילו בתנאים קצת יותר טובים. לכן אנחנו מאריכים לו את המכרז עד שננהל משא ומתן עם מציעים אחרים, לא רק איתו אגב (עם הקבלן הזוכה משנת 2017 - י.ל) אלא עם כל מציע פוטנציאלי".