הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בדקה את "מעטפת הבטיחות בסביבת מוסדות החינוך" ברשויות המקומיות, ומהממצאים עולה כי מתוך 42 בתי הספר בבאר־שבע בהם בוצעה הבדיקה, בכ־14 אחוז מהם נמצאו ליקויים חמורים וב־50 אחוז מהם נמצא מה שהוגדר "ליקוי קל". עוד עולה מהנתונים כי ב־36 אחוז סביבת בתי הספר נמצאה תקינה.
הבדיקה בוצעה במוסדות החינוך היסודיים במהלך החודשים מאי־יוני השנה, כלומר בתקופה שלפני יציאת התלמידים לחופשה בת חודשיים, בשיתוף פעולה של משרד החינוך, אגף זה"ב נגישות ואורח חיים בטוח והרשויות המקומיות.
3 צפייה בגלריה
בית ספר בארי
בית ספר בארי
בית ספר בארי
(צילום: יעקב לוי)
בין הליקויים הבולטים במוסדות החינוך: לא קיים מעקה הולכה למניעת חצייה שלא במעבר חצייה, מסלול ההליכה למוסד החינוכי אינו רציף ובטוח, במקרים רבים מעברי החצייה אינם צבועים או דהויים, מעבר חצייה מוגבה אינו מסומן, תלמידים לא עברו הכשרה למשמרות זה"ב, אין פסי האטה, ועוד.
קראו גם >>
יצוין כי עיריית באר־שבע יחד עם רשויות אחרות בארץ, קיבלה המהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מכתב המפרט את ממצאי הבדיקה ותמונת מצב של הבטיחות בסביבות בתי הספר היסודיים בתחומם.
בפנייה התבקשה העירייה להפנות את הממצאים לבחינה של בעלי המקצוע ברשות, על מנת שיפעלו לטיפול הליקויים ויישפרו את רמת הבטיחות במסגרת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים.
3 צפייה בגלריה
בית ספר נווה שלום
בית ספר נווה שלום
בית ספר נווה שלום
(יעקב לוי)
במקביל, מנהלי הבטיחות האזוריים של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים עומדים בקשר עם הרשויות לקידום תיקון הליקויים. "טיפול בליקויים והסדרת התשתית במעטפת הבטיחות של המוסד החינוכי, תגביר את בטיחות התלמידים וכלל משתמשי הדרך בדרכם אל ומאת בתי הספר, תגביר את רמת הבטיחות סביב מוסדות החינוך בארץ ותגרום לאקלים הבטיחותי ברשות המקומית", אומרים ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים.
"החשש הגדול הוא מהקורונה, אבל הסכנה שבדרך אל בית הספר ובחזרה גדולה הרבה יותר", אומר מנכ"ל עמותת "אור ירוק", ארז קיטה, וקורא למשרד התחבורה והבטיחות בדרכים ולרשויות המקומיות לפעול "לשנות את תמונת המצב העגומה הזאת. הדרך אל מוסדות החינוך חייבת להיות סטרילית ובטיחותית, וזה הזמן של הרשויות המקומיות לתקן את המפגעים ולהכין את סביבת בית הספר לתחילת הלימודים".
מנתוני "אור ירוק" המבוססים על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עולה כי למעלה מ־3,500 ילדים ובני נוער (0-19) נפגעו בתאונות דרכים בשנת 2020, מרביתם - 2,135 מהם נפגעו בתחום העירוני. 53 ילדים ובני נוער נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2020, 30 מהם נהרגו בתחום הערים והיישובים - 57% מכלל הילדים ובני הנוער שנפגעו בתאונות דרכים.
בעקבות הממצאים יצאנו לבדוק בשבוע שעבר (12 באוגסט) מה קורה בסביבת בתי הספר היסודי בבאר־שבע, האם סביבת בתי הספר מוכנה לקראת פתיחת שנת הלימודים, ואיזה ליקויים עדיין דרושים תיקון.

נמשיך לשקיע

מעיריית באר־שבע נמסר בתגובה: "לדו"ח של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ניתן הסבר מפורט על ידי אגף התנועה בעירייה והמטה העירוני לבטיחות בדרכים. בעקבות הדו"ח נערך סיור של גורמי המקצוע בעירייה כדי לעמוד מקרוב אחר אותם ליקויים שצוינו בדו"ח".
עוד נמסר כי "בחלק גדול מאותם נושאים שצוינו בדו"ח לא נמצאו ליקויים מאחר שישנו הסדר תנועתי המאפשר לרכבי הסעות כניסות למוסדות החינוך. במספר קטן של ליקויים שמצאו אנשי המקצוע בעירייה, הם יטופלו.
"יש לציין כי עיריית באר־שבע משקיעה ותמשיך להשקיע בכל הקשור לבטיחות בדרכים בעיר ובדגש על הקירבה למוסדות חינוך".
3 צפייה בגלריה
בית ספר אמירים
בית ספר אמירים
בית ספר אמירים
(צילום: יעקב לוי)
- איפה השלט? בית הספר "אמירים", שכונה ו' הישנה: בקרבת בית הספר (רחוב קלאוזנר) מוצב שלט "זהירות ילדים בדרך" השלט מוסתר בענפי העץ ונהגים לא יכולים להבחין בו.
- קצת צבע לא יזיק, בית הספר "נווה שלום", בשכונת נווה זאב: יש פסי האטה סמוך לבית הספר, אולם הם אינם מסומנים וצבעם דהה עם הזמן. הורים ונהגים שנוסעים באיזור מתקשים להבחין בפסי ההאטה מרחוק, מה שיכול לסכן את הילדים שיוצאים מבית הספר.
- איך חוצים? בית הספר "אמי"ת - חזון עובדיה" בשכונה ג': אין מעברי חצייה בקרבת המוסד החינוכי, אין פסי האטה בכביש ברחוב גוש עציון שיימתנו את מהירות הנסיעה של כלי רכב, כביש משובש ומלא מהמורות. בקיצור, הבלגן חוגג.
- שימו עין, בית הספר הדו־לשוני "דגניה" שכונה ג': חסר מעקה להולכי רגל מול שער היציאה מבית הספר שיבלום את הילדים ליציאה פתאומית לחניית כלי הרכב (ייתכן והוסר מהמקום באופן זמני), אין סימון של מעברי חצייה. יש לציין כי סביבת בית הספר צפופה מאוד, כלי רכב רבים חונים בשולי כביש הכניסה ועל שטח עפר. באופן כללי סביבה לא הכי בטוחה לילדים ללא ליווי הורים.
- לא נעים, בית הספר העל אזורי "נטעים - מיתרים", שכונה ג': אמנם הפרמטר שמוצג כאן אינו נכלל במפקד המסכם של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אך לא כך אמורה להיות סביבת מוסד חינוכי עם ערימות אשפה ופסולת וריחות צחנה.
- דרוש חיזוק, בית הספר הממלכתי "בארי", ברמב"ם: מול בית הספר קיים מעבר חצייה מוגבה והסימון דהוי. גם מעברי החצייה הסמוכים (ברמזור בצומת רחוב אסף שמחוני) המשמשים את הולכי הרגל דהויים.
- הצבע נעלם, בית הספר "יחדיו": מעברי החצייה הסמוכים לבית הספר דהויים ושחוקים, וממש לא בהירים להולכי רגל. למצב זה יש השלכות בכל ימות השנה, ולא רק בימים בהם התלמידים בבית הספר.
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב