פיצוי על נזקי ירי? השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מבקש לבחון הכרה בנזקי רכוש שנגרמו ליישובים כרמית ומיתר כתוצאה מירי מהיישובים הבדואים הסמוכים כטרור לאומני המצדיק פיצוי כספי לתושבים.
2 צפייה בגלריה
בן גביר עם אנשי כיתת הכוננות של כרמית
בן גביר עם אנשי כיתת הכוננות של כרמית
בן גביר עם אנשי כיתת הכוננות של כרמית
(צילום: דוברות המשרד לביטחון לאומי)

לפני כחודש ביקר השר בן גביר במיתר ובכרמית במטרה לעמוד מקרוב אחר פעילות המשטרה, כשבמהלך אותו ביקור הציגו קציני מרחב הנגב בפני השר את פעילות המשטרה באזור, ואת השינוי שחל במדיניות האכיפה, כאשר בניגוד לשנים קודמות פעלה המשטרה בתקופת הרמדאן ביישובים בהם מתבצע הירי שזולג לעבר הישובים היהודים באזור.
במהלך ביקורו עמד השר בן גביר על התמודדותם של התושבים עם תופעת הירי ביישובים המגזר הבדואי, ובעקבות אותו סיור, ולאור טענות התושבים, נערכו באחרונה במשרד לביטחון לאומי דיונים על מנת למצוא פתרון בסוגייה הזו גם בהיבט הנזק הנגרם לרכוש התושבים שנפגע כתוצאה מהירי וגם בהיבט הפיצוי לתושבים.
יש לציין כי הסיור נערך מספר ימים לאחר קרבות ירי עזים בתוך היישוב לקיה. כתוצאה מהירי נמצאו קליעים ביישובים סמוכים. בין היתר נגרם נזק לרכבים, קולטי שמש ולבתים עצמם.
בסוף השבוע שעבר שיגר השר בן גביר מכתב לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', בו הוא מבקש לבחון הכרה בנזקי רכוש כתוצאה מהירי כטרור לאומני המצדיק פיצוי כספי לתושבים.

2 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: אלכס קולומויסקי)

"מדינת ישראל", ציין השר לביטחון לאומי, "נטלה על עצמה בחקיקה לפצות את תושביה על נזקים ישירים ועקיפים שנגרמו כתוצאה ממעשי איבה או פעולות מלחמה שונות. הפיצוי נעשה מכוח חוק מס רכוש וקרן פיצויים".
השר בן גביר הדגיש במכתבו כי לא מדובר בתופעה נקודתית ליישובים כרמית ומיתר, אלא בתופעה הקיימת במקומות נוספים. "לדאבון הלב", ציין השר בן גביר, "במצב החוקי הקיים קשה עד בלתי אפשרי לייחס לאותם אירועי ירי מניע לאומני־פח"עי וכפועל יוצא המדינה, באמצעות הקרן, לא מפצה את התושבים על הנזקים הללו. למי שעוד היה ספק, אירועי השביעי באוקטובר שבו וחידדו כי חובה ליישב את כל חלקי ארץ ישראל. את המינימום שמדינת ישראל מחויבת לספק לתושביה, מתן פיצוי כלכלי על נזקים שנגרמו כתוצאה מאירועים לאומניים, משרד האוצר, שלא באשמתו, לא מסוגל לספק במסגרת הנוכחית".
בנסיבות אלה", חתם השר לביטחון לאומי את פנייתו לשר האוצר, "אני פונה אליך ומבקש כי תפעל לשינוי המצב על מנת למצוא פתרון מהיר לסוגייה כה חשובה זו".

קראו גם:

ביישובים השכנים ללקיה קיבלו בסיפוק את פנייתו של בן גביר, אך הדגישו כי הנזק שנגרם לרכוש הוא נורת אזהרה בלבד.
"חשוב שנדע שיש לנו כתובת למקרים בהם רכוש ניזוק, לעיתים באלפי שקלים", אומר תושב יישוב סמוך ללקיה, שקולטנים המשמשים ליצירת אנרגיה סולארית על גג ביתו נפגעו כתוצאה מזליגת ירי. "עם זאת, אמרנו את זה בעבר ונגיד את זה שוב, אנחנו מצפים מהממשלה ומהמשטרה לעשות הרבה יותר בקשר לתופעת הנשק הבלתי חוקי במגזר הבדואי. היום זה רכוש שנפגע, מחר זה עשוי להיות ילד או ילדה. הכתובת על הקיר".