כוכבים עולים בעולם הקולינאריה. 15 עולים שברחו מרוסיה ואוקראינה בעקבות המלחמה, הגשימו חלום וסיימו בימים אלה קורס שפים וקונדיטורים, שבסיומו השתתפו בתחרות בישול במכללת "השף" בבאר־שבע, שבמסגרתה הציגו את כישוריהם בפני שפים ישראלים בכירים.
2 צפייה בגלריה
יוליאן רומנובסקי
יוליאן רומנובסקי
יוליאן רומנובסקי
(צילום: יחסי ציבור)
עבור אותם עולים, שחלקם עבדו כשפים ומנהלי מטבחים בארצות מוצאם, היווה הקורס, שהתקיים ביוזמת מרכז "לאודר" לקידום תעסוקה בנגב, בגדר של הגשמת חלום.
השופטים בתחרות היו שף מסעדת "כרמים", סהר רפאל, השף הראשי של קבוצת "קמפאי", דרור שושן, הקונדיטורית מורן טביב זדה, שף מלון "קדמא", בן רפאל, ושף מסעדת "כפיות" בבאר־שבע, רן שי.
התחרות סיכמה קורס שכלל 16 מפגשים מרוכזים, בהם למדו העולים את רזי המטבח המקומי תוך מתן הזדמנות לתעסוקה איכותית במסעדות מובילות.
"התרשמתי מאוד מהרמה הקולינארית של מסיימי הקורס", ציין במהלך האירוע השף דרור שושן, "אנו שמחים לקבל לענף שפים חדשים עם מוטיבציה ויכולת. נמשיך ללוות ולסייע להם ככל הניתן".

לחמים ומאפים


הקורס יוצא הדופן הזה התקיים על רקע מצוקת כוח האדם בענף המסעדנות שהולכת ומחריפה. על פי נתוני דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, נכון לחודש מאי האחרון, יש כ־21 אלף משרות פנויות בענף שירותי האירוח והאוכל, זינוק של כ־33 אחוז לעומת התקופה שלפני משבר הקורונה.
על מנת לסייע לעולים בחייהם החדשים בארץ, וכן להתמודד עם המחסור בעובדים בענף המסעדנות, קיים מרכז "לאודר" לקידום תעסוקה בנגב אות הקורס, שבמסגרתו למדו המשתתפים בין השאר לאפות לחמים ומאפי בוקר, להכין מאכלי בשר ודגים, וכן מנות מהמטבח האיטלקי. על מנת להתמודד עם פערי השפה, תורגמו המתכונים של מכללת השף לשפה הרוסית.
"מצאתי את הקורס דרך הפרסומים של מרכז לאודר ברשת", סיפר אחד ממשתתפי הקורס, דימיטרי גולידוב, "וזו היתה עבורי הזדמנות, שכן למדתי בישול באוקראינה. להוריי שנשארו באוקראינה יש מסעדה ואני עבדתי שם, אלא שנאלצתי לברוח עם אשתי ושלושת הילדים שלנו לישראל. כעת אני רוצה לעבוד כשף בארץ, ובשביל זה למדתי טכניקות חדשות, כמו איך להכין פיתות".

2 צפייה בגלריה
דימיטרי גולידור
דימיטרי גולידור
דימיטרי גולידור
(צילום: יחסי ציבור)

קראו גם:

יוליאן רומנובסקי, תושב באר־שבע, הוא בעל ניסיון בתחום הקולינארי. לפני שהוא ואשתו ושלושת ילדיהם עלו ארצה, הם ניהלו מטבח בקהילה היהודית ברוסיה. "החזקנו שם מטבח", מספר רומנובסקי, "זו עבודה קשה מסביב לשעון. אתה שם כל כך הרבה חומרי גלם והשקעה בכל מנה. שנינו, אשתי ואני, בישלנו קודם, אבל מאז שהצטרפנו לקורס, אשתי ואני התחלנו לבשל יחד. אנחנו מזהים חוסר בתחום המזון הבריא בארץ, ולאחר הקורס חשבנו להקים בארץ עסק של מזון בריא".
למרות הניסיון הקולינארי, רומנובסקי מודה שבמהלך הקורס הוא הכיר לא מעט מאכלים וטכניקות חדשות שלא הכיר קודם לכן. "הכנתי במהלך הקורס סושי לילדים בפעם הראשונה והם מאוד אהבו. הכרתי כאן גם את הפלאפל ומאכלים מהמטבח האיטלקי, כמו פוקאצ'ה והכנת פסטה טרייה. גם כשאני מבשל, אני חושב ודואג לאמא שלי שנשארה ברוסיה".

להזניק קריירות


לאחר גל העלייה לארץ של פליטים מהאזורים בהם מתנהלת המלחמה בשנתיים האחרונות, צצו בעיקר רעיונות כיצד יש לרתום את אותם פליטים לענף התעשייה.
ענף כמו מסעדנות, פחות נלקח בחשבון, בטח כשחושבים על הפרונט: האנשים שמכינים לכם את האוכל, אבל גם לתחום זה נמצא ביקוש לא קטן בקרב האנשים שעשו עלייה לארץ.
לדברי קרן כהן, מנהלת מרכז "לאודר", "עם פרוץ המלחמה באוקראינה הבנו כי מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לחזור על טעויות העבר ולהיכשל בשילובם של העולים. מרכז לאודר ליווה בשנה וחצי האחרונות כאלף עולים, ואנו מזהים כי מדובר בעלייה איכותית המגיעה עם מיומנויות מקצועיות ויכולת לתת מענה למחסור בכוח אדם בענפים מרכזיים של המשק הישראלי. הקורס ותחרות הבישול הצליחו לא רק להעניק לעולים הכשרה מקצועית נוספת בתחום מומחיותם, אלא סייעו להם ביצירת הקשרים הדרושים להזנקת קריירה בישראל. נמשיך ללוות אותם ואת יתר העולים באמצעות ייעוץ קריירה אישי, סדנאות וכן ימי ראיונות מיוחדים עם מעסיקים מובילים באזור".