הסטטוס־קוו העדין שבין חרדים לחילונים בבאר שבע עשוי להיבחן בקרוב בעקבות היוזמה להשקת קו אוטובוס ראשון שיפעל בשבת ויסיע תושבים מבירת הנגב לחוף הים באשדוד.
3 צפייה בגלריה
חוף הקשתות באשדוד
חוף הקשתות באשדוד
חוף הקשתות באשדוד
(צילום: גדי קבלו)

מי שעומד מאחורי היוזמה הוא חבר המועצה עידו אטיאס, מסיעת "חוזה חדש לבאר־שבעים", שמניפה, לדברי חבריה, את דגל הליברליות והשוויון, כפי שהבטיחו לפני הבחירות.
בפנייה לציבור תומכיו הודיע אטיאס על השקת קו האוטובוס בשבת. "עולים הילוך בדרך אל הים, יצאנו לדרך עם מימון המונים, כל סכום יסייע מאוד, וזה הזמן שלכם/שלכן לתמוך באוטובוס השבת מבאר־שבע לים. כל סכום יסייע מאוד - במטרה להשיק את הקו הראשון בשבוע הבא".

3 צפייה בגלריה
עידו אטיאס
עידו אטיאס
עידו אטיאס
(צילום: פרטי)

בשולי הפנייה, כותב אטיאס, "אם אתה בעד ים בסוף השבוע, ואם אתה בעד תחבורה ציבורית בשבת, תרמו כאן".
ראוי לציין כי יוזמה פרטית ולא במימון ציבורי, אינה נחשבת להפרת הסטטוס־קוו, אלא שגורמים חרדים בעיר חושדים שהדברים אינם כפי שהם מוצגים.

פרטי? בעייתי


ראש הסיעה החרדית בעירייה, חבר המועצה, הרב גדי מזוז, מסיעת "עוצמה יהודית", חושש כי זו תהיה סנונית ראשונה להפרת הסטטוס־קוו בעיר.
"אם עיריית באר־שבע מממנת ולו חלקית את הדבר הזה, כל חברי המועצה הדתיים לא יתנו לזה יד, אבל אם זה באופן פרטי, והוא (אטיאס - י.ל) מנהל את זה באופן פרטי, כלומר הוא מזמין אוטובוסים ואנשים משלמים לו, אין לנו יכולת משפטית לעצור את זה. יש לי בעיה אישית עם הסיפור הזה וכואב לי שדבר כזה קורה. אני מאוד לא רוצה את זה, אבל אין לי כלים לעצור את זה אם אף גוף ממלכתי לא עומד מאחורי זה".

3 צפייה בגלריה
גדי מזוז
גדי מזוז
גדי מזוז
(צילום: פרטי)

גורמים דתיים וחרדים טוענים כי הפרת הסטטוס־קו מתחילה מיוזמות פרטיות.
"נכון מאוד, זה מדאיג אותי מאוד, קשה לי, ואני צריך לנהל שיחה עם המערכת מה אנחנו עושים. אני יכול לומר שהורסים פה את האווירה. העיר באר־שבע נחשבת למסורתית, אבל מיזם כזה הוא בצד השני. אם נגלה שגוף ציבורי עומד מאחורי היוזמה, אז נעמוד על הרגליים ונתנגד".

המיזם יתרחב?


בקבוצה התומכת בהפעלת אוטובוסים במימון פרטי בשבת, ישנם מאות תומכים. בשיחה עם עידו אטיאס, הוא מסביר על היוזמה: "זה שירות הסעות שיסיע את תושבי העיר לחוף 'הקשתות' באשדוד. האוטובוס בבאר־שבע יאסוף נוסעים מצירים ראשיים כדי לא להיכנס לשכונות ולא להפריע ל'ציביון'. בטח שלא נעבור ליד בתי כנסת, זה לא הקהל שלנו".

קראו גם:

אטיאס מדגיש כי יהיה צורך בקניית כרטיס, "זה לא יגיע מתקציב עירוני".
מה השאיפה?
"שהמיזם יתרחב בהתאם לביקוש ובהתאם לצרכים. כבר עכשיו אנחנו מעל 800 איש שהצטרפו לקבוצה. יש רצון, בשבת הקרובה יהיה אוטובוס ראשון שהוא פיילוט, בהמשך אולי נעשה שירות הסעות מדורג עם מספר אוטובוסים".
יכול להיות שתפעילו אוטובוסים גם בתוך העיר?
"כן, אם יש ביקוש לזה ויש צורך כזה, יכול שנחליט על זה, למשל הסעות ל'מדבריום'".
גורמים חרדים ודתיים חוששים שזה פתח להפרת הסטטוס־קוו?
"אני לא מכריח אף אחד לעלות על האוטובוס. הם לא חייבים לבוא, אני לא מפריע להם ושהם לא יפריעו לי. אם יפריעו לי, הם ייצרו התנגשות חזיתית, ואז בהתאם לזה אשקול צעדים. אני לא בא ברע, לא נגד, האוטובוס לא יעבור בקרייה החרדית, אין לי עניין במלחמות דת".
פורסם לראשונה: 08:12, 06.08.24