התפתחות בפרשת הקמת מכרה הפוספטים באתר שדה בריר ליד ערד: היום (יום ראשון) הודיעה המדינה לבג"ץ, כי הדיון בנושא המתווה שגובש על ידי מנהלת מנהל התכנון, הכולל התייחסות להשלכות הבריאותיות של פרויקטים בתחום הכרייה והחציבה, ובהם כריית הפוספטים בשדה בריר הסמוך לערד, יתקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה כבר בשבוע הבא.
1 צפייה בגלריה
שדה בריר
שדה בריר
שדה בריר
(צילום: הרצל יוסף)
הודעת המדינה הועברה לבג"ץ לאור הערות שופטי בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, ענת ברון ועופר גרוסקופף, בדיון שהתקיים בפניהם בשבוע שעבר בעתירתם של עיריית ערד ושל תושבי הכפר הבדואי אל-פורעה, הסמוך לערד, ולאחר שבמשך למעלה משנתיים נמנעה המדינה מהבאתו של המתווה בפני המועצה הארצית. בדיון בשבוע שעבר תקפו השופטים את משרדי הממשלה על התנהלותם ותהו אם לשיטת המדינה יש לראות במועצה הארצית לתכנון ולבנייה חותמת גומי אשר תאשר את המתווה המוצע.
קראו גם >>
בהודעת העדכון לבית המשפט מטעם המדינה נאמר, כי "המתווה לבחינת היבטים בריאותיים בתכניות מפורטות לכרייה וחציבה יובא לדיון בישיבתה הקרובה של המועצה הארצית, הקבועה ליום 10.8.21 (יום שלישי הבא), לצורך הצגתו וקיום דיון בהטמעת עיקריו. עוד נכתב בהודעה כי חלק מהישיבה יוקדש לדיון פתוח שבו יוכל הציבור להשמיע הערות וכי ככל שהמועצה הארצית תחליט לקבל את המתווה, הוא יועבר לאישור הממשלה.
עם זאת, העותרים סבורים כי קביעת לוח זמנים כה צפוף של דיון בתוך שבוע ימים לא תאפשר להם ולגורמי המקצוע להיערך באופן מעמיק לדיון ועל כן, לטעמם, יש לדחות את הדיון למועד מאוחר יותר שיאפשר זמן הכנה סביר. לעותרים גם שורה של הערות למתווה אשר לא חל על שלב בחינת החלופות לכרייה ברמה המתארית וגם לא מקנה, לטענתם, מעמד ממשי לעמדת משרד הבריאות בהליך התכנון של פרויקטים בתחום זה.
ראש עיריית ערד, ניסן בן חמו, אמר היום לאחר הודעת המדינה, כי "אני אמנם שמח שהצלחנו לגרום לבית המשפט להקשיב לתושבי ערד והסביבה ולהבין שלא ניתן לעוות את הליכי התכנון והבנייה, כך שתיקון בתכנית המתאר מחייב אישור של המועצה הארצית.
"אבל יחד עם זאת, מועד הדיון במועצה הארצית בלתי אפשרי וגם המתווה עצמו מעורר שורה של בעיות עליהן הצבענו בעתירה ובראשן היעדר התחשבות בעמדת משרד הבריאות, אשר התנגד לבחירה בשדה ברר כחלופה לכריית פוספט על פני חלופות אחרות שניצבו בפני המועצה הארצית, וזאת בשל הסכנות החמורות לחיים ולבריאות תושבי האזור.
"איך אפשר לקיים דיון רציני וענייני בנושא כזה של בריאות ודיני נפשות ממש עם הכנה של שבוע? לצערנו, המדינה ממשיכה להתייחס להליכים הכי מהותיים של בריאות האזרחים כאילו מדובר בעניין שולי, לפרוטוקול בלבד, ובכך מביעה זלזול בעשרות אלפי תושבים באזור ערד. לא ניתן יד לניסיון מחטף בעניין הזה".
לכל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב