כביש 60, בקטע שבין הכניסה הצפונית ליישוב עומר לצומת חטיבת הנגב בכניסה לבאר־שבע, נחשב לאחד הכבישים העמוסים ביותר באזור הנגב. בשעות השיא בבוקר ולפנות ערב נרשמים בקטע הכביש הזה עומסי תנועה כבדים וטורי מכוניות לאורך מספר קילומטרים עד לכיוון אום בטין.
בחודשים האחרונים החלה חברת "נתיבי ישראל" בעבודות להרחבת הכביש. תושבים רבים בנגב המזרחי הבינו כי יהיה מדובר בשנתיים קשות בהן קצב הנסיעה בכביש יואט עוד יותר, אך התנחמו בכך שבסוף העבודות מצב העומסים בכביש יופחת משמעותית.
אלא שהתפתחות של השבוע האחרון עשויה לעכב בעוד חודשים רבים את המשך העבודות בכביש. הסיבה: באחרונה הופסקו העבודות בשל ממצאים ארכיאולוגיים שהתגלו בחפירות של רשות העתיקות שבוצעו בתוואי בו מתבצעות העבודות להרחבת הכביש, וההערכה היא כי הן יחודשו רק בעוד מספר חודשים.
"זה כבר מייאש", אומר תושב היישוב עומר שנוסע מדי יום על הכביש. "הפנייה מכיוון עומר לבאר־שבע זוחלת מאוד בשתי היציאות, המרכזית והדרומית".
נהג שעושה את דרכו מדי יום לבאר־שבע מכיוון דרום הר חברון הוסיף: "תמיד אמרנו שיש אור בקצה המנהרה ועכשיו הסיפור הזה, אני מקווה שימצאו דרך להתקדם בעבודות כי הכביש במצב הנוכחי שלו עמוס ברכבים, מלא במכשולי דרך שהוצבו בשוליים שלו ופשוט מסוכן".
מחברת "נתיבי ישראל" נמסר: "החברה פועלת לקידום פרויקט סלילת נתיב ייעודי חדש לתחבורה הציבורית מצומת חטיבת הנגב ועד הכניסה ליישוב עומר. במהלך הפרויקט נתגלו מספר ממצאים ארכיאולוגיים ולדרישת רשות העתיקות, החברה נאלצה לעצור את התקדמות הפרויקט מזה למעלה משישה חודשים. בימים אלה הנושא נמצא בבירור למציאת המתווה המתאים להשלמת העבודות לצד ביצוע עבודות חפירה על ידי רשות העתיקות".
מרשות העתיקות נמסר כי נערכו חפירות בדיקה ארכיאולוגיות לקראת הרחבת כביש 60. באתר נחשפו שרידי כפר מהתקופה הקלכוליתית מלפני כ־6,000 שנה. "אחד המאפיינים של תקופה קדומה זו", ציינו ברשות העתיקות, "היה חפירת בורות לתוך קרקע הלס ושימוש בהם כמחסנים עבור מחסה מפני השמש בקיץ והרוח בחורף ולבסוף כבורות אשפה. שיטה זו של חפירת בורות במגוון גדלים לצד בתי המגורים זוהתה בעשרות אתרים בצפון הנגב. בורות אלו התגלו בחפירה כשהם מלאים פסולת קדומה כגון שברי כלים, אפר ממדורות, עצמות בעלי חיים וגם נתזים רבים של אבני צור".
ברשות העתיקות ציינו, כי חפירת הבדיקה שביצעה הרשות הסתיימה וכי חברת "נתיבי ישראל" צפויה לפרסם מכרז לחפירה להצלת העתיקות. "הנתונים באשר ללוחות הזמנים בידי נתיבי ישראל", נמסר מרשות העתיקות, "מלבד אתר עתיקות זה, שאר תוואי הכביש משוחרר להמשך העבודות".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב