לראשונה בישראל נחנך בסוף השבוע האחרון שדה סולארי לייצור חשמל ירוק בשטח בו ממוקמים מכלים לאחסון נפט. מדובר בפרויקט שנחנך בשטח של מתקן האשל של חברת תשתיות אנרגיה, הממוקם צפונית לבאר־שבע.
במסגרת המיזם החדשני יוקמו שני מתקנים פוטו־וולטאיים במתח גבוה, בהספק של 16.5 מגה וואט ו־7.5 מגה וואט, על פני שטח של מאות דונמים, האחד במתקן האשל, והשני במתקן אפרת של תשתיות אנרגיה.
1 צפייה בגלריה
השדה הסולארי במתקן האשל
השדה הסולארי במתקן האשל
השדה הסולארי במתקן האשל
(צילום: דוברות תשתיות אנרגיה)
מדובר במיזם ראשון מסוגו בארץ, פרי שיתוף פעולה של חברת תשתיות אנרגיה וחברת "אנרג'יקס", תוך ניצול הקרקע גם להמשך הפעלת המקנים לאחסון נפט וגם לייצור חשמל ירוק שיועבר לרשת ההולכה הארצית של חברת החשמל.
קראו גם:
מתקן האשל הוקם בשנת ה־70 במטרה לאחסן מוצרי דלק ולשנעם לצרכני דלק בדרום הארץ, בהם תחנת טורבו־גז של חברת החשמל ברמת חובב.
מטרות המיזם:
סיוע למשק האנרגיה הישראלי במעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות
גיוון תמהיל מקורות האנרגיה של המדינה
עמידה ביעדים בינלאומיים בכל הנוגע לשיפור איכות החיים
ניצול אופטימלי של הקרקע בשטח שבו יש מכלים לאחסון נפט
בטקס חנוכת השדה הסולארי החדש אמרה שרת האנרגיה, קארין אלהרר, כי "פרויקט המגיע אל קו הסיום ויפיק בקרוב 16 וחצי מגה וואט של חשמל נקי הוא אירוע חגיגי, בייחוד בהתחשב בקשיים הרבים עמם מתמודדים יזמי אנרגיה מתחדשת. אמשיך להיאבק מדי יום כדי להסיר את החסמים העומדים בפני היזמים ולאפשר גיוון תמהיל מקורות האנרגיה ההכרחי לשמירה על הביטחון האנרגטי של ישראל".
יו"ר חברת תשתיות אנרגיה, משה קלצ'ין, ציין: "לפני שש שנים הגעתי לכאן לראשונה והבנתי שזו הזדמנות מצוינת ומטרה נעלה להקים כאן חווה סולארית שתסייע במשבר גזי החממה, ותעזור לשפר את איכות החיים והסביבה ולהצטרף למאמץ של המדינה לעמידה ביעדים הבינלאומיים. מדובר במיזם פורץ דרך וחדשני/ המהלך יצעיד קדימה את משק האנרגיה הישראלי לעתיד ירוק יותר עבור אזרחי ישראל".
מנכ"ל חברת "אנרג'יקס", אסי לוינגר: "הקמת המתקנים הסולאריים בשטחי חברת תשתיות אנרגיה מהווה שיתוף פעולה חלוצי בין שתי החברות. מתקן זה הוא למעשה המתקן הראשון בחוות דלק ומראה על האפשרות היצירתית של ניצול דו־שימושי של קרקע בדומה לפרויקט דומה שעשינו בנאות חובב, אשר קם על אדמות רעילות".
כל העדכונים - חדשות באר שבע והנגב